Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

billigt? 4Gb Extreme III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehehe.. Ny storlek.. 16GB. Rymmer bara sådär en 2000 råfiler från en 8MP DSLR ;)

Jeppe skrev:
Hehehe.. Ny storlek.. 16GB. Rymmer bara sådär en 2000 råfiler från en 8MP DSLR ;)
Säkert. Jag kommer ihåg prisraset på 1GB kort när 4 GB korten gjorde sitt intåg för bara något år sedan. Alla tyckte då också att det var svinbilligt och började beställa korten från Tyskland innan de upptäckte två dagar senare att de svenska återförsäljarna började hänga med i prissänkningen.

Förresten, Jeppe, är det något du vet (läst någonstans) eller gissar du bara?

det man ser är att antalet som får problem med lagringsenheter, typ tripper osv men de stora, 2 eller 4gb verkar vara en magisk gräns för merparten.

men sen kan man ju vänta sig att sd blir ny standard o cf dör ut på sikt, de jättestora här vi ser är ju bra för bakstycken o 22mpixlarna.

Utgående modell

Dom kanske har hört nåt rykte om att Canon och Nikon mfl. helt ska sluta med CF

Jag hittar på bara, jag lovar :)

Förresten...

Man kanske snart kan köpa en storpack Ultra II 8GB och ha som backup för de viktigaste bilderna

Jösses, det har jag inte noterat heller. Tyckte jag köpte ett 4 gig ganska nyligen men det var betydligt dyrare. Dags att köpa ett till och lägga undan mina gamla 1 GB kort för gott.

Attans, jag som tänkt köpa o så får jag läsa

"Extreme-korten är designade exklusivt för professionella fotografer"

Så jag får väl köpa nåt enklare jag...

HDFS) (KGS skrev:

Ja, du får helt enkelt köpa ett lite billigare kort.
(liksom de flesta av oss andra åxå får göra, om vi inte ber någon "proffsfotograf" köpa ut)
LOL

HDFS) (KGS skrev:

Att få in bilderna snabbt i datorn är alltid trevligt, dock behövs det en kortläsare som tillgodogöra sig läsprestandan.

Funderar själv på om det inte är dags för ett xtreme III 2gb för min D1H.

schaki skrev:
Att få in bilderna snabbt i datorn är alltid trevligt, dock behövs det en kortläsare som tillgodogöra sig läsprestandan.

Jag köpte nyligen en Sandisk Extreme kortläsare för USB-anslutning och det går verkligen undan med ett Extreme III-kort. Det går faktiskt nästan lika fort att ladda in från ett Ultra II också

när man väl kommit hem till datorn känns det lite som "faran över" och no panic. Ute i fält kör jag med en batteridriven PD70x o den e snabb att tömma korten, men tar god tid på sej över till datorn...

ANNONS
Götaplatsens Foto