Annons

Ang färgrymd, Nikon D70 och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

KallisKling

Aktiv medlem
Man läser överallt att man ska använda Adobe RGB för att den är bäst och det gör jag i kameran.
Men när jag laddar in en bild från kameran och även har ställt PS på Adobe RGB så vill den konvertera??? Men varför i så fall konvertera från en till en som är lika?

Såg sen att det tydligen finns en Adobe RGB OCH NIKON Adobe RGB i PS, är det den senare man ska använda för att köra Adobe RGB "hela vägen"???

Tacksam för svar...

KallisKling skrev:
Man läser överallt att man ska använda Adobe RGB för att den är bäst och det gör jag i kameran.
Men när jag laddar in en bild från kameran och även har ställt PS på Adobe RGB så vill den konvertera??? Men varför i så fall konvertera från en till en som är lika?

Såg sen att det tydligen finns en Adobe RGB OCH NIKON Adobe RGB i PS, är det den senare man ska använda för att köra Adobe RGB "hela vägen"???

Tacksam för svar...

Du har råkat ut för en bugg som finns i relationen mellan vissa kameror och vissa versioner av Photoshop. På grund av att kameran inte infogar en färgprofil, utan bara lägger in informationen på ett sådant sätt som Photoshop inte förstår sig på, tror Photoshop att bilden ligger i sRGB. Konvertera inte, utan tilldela Adobe RGB efter det att du öppnat bilden så slipper du detta framöver. Undvik framförallt Nikon Adobe RGB, som nästan är samma sak som Adobe RGB, men inte riktigt. Detta medför att skuggor kan hanteras felaktigt vid utskrifter.

Stefan

KallisKling skrev:
Ok...det blev jag lite klokare på...men i så fall, vad ska man köra i kameran? sRGB eller Adobe RGB?

Adobe RGB om du ska ha ut bilder på papper, sRGB om du bara ska se bilder på skärmen eller lägga upp dem på webben.

Stefan

Oki...men det går att köra med Adobe jämt väl o sen bara konvertera i PS i så fall? Jobba i Adobe RGB så långt som möjligt?

ANNONS
Götaplatsens Foto