Annons

Varför utbrända himlar? (var: "Fråga...")

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonmpa

Aktiv medlem
Fråga...

Jag har ett problem, jag fotar med en CANON EOS 35D Digital med Programvalsratten på P och Iso 100 och Autovitbalans och ändå blir himlen på en del bilder mjölkvit och objektet suddigt på samma gång, vad är felet, detta även trots att jag använt motjusskyddet, se bilden för att se vad jag menar och försök hjälp mig att komma på var i manuella inställningarna jag ska ändra.
Mvh Johnny Nilsson

Bilagor

• img_2009 (custom) (2).jpg
    img_2009 (custom) (2).jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,465
Om du har kit objektivet 18-55 1:3.5-5.6 så förstår jag till viss del. Det är slumpen som avgör kvaliteten på objektivet. Har du ett bra objektiv så förstår jag inte varför det blir så. 350D är en bra kamera. Prova lite andra vitbalans inställningar och testa TV läget. Ett schysst objektiv gör skillnad även det.

Men när detta togs använde jag inte 18-55 mm utan Sigma 70-300 mm zoomrör, enligt dom själva ett superobjektiv köpt på EXPERT. Mvh Johnny Nilsson

Sigma objektiv 70-300 DL macro använde jag närmare bestämt och det objektivet använder jag för det mesta vid min fotografering, ibland på nära avstånd använder jag "Kitobjektivet" 18-55 mm. Mvh Johnny Nilsson

Problemet med bilden ovan verkar vara överexponering, ljussituationen är svår för kameran att klara av. Du nämner den mjölkvita himlen, för att den inte ska bli vit(utbränd) = sakna information så måste du exponerar efter himmlen. I den gällande bilden måste du kompromissa i och med att det är för stor skillnad emellan det ljusaste (himmel, båten till vänster) och det mörkaste (båtens skuggsida). Mitt råd är att läsa på lite om exponering och kanske börja prova M-läget.

Det var ett försök iallafall men jag är nog inte särskilt pedagogisk... förlåt.

Ps. Överexponering kan ochså vara orsaken till av oskärpan.

Dessvärre är 70-300 ganska ljussvagt. Har en tanke på om det kan vara det som ställer till det.
Laborera med inställningar. Kameran kan mer än man tror.

En annan tanke som brukar hjälpa är att ställa ner antal fokuspunkter till 1 (mitten). Har man alla igång, så får kameran svårt att fokusera bra. Ändra även hur den mäter ljuset. Som sagt en djupdykning i manualen. Jag använder nästan alltid bara fokuset i mitten. Det räcker väl. Nu har du en del förslag på din fråga. Kommer jag på mer så återkommer jag.

eller kanske är det så att man ska försöka fokusera manuellt så kan man zooma längre och ändå få bra skärpa, jag ska prova detta idag, vid strömkajen, Stockholm, visar lite resultat här sen. Mvh Johnny Nilsson

que????

Håll isär begreppen.
Exponeringsmätning är en sak.
Fokus är ngt annat.

Nej man kan inte zooma längre för att man gör det manuellt. Man zoomar faktiskt alltid manuellt.

Man behöver inte sätta skärpan manuellt för att få den här slöe båten skarp. Såvida du inte använder ett manuellt objektiv.
Däremot kan du få skakningsoskärpa pga för långa tider men det är ngt helt annat som för övrigt inte ens bör kunna uppstå i solljus vid vatten.

Som sagt så är bilden överexponerad, med största sannolikhet för att kameran mätt ljuset på den skuggade delen av båten som är mitt i bild.

StaffanH skrev:
Som sagt så är bilden överexponerad, med största sannolikhet för att kameran mätt ljuset på den skuggade delen av båten som är mitt i bild.
Och vem höll i kameran?
Och vem riktade den dit?

Kalla saker & ting vid dess rätta namn så blir allt så mycket lättare.

Mjölkvit himmel istället för blå, men i övrigt bra exponerad bild tyder på att himlen är ljusare än vad kameran kan registrera. Justeras lättast med hjälp av ett avtonat gråfilter, t ex Cokin P120/P121. Eventuellt kan ibland ett polorisationsfilter hjälpa, eller att minska ljusmängden som når sensorn något.

