Annons

Nätverkshjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Finns det någon vänlig själ som på rak arm vet hur jag får igång ett nätverk mellan en gammal win 2000 pro dator och en nyare med xp home? Har kopplat ihop dem via en hub men de hittar inte varandra trots att de ligger i samma arbetsgrupp. Det enda jag vill göra är att kopiera över filer från den gamla till den nya men allt ska vara så satans svårt i windows...

Tack på förhand!

StaffanH skrev:
Finns det någon vänlig själ som på rak arm vet hur jag får igång ett nätverk mellan en gammal win 2000 pro dator och en nyare med xp home? Har kopplat ihop dem via en hub men de hittar inte varandra trots att de ligger i samma arbetsgrupp. Det enda jag vill göra är att kopiera över filer från den gamla till den nya men allt ska vara så satans svårt i windows...

Tack på förhand!

Har du provat att pinga ip-adresserna o se om du fått nåt svar?
Hur har du gjort nätverksinställningarna ?
På ena min burk har jag 2 nätverkskort som jag kopplar in den andra via..
Det kanske kan vara så att du måste ange inställningarna manuellt på ena datorn kanske?

Mvh Johan

Vet inte hur det ser ut i win 2000, men i XP kan du behöva gå in på windowsbrandväggen, välja fliken Undantag och där aktivera fil- och skrivardelning.
Dela sedan ut mappen/mapparna på den gamla datorn som du skall kopiera över och gå in på Mina Nätverksplatser sittandes vid den nya. Funkar för mig i alla fall.
Är lite halvkass och rostig på nätverk numera. Kanske måste du se till att du har samma användarkonto på båda datorerna?

/Fredrik

För det första så måste de ha samma IP omfång dvs
maskin 1 = 192.168.0.1 maskin 2 192.168.0.2
Gateway bör vara 192.168.0.1 på bägge och Mask bör vara 255.255.255.0 på bägge.

När du satt dessa värde så skall det funka.

Har du en internetuppkoppling så har du kanske en bredbandsdelare eller något? ISF kanske den har en DHCP server dvs en mekanism som delar ut IP nr automatisk. Om du har det så skall du kryssa i DHCP under IP konfigurationen i dina datorer.

Det kan ibland bråka lite så att de inte varandras namn (stulande browser tjänst).
Om du följer tipsen ovan och det fortfarande inte fungerar, testa följande:
* Dela ut en katalogen som du vill hämta data från, dela exempelvis ut den som "FOTO".
* Ta reda på vilken IP adress du satt på käll-datorn (den du vill kopiera data från)
* Sätt dig på måldatorn och välj Start->Kör och skriv där \\ipadress\utdelatnamn , ex \\192.168.1.11\FOTO
* Katalogen du delat ut bör ploppa upp och du kan sätta igång med kopieringen.
* Har du lite otur är det rättigheter satta på filsystemet i din källdator så att det istället för katalogen ploppar upp en ruta som ber dig fylla i användarnamn och lösenord. Fyll i så fall i användarnamn och lösenord som du använder på källdatorn. Det luriga är att innan användarnamnet får du skriva källdatorns namn och ett "\" tecken, ex. "DATOR1\Administratör"

Men det sista är överkurs som du förhoppningsvis slipper.

Lycka till!

Tack för hjälpen! Fick det inte till att fungera så jag kopierade med hjälp av CF kort och USB kortläsare istället. Det rörde sig om max 10GB så det tog en stund men jag fick det gjort iaf.

Beroende på nätverkshastigheten och överföringshastigheten på CF-kortet så kan det ha gått fortare att kopiera på det viset du gjorde nyss...

ANNONS
Götaplatsens Foto