Annons

Rengöring av smuts i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Någon som har koll på om det är en enkel sak att ta bort frontlinsen på en Canon EF 300/4 (utan IS) för att ta bort smuts? När man "plinkar" på frontlinsen låter det som om det vore plast och inte glas (UV-filtret är borta) - något sorts skydd eller luras jag av ljudet?

En dumsnål fråga kanske :)
 

Epix

Aktiv medlem
Jag tror inte att det är plast!
I övrigt så verkar det lite våghalsigt att försöka öppna objektivet för att själv göra rent. Kanske är en sista utväg om det är helt obrukbart och om alternativet att låta Canon göra det är uteslutet. =)

Någon annan som vet bättre?

Erik
 

Dajo

Aktiv medlem
Normalt sett så tar man isär ett objektiv bakifrån med bajonettfästet först.

Frontlinsen är alltså det sista man demonterar och är således relativt hög arbetskostnad samt att amn ju naturligtvis måste veta vad man gör för att man ska få ihop objektivet igen.
 

feriksson

Aktiv medlem
Hur mycket.. en hel del i mitt tycke. Det är köpt begagnat så jag vet inte hur mycket (om alls) det påverkar bilderna.
"Problemet" är väl att det stör mig att se smutsen., men jag är ju även nyfiken på om objektivet presterar bättre om det rengörs.
 

layman

Aktiv medlem
Smuts (typ dammkorn o dyl) på frontlinsen torde inte påverka bildkvaliteten över huvud taget på en 300/4. Frontlinsen är ju aldrig ens i närheten av skärpeplanet. Samma sak gäller putsrepor och liknande. Möjligen skulle en repa kunna påverka objektivets motljusegenskaper i marginell mån.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
feriksson skrev:
Hur mycket.. en hel del i mitt tycke. Det är köpt begagnat så jag vet inte hur mycket (om alls) det påverkar bilderna.
"Problemet" är väl att det stör mig att se smutsen., men jag är ju även nyfiken på om objektivet presterar bättre om det rengörs.
Walter Grape skrev följande i en annan tråd: "Werner Schaden på LP foto AB i Stockholm fixar allt."

Kan bara instämma efter att han fixat mitt Minolta 24mm som hade fått två "flarn" innanför frontlinsen. Ett par dars väntetid ochh 600 spänn. Inget att bråka om tycker jag. Suverän mycket kompetent personal. Kan verkligen rekommenderas.

Det finns en uppfattning om att damm och småpartiklar inte påverkar bildkvaliteten men det beror verkligen på hur dessa partiklar sitter enligt mina erfarenheter i alla fall. Jag fick tidigare ofta (inte alltid) två och faktiskt märkligt nog ibland t.o.m 4 st c:a 5mm stora mörkare skiftningar, som speciellt syntes på ljus himmel vid utskrift av A3. Det verkade faktiskt påverka hur linserna i objektivet stod sins emellan vid bildögonblicket om punkterna syntes eller inte. Möjligen spelar bländarval också in. Antar att en bild med långt skärpedjup avslöjar mer än en med kort och diffus bakgrund.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
När jag tar landskapsbilder med min extremvidvinkel 10-20mm (lilla sensorn) och bländar ned ordentligt så kan ett litet stänk på filtret synas som en liten fläck i bilden.

Det krävs nog väldigt mycket smuts, mögel eller skada på frontlinsen i ett långt tele för att bilden ska förlora i kontrast och motljusegenskaper tror jag.
 

Zoso

Aktiv medlem
Det där såg inte roligt ut, jag skulle skicka det till Canon service för rengöring om jag var du.

kent.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag får ta att öppna denna gamla tråd och se om någon vet mer nu.

Samma problem, lika glugg. Ungefär lika mycket damm. Ser ut som att det kommit in från något litet hål. Det är koncentrerat till ett ställe, precis som det kan se ut vid ventialtionshål.

Är ni säkra på att frontlinsen inte går att ta bort? Den går att skruva lite på, eller är det bara att det har släppt lite på mitt ex. Kan skruva den ett kvarts varv ungefär. Är väl därför det kommit in från början.

Finns det någon bra kameraverkstad i umeå annars?
 

feriksson

Aktiv medlem
Jag fick mitt rengjort av en kille som jobbat på en serviceverkstad. Han dock 600:- för det.

Hur som haver så blev det ingen skillnad i bildkvalité vad jag kunde se. Men det kändes skönt att bli av med det.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag fick mitt rengjort av en kille som jobbat på en serviceverkstad. Han dock 600:- för det.

Hur som haver så blev det ingen skillnad i bildkvalité vad jag kunde se. Men det kändes skönt att bli av med det.
Tror inte heller att det är något att bry sig om, men till det priset kan det vara skönt att få bort det.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ja det där såg inte roligt ut.......
Jag undrar hur det kunnat bli så där skitigt, mina FD gluggar är över 30 år gammla, och har använts flitigt i 20 av dom åren, och inget av dom har det minsta damkorn mellan linserna, dom ser ut som nya, men dom är välskötta förstås, men ändå...
Är det som jag tror, att dom nyare EOS objektiven är sämre byggda helt enkelt ?

/kent
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ja det där såg inte roligt ut.......
Jag undrar hur det kunnat bli så där skitigt, mina FD gluggar är över 30 år gammla, och har använts flitigt i 20 av dom åren, och inget av dom har det minsta damkorn mellan linserna, dom ser ut som nya, men dom är välskötta förstås, men ändå...
Är det som jag tror, att dom nyare EOS objektiven är sämre byggda helt enkelt ?

/kent
Riktigt sådär illa var det inte riktigt på mitt, men det är samma mönster. Ser exakt ut som att det kommit in prån ett litet hål.
 
ANNONS