Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Inkjet och objekt i oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
På utskrifter blir de delar av motivet som ligger i skärpa kanonfina.

Men det som inte är skarpt blir inte lika fint allltid. Bilder där det finns oskärpa på t.ex lövverk eller andra objekt med många färgtoner ser ofta ut som akvarellmålningar mer än fotografier. Fenomenet syns mer på stora utskrifter och är tydligare på färgutskrifter än sv/v utskrifter.

Kan man komma åt det här på något sätt och få hela bilden att se ut som ett fotografi? Beror fenomenet på att skrivaren inte interpolerar rätt? Kan man avhälpa detta med en RIP?

undrar

Fredrik

Jag är inte helt säker på att jag vet hur det ser ut som du förklarar men jag har sett "konstiga färgövergångar" mellan olika färger i oskärpa vid ett par tillfällen. Detta har varit p.g.a problem med skrivarprofilen, vilket kan ha berot på skrivare och / eller pappret i kombination inte har kunnat prestera tillräckligt bra.
En rip kan många gånger vara lösningen för att få snyggare övergångar men kanske går det också att göra en bättre profil till din skrivare. Vilken skrivare och papper använder du? Är problemet det samma på ett matt och ett glossy-papper?
Det kan också ibland bli stor skillnad beroende på om du väljer relativ eller perceptuell rendering vid utskrift.

Mvh
Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto