Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Frågor om UV-filter och Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Vad jag förstår så fungerar UV-filter på digitala kameror endast som skydd. Kan man då ersätta det med ett motljusskydd istället?

Vilka är de negativa aspekterna med motljusskydd?

Jag har bara motljusskydd, det sitter alltid på mitt 18-70 objektiv,

Motljusskyddet skyddar förstås inte mot saker som kommer rakt framifrån och det kan skymma blixten.

Om jag skulle fota rally på grus så skulle jag kanske skruva på ett filter som skydd, fast isåfall borde jag ju också skydda mina egna ögon och hur ofta gör man det?
Ögonen är värda bra mycket mer än nått objektiv men man ser ju aldrig folk som går på stan med skyddsglasögon på sig.

Angående UV-filter som just uv-filter så startade jag den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72630 och kom fram till att dom är onödiga.

Det går utmärkt. Det handlar bara om hur klantig man är av sig;-) Jag har inga filter på mina objektiv. Å andra sidan har jag sumpat en hel kamera med objektiv och allt i backen, hehe.

David G skrev:
Jag har bara motljusskydd, det sitter alltid på mitt 18-70 objektiv,

Motljusskyddet skyddar förstås inte mot saker som kommer rakt framifrån och det kan skymma blixten.

Om jag skulle fota rally på grus så skulle jag kanske skruva på ett filter som skydd, fast isåfall borde jag ju också skydda mina egna ögon och hur ofta gör man det?
Ögonen är värda bra mycket mer än nått objektiv men man ser ju aldrig folk som går på stan med skyddsglasögon på sig.

Angående UV-filter som just uv-filter så startade jag den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72630 och kom fram till att dom är onödiga.

Supertack för ditt svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto