Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extern vs intern

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Avslutat medlemskap
Min ordinarie hårddisk börjar bli full så jag behöver utöka mitt hårddiskutrymme.
Nu verkar de externa hårddiskarna vara väldigt populära.
Vad är fördelen med en extern jämfört med en intern?
De externa är ju betydligt dyrare.
Hittils har jag använt dvd som backup och tycker att det fungera bra.

Har själv både en del interna och två externa diskar.
Absolut största fördelen med extern är att du enkelt flyttar den mellan datorer.
Nackdelen är att externa är långsamare att kopiera till eftersom USB eller Firewire inte är lika snabbt som interna diskar.
En annan fördel med extern är att den är enklare att t ex låsa in nånstans om du vill ha större säkerhet, dvs ha kopior på dina bilder i annan lokal.

Jag lagrar hellre på extern disk endast för att jag inte vill ha en backup-disk snurrande när jag inte behöver den. Jag tror helt enkelt att den klarar sig längre om den bara är igång när den behövs.
Att den är mobil är även det en stor fördel.

Och givetvis är det minst dubbla kopior - på olika diskar.

Jag använder en bärbar och HD börjar tryta så jag tänkte mig en stationär burk.
Extern HD har jag inte övervägt...
Men snart kommer erbjudande om att förlänga prenumeration på Fotomagazin och där finns antagligen erbjudandet(som i tidningen) att köpa en Jobo giga one 80Gb för 135€ (2500kr på scandinavian).
För 1250kr får jag visserligen en HD på ca 3-400Gb men Jobon kan man använda mobilt och ladda ner bilder från kameran + använda som extern.
Då kan jag skjuta på datorköpet ca ett år.
Men har du en stationär burk är det bättre att köpa till en HD på kanske 250-300Gb så har du tillgång till bilderna utan krångel. En extern HD är dyrare och blir full såsmåningom, medans den interna klarar sig dubbelt så länge och kostar hälften, den kan dessutom kompleteras med ytterligare en intern.
Säkerhetskopiera på DVD måste du iallafall alt. köpa två externa HD. Dubbla DVD den ena har du hemma och den andra hos morsan?

Tack för era råd.
Min slutsats blir nog att jag köper en intern då de externa i första hand är avsedda för backup.
Sedan får jag väl se om jag tröttnar på att bränna dvd och då skaffar en extern. Men där är jag inte ännu.

hej ..
en extern disk e det enda vettiga valet,billiga
hyfsat snabba,väldigt mobila går att flytta dom hur man vill..

dessuton så tror jag ochså att dom håller betydligt bättre än tex dvd skivor å cdskivor

fördelen är att har du den som backup disk å bara ansluter den tex en x i veckan så bör den hålla rejält länge,det som ofta dödar diskarna är värmen som blir då dom står på dag efter dag...

det finns rack till 2,5 diskar dvs samma som sitter i bärbara datorer en sån tar strömen från usb porten å är väldigt liten ungefär som en plånbok...
felet e att dom små diskarna kostar multum dom är rejält mycket dyrare än vanliga diskar

Bofoto2 skrev:
... En extern HD är dyrare och blir full såsmåningom, medans den interna klarar sig dubbelt så länge och kostar hälften, den kan dessutom kompleteras med ytterligare en intern. ...

Vilka uppgifter bygger du det på? En extern disk skulle alltså kosta fyra gånger så mycket som en intern med likvärdig kapacitet. Enligt min erfarenhet skiljer det inte mer än några hundralappar. Och att man kan skaffa ytterliggare en intern vägs ju rätt lätt upp av att det inte är helt omöjligt att skaffa en till extern heller. Det är nog snarare så att datorns IDE- eller Sata-portar (för att inte tala om fysiska platser) tar slut långt innan USB- eller firewire-adresserna gör det.

Lars. Om du ska jobba mot disken, skaffa en intern. De är snabbare och skappar ingen väntetid när de ska varva upp om du inte jobbat mot den på ett tag så den gått in i energisparläge (vilket många gör automatiskt). Ska du däremot använda disken som backup köp en extern, men se i så fall först till att du har gott om plats på interna diskar annars blir det väldigt frestande att lägga saker du använder på den externa också och tappar lite poängen med den.

Hoppas jag kunnat hjälpa till...

Senast ändrad:
- Per. Det är ungefär så jag resonerade också. Jag kommer att jobba mot den nya disken och då vill jag ha så snabb överföring som möjligt.
Men eftersom den kommer att användas endast för bilder så bör dess driftstid bli betydligt mindre än den ordinarie där alla program ligger.
Sedan när jag tycker att det är för besvärligt med dvd som backup då blir det nog en extern. Men där är jag inte nu.

Jag vill i alla fall slå ett slag för en extern som backup. Att göra backup på en annan intern disk i samma dator funkar ju om den förste disken slutar att fungera, men vad händer om du får inbrott och din dator blir stulen?

Den externa disken kan man koppla loss och ställa i ett annat rum, det ger lite mera säkerhet.

Det går faktiskt bra att jobba mot en extern disk direkt. Jag använder en laptop och använder den interna disken mest som en plats att tanka ur misseskorten till när jag far omkring.
Kör sedan med två 500 gb diskar varav jag jobbar mot den ena och använder den andra som backuparea.

Hej ..
Felet med att ha en till intern disk e att du kommer att ha samma drifts timmar å den som på din dator...
dvs du kommer att köra den massor av timmar utan att använda den

usbdisken går att installera då datorn går,det e bara att stoppa in kontakten å slå på strömmen till disken,samma då ni inte ska använda den slå av strömmen till disken å plocka bort den å datorn går som vanligt...
då kommer hårddisken i usbracket att hålla i många år....

sen att dom lösa diskarna e dyrare,svammel...
ett hddrack kostar ca 3-400 kr + att du måste ha en vanlig hdd att montera in i racket
å den måste du lika fullt köpa till ordinarie pris ändå även om du monterar in den i datorn
så mer kostnaden e ca 400kr

sen att dom e slöa ..joo lite fast det märker ni inte om ni kör vanliga foto filer...

jag sitter å plockar iso flier på ca 40000mb på min disk å det funkar
en fil som e tex på 5-20mb hinner ni inte va med på att den hoppar in på disken

enda problemet e att ni måste ha en bra dator som stöder usb 2.0....det går inte med nån lastgammal
p3a

har ni testat en sån lösning kommer ni alldrig att vilja ha nått annat

ANNONS
Götaplatsens Foto