Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Uv filter & Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Honko

Medlem
Hej

Uv filter & Polarisationsfilter

är det något man ska inskaffa sig? Ska köpa en Nikon D50 och funderar över vad för filter man behöver ha om man behöver ha något? Några exempel på vad jag kan inhandla?

UV-filter är bra som skydd för frontlinsen, men man ska åxå vara medveten om att bildkvaliteten kan försämras, framför allt i motljussituationer.
Om du väljer att skaffa ett dylikt så köp ett bra sådant, tex Hoya HMC Super och skruva helst av det i "svåra" situationer, om möjligt.

Polfilter är användbart för att ta bort reflexer från ickemetalliska ytor eller förstärka färger i grönska och himlar. Jag har valt att köpa billiga polfilter då de sällan används i motljus och har inte några problem med dem (vilket jag hade med ett billigt UV-filter).

så man ska satsa på polarisationsfilter istället för uv filter. Som skydd för kameran och polarisationsfilter gör mer nytta?

Honko skrev:
så man ska satsa på polarisationsfilter istället för uv filter. Som skydd för kameran och polarisationsfilter gör mer nytta?

Du kan inte använda polfiltret som linsskydd och ha det på för jämnan. Det är till för ett visst ändamål och har stor påverkan på bilden.
Ett Uv filter kan du ha på för jämnan med reservation för risken för oönkade effekter i motljussituationer.

Finns olika skolor, dom som inte har det och anser att det försämrar bilder, samt dom som alltid har det och inte tycker det påverkar alls.

Jag tillhör dom senare och har Uv filter på alla mina gluggar för jämnan och har inte störts av det.

Den tredje typen av meningsfulla filter på DSLR är neutrala gråfilter, dom gör bara att kameran tror att det är mörkare än vad det är och tillåter längre exponeringstid i givet ljus.

Det finns också avtonade sådana som kan användas för att balansera en exponering mellan himmel och annat så det ena inte blir för ljust och det andra för mörkt.

Färgade filter är tämligen meningslösa på en digitalkamera då effekten går utmärkt att efterlikna i efterbehandling.

Som skydd för linsen är det dock bara Uv filter och sk skylightfilter som gäller. Dom sistnämnda har en lätt toning som jag tror ska motverka blåstick.

Senast ändrad:
Honko skrev:

Nej. Ett polfilter skäl ett par exponeringssteg och ska därför endast användas då man vill åt "pol-effekten".

okej tack så mycket för alla svaren.

Men vilket Uv filter ska man satsa på då, är det bara att köpa något? Eller ska man köpa något speciellt och vad ska det kostsa?

Re filter!

Jag har för mig att det finns ofärgade filter
som man kan ha som linsskydd men kommer inte ihåg var jag såg det!

köpte från Scandinavian. Tyska B+W...de har en mässings legering som ring och den nyper inte fast på samma sätt som hoya. ca 450kr 77mm

Tycker även det verkar som att uv-filtren motverkar CA effekten.

Jag har UV-filter på alla mina objektiv, är rädd för skador antar jag ;-)

Kör konsekvent med Hoya HMC Super-filter.
Upplever inte mina bilder som dåliga så att
jag skulle behöva köra utan "skydds"-filter.

Sen har jag ett polfilter för speciella
tillfällen, då skruvas UV-filtret av.

Köp ett polfilter som passar ditt "största" objektiv,
och använd sedan stepringar för de andra objektiven.

hej igen!

har hittat på 3 olika polarisationsfilter. Som jag kollat extra noga på dom 3 är

Soligor Pol cirk 67mm 406 kr
Soligor Pol cirk 67mm Digital high grade 595 kr
Hoya Pol cirk 67mm HMC Super 644 kr

vad skiljer dom åt och är det för dyrt eller ligger alla runt det där priset?

//jonas

Det beror väl lite på priset på objektivet du vill skydda, en kitlins ser jag ingen som helst anledning till att ha UV-filter på då det inte kostar så mycket, lägg dom pengarna på ett filter du har användning för istället.

Själv har jag slutat använda UV-filter förutom i väldigt skitiga miljöer, trots att jag har dyra objektiv, tröttnade på att skruva av och på det för att slippa nackdelarna det ger i vissa situationer.

Det skall mycket till innan du skadar en lins, speciellt om du använder motljusskydd.

kent.

Skjuter in en liten tanke, kan det ur en lat persons synpunkt (lite jag själv) =) tänkas att det är "lättare/enklare" att rengöra en flat lins istället för en kupad lins också.

/Thomas

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto