Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Grundskärpning i CaptureOne LE?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag har en Canon 30D som jag fotar i RAW-format med. Jag använder CaptureOne LE som konverterare. Jag har läst på flera ställen att man bör lägga på en grundskärpa på RAW-bilder från en Canon-kamera eftersom AA-filtret tar en del skärpa. Om jag vill lägga på grundskärpan i CaptureOne, vad är lämpliga värden? Jag har bara hört värden om jag använder Umask (300/0,2/0 (?)) men Umask finns ju inte i C1...

Tips?

/P

Alla digitala kameror har ju ett AA-filter så det borde vara lika för alla, men jag har lärt mig att man inte skall skärpa upp före konverteringen, men jag ser då ingen som helst skillnad om jag gör det, så vilken skola som är rätt tvistar väl dom lärde.

kent.

peber skrev:
Jag har en Canon 30D som jag fotar i RAW-format med. Jag använder CaptureOne LE som konverterare. Jag har läst på flera ställen att man bör lägga på en grundskärpa på RAW-bilder från en Canon-kamera eftersom AA-filtret tar en del skärpa. Om jag vill lägga på grundskärpan i CaptureOne, vad är lämpliga värden? Jag har bara hört värden om jag använder Umask (300/0,2/0 (?)) men Umask finns ju inte i C1...

Tips?

/P

grundskärpningen i CaptureOne (C1) (i alla fall i pro-versionen) antar jag består i om du ställer in "standardutseende" eller "soft utseende" för metod under "fokus fliken",
kör på "standardutseende"

Mängd och tröskelvärde i C1 motsvarar USM i Photoshop,
hur mycket du skall ha beror ju på en mängd faktorer,
kika i elektronikvärlden nr 3/2006 där finns en artikel om skärpning av bilder

ANNONS
Götaplatsens Foto