Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

downloader - och sen?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Mina bilder har jag nu överfört från kameran till Adobe Photo downloader. Jag kan se dem där.

Jag har startat Adobe Photoshop Elements 4.0 editor.

Men sen då? Hur överför jag bilderna dit, till editorn? Jag har alltså två fönster öppna, dels downloader och dels editorn. Men jag kan inte få bilderna till editorn för redigering. Jag trodde det skulle vara lika enkelt som t.ex. Picasa, Gimp, ZoomBrowser, dvs så fort bilderna var överförda kunde man börja arbeta med dem. men så är det tydligen inte med Elements, eller?

Jo, det är så även i Elements. Välj bild och klicka på Redigeraren så öppnas den delen av programmet. Ser du inte bilden i Sorteraren, går du via Sorteraren till mappen där du valt att bilderna skall ligga och klickar på Hämta, så förs de över till Sorteraren.

När du för över via Downloader väljer du till höger i vilken mapp på hårddisken bilderna skall hamna. Hoppas du blev klokare av detta.

Glöm inte att Elements inte har något stöd för RAW-filer, för det måste man ha CS/CS2 och Adobe Camera RAW.

Stämmer ej. Elements 4 har Camera Raw, precis som CS2. Elements Camera Raw har de två första, grundläggande, "flikarna". Man kommer ganska långt med dem. Att Elements saknar kurvor är dock synd.

När jag fick Elements 4 i julas innehåll den Camera Raw version 3.2. Går att uppdatera till 3.3, 3.4 via Adobes hemsida.

ANNONS
Götaplatsens Foto