Rörelseoskärpa i bilden tyder på att slutartiden är för lång i förhållande till objektets hastighet. Alternativt har objektet hunnit ur fokus när bilden tas.

Gott om literatur finns på biblioteket som bekriver hur fotografi fungerar.

Den utfrätta himlen råkar du ut för (som andra redan sagt) därför att kontrastomfånget i bilden är större en vad sensorn klarar av att registrera. Om vi antar att sensorn klarar av ca 5 bländarsteg mellan det mörkaste och det ljusaste i bilden så förlorar du information om kantrasten i motivet är större. När man fotar digitalt är det oftast bäst att mäta ljuset i de ljusaste partierna som man vill ha någon teckning i. Därefter öppnar du bländaren 2-2,5 steg (alternativt förlänger tiden i motsvarande grad). Det som då händer är att du förlorar informationen i skuggpartierna, men det blir som regel snyggare och är av någon anledning lättare för ögat att aceptera.

Ett alternativ om det gäller utfrätta himlar är att, som ovan nämnts, använda ett avtonat gråfilter. Detta filter gör att ljuset som går genom den övre delen av filtret dämpas.

Re: Fråga...

Jonmpa skrev:
Jag har ett problem, jag fotar med en CANON EOS 35D Digital med Programvalsratten på P och Iso 100 och Autovitbalans och ändå blir himlen på en del bilder mjölkvit och objektet suddigt på samma gång, vad är felet, detta även trots att jag använt motjusskyddet, se bilden för att se vad jag menar och försök hjälp mig att komma på var i manuella inställningarna jag ska ändra.
Mvh Johnny Nilsson

Hej Jonny
Vad du nu råkar ut för är att din kamera har en evaluerad mätning, detta betyder att kameran tillsammans med inbyggda ljusmätare ser på motivet och räknar fram en lämplig exponering. Samtidigt sätter också programvaran i kameran ändpunkter i vad som skall komma med i de ljusa partierna och hur långt ner mörka detaljer skall återges, en tonkurva baserad på motivet. Tonkurvan/kontrastkurva , vitbalansering , skärpning samt ändpunkterna bildar de data som bygger din jpg bild.

NU är din bild något överexponerad, det är alltså kameran som valt att visa ditt motiv något ljusare än du själv vill ha bilden

Enklaste är då att underexponera motiv som dessa något, dvs du släpper in mindre ljus till sensorn, bilden blir mörkare med teckning i himlen. Att hela bilden blir mörkare kan du sedan med hjälp av verktyg som kurvor åtgärda. Dvs du har fortfarande kvar teckning i himlen men lyfter/gör resten av bilden något ljusare.

Skall vi ta en titt på hur din kamera har exponerat motivet så ser vi att mycket av informationen i de ljusate partierna/ himlen är klippt. Detta kan ses i histogrammet.

Hade du samtidigt exponerat bilden i raw så skulle möjligheten att ändra bilden varit stora, de klippta värden som ligger utanför ändstapeln till höger skulle mao kunna backas in och du hade fått teckning i bilden

Bilagor

• båt1.jpg
    båt1.jpg
    9.8 KB · Visningar: 564
Senast ändrad:
Nu är din bild i jpg, men man kan faktiskt återskapa en del information, dvs med skugga högdager får bilden lite bättre teckning i de ljusaste partierna, dvs att molnstrukturer etc syns något tydligare.
Det gäller alltså att exponera bilden rätt, är det högdager man vill ha med exponerar man efter den, är det skuggor, mellantoner som är viktigast är det bättre att expnera efter dessa, speciellt ur brussynpunkt. Din kamera klarar ungefär 8-10 steg vilket är betydligt mer än en diafilm men liksom med dia, man måste exponera rätt.
Histogramet visar att data har återinförts innanför höger stapel.
Mikael

Bilagor

• båt2.jpg
    båt2.jpg
    9.1 KB · Visningar: 561
Senast ändrad:
StaffanH skrev:

Knyter an till tråden med att jag har upplevt ungefär samma sak. Använder Canon 20D och Sigma 18-50 f2,8 EX.DC. För att jag som nybörjare ska slippa laborera så mycket, Hade himlen blivit blåare om man hade mätt ljuset på den i stället för på båten?
Mvh/Bengt - Åke

ANNONS
Götaplatsens Foto