Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

förstoringar, själv eller labb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej.

När man skickar bilder till ett labb och skulle vilja ha större utskrifter 20x30 eller 50x70. Vinner man nåt i kvalitet på att förstora bilden(interpolera?) själv innan man skickar dom.
eller fixar maskinerna det hos labben bättre.

Samt foton som hamnar i glasad ramar, bör man köra matt då?

sett att bla crimson kör med något "tavelaktigt" material verkar lite intressant, men nån som har nåt exempel som man kan se.

/Henrik

För bästa kavalitet så är det bäst att göra bilden helt klar själv och låta labbet enbart skriva ut den.

Själv använder jag Crimsons Prefixtjänst, då får jag bilderna i exakt den storlek jag önskar och betalar per mm.

Jag gör mina förstoringar helt klara i den storlek jag önskar samt i den dpi Crimson skriver ut dom i, dom använder olika maskiner för olika storlekar och dpi'n skiljer på vilken storlek det är, vilka maskiner dom använder för olika storlekar samt i vilken dpi dom skriver ut i finns att tillgå på deras hemsida.

Fördelen med att göra bilden helt klar själv är att det är bäst att skärpa upp den sist i editeringen, låter du labbet interpolera upp bilden blir det troligen en försämring eftersom du redan skärpt upp bilden innan, hur stor vet jag ej, men jag tycker man har bättre kontroll om man gör den helt färdig själv innan utskrift, Crimsons Prefixtjänst gör inget extra med bilden, dom skriver bara ut den som den är, samt interpolerar den till den storlek du begärt om du inte gjort det själv.

kent.

Senast ändrad:
Jag har samma funderingar som Henrik och har beslutat att ta reda på detta själv genom att beställa ett par förstoringar i olika storlekar där jag dels interpolerat dem själv och även en variant där jag lämnat bilden orörd förutom lite skärpning. Genom detta test så kan jag själv bilda mig en uppfattning om det är värt att interpolera/fixa bilden själv eller om det bara är ett tidskrävande arbete som är "meningslöst".

Har dock inte fått bilderna ännu så jag kan inte uttala mig om resultatet men jag har använt mig av Crimson och har skickat efter 20x30 och 30x40 förstoringar.

Ingen skillnad

Har fått hem mina bilder nu och jag ser ingen som helst skillnad på den interpolerade och den som inte är interpolerad. Detta gäller både för 20x30 bilden samt även för 30x40 bilden. Utskrifterna gjordes från en Nikon D2H (4mp)

Därmet så skippar jag att sitta med interpolering i mitt framtida arbetsflöde för förstoringar/utskrifter....

Möjligt att skillnaden inte visar sig förrens större förstoringar men det låter jag vara osagt.

Re: Ingen skillnad

D Nilsson skrev:
Har fått hem mina bilder nu och jag ser ingen som helst skillnad på den interpolerade och den som inte är interpolerad. Detta gäller både för 20x30 bilden samt även för 30x40 bilden. Utskrifterna gjordes från en Nikon D2H (4mp)

Därmet så skippar jag att sitta med interpolering i mitt framtida arbetsflöde för förstoringar/utskrifter....

Möjligt att skillnaden inte visar sig förrens större förstoringar men det låter jag vara osagt.

Hur upplever du bilderna i 30X40 från din D2H, visst är det märkligt hur mycket man kan kräma ur och tänja Lbcast sensorns 4mp ?

Har själv en D2Hs.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto