Jepper skrev:
Tjenare.
Jag har läst lite i olika trådar men inte riktigt hittat det jag letat efter.
Jag undrar om ni kan rada upp en liten lista på vad som är viktigt när man ska köpa en ny platt skärm för bildbehandling. Te.x upplösning, Punktmellanrum/pixelstorlek... ni vet säkert bättre. Men såna saker som är viktiga för att den ska gå bra för redigering.
hoppas ni förstår.
Tack på förhand //Jesper
Hej!
(sitter här och väntar ut en auktion på Ebay och försöker hålla mig vaken
Jag önskar att det fanns ett bra svar på din fråga, men tyvärr ... Saken är att de specifikationer som används idag knappt säger något om hur bra en skärm är för bildarbete. Vissa saker kan man tolka fram indirekt, men det finns inget rakt svar av typen "köp en skärm med mycket xx och lite yy så är den bra".
Det som vore riktigt intressant att veta, paneltypen, är det ytterst få tillverkare som uppger. Samsung skall ha beröm för att de i alla fall konsekvent uppger paneltyp för alla sina skärmar på sin svenska webb. Andra tillverkare uppger ofta paneltyp när de tycker den är en skrytfaktor (som när en skärm har en fin ips-panel) men generellt saknas den uppgiften nästan alltid. Ja, de talar om att det är en tft-skärm förstås. Tack för den upplysningen
Men, av de övriga egenskaperna som räknas upp kan man dra vissa försiktiga slutsatseer, framför allt är det vissa saker som avslöjar att en skärm sannolikt inte är lämplig för bildarbete.
Svarstid -- helt ointressant för bildarbete (om du inte redigerar film då förstås). Snarare så att riktigt låga värden kan tyda på en skärm där man offrat färgvisning för att få bra svarstid.
Antal färger -- Det finns grovt sett två kategorier av skärmar:
a) de med åttabitars färg, dvs att de använder åtta bitar för att ange nyanser i varje färgkanal. Kallas ibland också 24-bitars (eftersom man har tre färgkanaler). Står det 16,7 miljoner färger har en skärm åttabitars färg.
b) de med sexbitars färg, dvs sex bitar per färgkanal. Nästan alla tn-paneler har sexbitars färg och det uppges lurigt nog som 16,2 miljoner färger. (De som kan sin matematik höjer säkert på ögonbrynen, sexbitars färg borde bara ge drygt 260000 färger -- helt korrekt, men tack vare en teknik som heter FRC kan man lura ögat att se fler nyanser än skärmen egentligen kan visa, därav det udda värdet 16,2 miljoner)
Kontrast -- i kontorsmiljö och för spel/film är det enkelt, hög kontrast = bra, låg kontrast = dåligt. För bildarbete är det inte riktigt så enkelt. Kort sagt behövs i praktiken inte så mycket mer än säg 300:1 (utskrifter har inte mer än så) och många av de riktigt bra och dyra specialskärmarna för bildarbete har ganska måttliga värden för kontrast, det prioriteras inte så högt.
Ljusstyrka -- samma som kontrast, i kontorsmiljö och för spel/film är det enkelt, hög ljusstyrka = bra, låg = dåligt. För bildarbete spelar ljusstyrkan ingen större roll, kunniga människor här i forumen hävdar att det räcker bra med 150 - 200 candela/m2. Hög ljusstyrka är ofta bara ett sätt att kompensera för dålig ljussituation i rummet och vid bildarbete bör man ändå vara noga med ljuset där man jobbar.
Upplösning -- ett missbrukat och ofta felanvänt ord. De flesta som skriver eller säger upplösning (inklusive tillverkarna) syftar egentligen på bildstorleken uttryckt i punkter, t.ex. 1600x1200. Upplösning är faktiskt ett mått på hur många bildpunkter det finns per ytenhet, inte hur många de är totalt sett. Men generellt sett vill du ha en så stor bild som möjligt vid bildarbete -- så många bildpunkter som möjligt. Många (däribland jag) föredrar dessutom bredbildsskärmar (1680x1050 eller 1920x1200) framför de mer traditionella med 1280x1024 eller 1600x1200. Om vi sedan talar upplösning (hur tätt packade bildpunkterna är) så vill man ha så hög upplösning som möjligt vid bildarbete, men här är vi tyvärr fast i att de flesta skärmar används för kontorsändamål där man tvärtom (och av skäl jag inte orkar gå in på här) vill ha en ganska låg upplösning (definitivt under 100 punkter/tum, helst under 90).
Betraktningsvinklar -- faktiskt ett av de få användbara uppgifterna. För bildarbete vill du ha så höga värden som möjligt här, och dessutom symmetriska. Helst 176/176 eller 178/178. Det man mäter är egentligen vid vilka vinklar kontrasten sjunkit till ett visst värde. Detta avslöjar tn-skärmar som a) ofta har osymmetriska vinklar (160/170) och gerenellt har värden på 170 grader eller lägre. Har en skärm 176/176 eller 178/178 är det (i alla fall än så länge) aldrig en tn-panel.
Så ... Jag vet inte om jag klargjort något eller bara förvirrat dig ytterligare. Men tyvärr säger specifikationerna ganska lite om hur bra en skärm är för bildarbete. Eller ja, det finns ett värde som är mycket avslöjande: Priset. Kostar skärmen skjortan och lite till så är den med största sannolikhet bra. Köper du en skärm för mer än 15000 och blir besviken måste du antingen ha mycket höga krav eller ha extrem otur.