Annons

hur ta bort filer

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Har ett problem som heter DeluxeComminucations.

Ligger i c:\program\DeluxueCommunications

en mapp med 3 filer som ligger på min hd, som jag vill ta bort.

Har prövat en del saker..

Ta bort den rakt av. (går ej, filerna används)

Kört msconfig och bockat av den (går ej, den lägger till sig igen efter boot)

Kört med Moveonboot, program som ska ta bort filer efter boot (går ej, filerna ligger kvar)

Startat från felsäkertläge och försökt ta bort (går ej filerna kvar)

Misstänker att dessa filer strular till min tillvaro då jag är ute på nätet..

Nån som har något mer förslag på hur man kan få bort denna mappen/filerna?

Tacksam för all hjälp....

/T

Jag kommer på två möjligheter:

1 bränn en skiva med tex Knoppix (www.knopper.net) och använd den för att ta bort filerna

2 kolla på tex http://forum.datormagazin.se, jag vill minnas jag läst om liknande problem antingen där eller i papperstidningen.

Variant 1 har en liten nackdel: att bara radera filerna kan ställa till med andra problem, om Windows väntar sig att filerna skall finnas (vid tex uppstart). Den har dock en fördel: du kan radera filerna utan hänsyn till befintligt system.

Ett idiotsäkert sätt som jag brukar göra men som kan ta lite tid och kanske skrämma vissa nybörjare är att trycka Ctrl+Alt+Del (om du har XP)

Då komemr det upp en ruta som heter "Aktivitetshanteraren"

Klicka på fliken "Processer" Här har du alla saker som är aktiva i datorn, vissa program är enkla att se vilket det är, vissa är mindre självklara.

XP har från början en massa svchost.exe saker igång så dom kan du låta bli. Men ser du något misstänkt så höger klicka bara på den processen och välja "avsluta Process"

En annan sak du kan låta bli är "explorer.exe" det är alltså inte Internet Explorer, utan explorer som visar skrivbordet, startmenyn, alla program osv. Tar du bort den så försvinner allt från skärmen och du får välja att starta en ny process om den försvinner.

Alla filer som skadar datorn eller är kritiska för systemet går inte att ta bort så det är bara att rensa i princip. Allt återgår till normalt efter att du startat om datorn.

plocka bort en process och försök radera filerna, håll på så tills den är borta.

Ett annat knep är att ta bort alla filer som går att ta bort från mappen, starta sedan om datorn och ta genast bort mappen. Om du ahr tur så fick du bort en fil som är avgörande föratt starta programmet och eftersom den inte kunde läsa filen så kunde inte programemt startas heller.

Dessa två knep har jag lycakts 100% med, aldrig någon fil jag inte fått bort som jag verkligen ville ha bort. Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto