Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

David_a

Medlem
Hej!

Jag har en canon 400D och funderar nu på att köpa ett nytt objektiv till den.
Letar efter ett bra sportobjektiv för att fota framför allt fotboll, hockey och möjligen lite i skidbacken.
Söker ett objektiv som ligger runt 3000kr klassen. Har spanat lite på EF 75-300/4-5.6 III Vad tror ni om det? Vad skulle passa bättre?

mitt direkta svar på din fråga blir 70-200

sedan är frågan om man behöver /4 , /4 IS, /2.8 eller /2.8 IS

men å andra sidan är det knappast något bra svar när din budget ligger på ca 3000:-

eventuellt kanske du kan hitta ett billigt begagnat /4 i någorlunda ok prisklass för dig

vad gäller 75-300 så har jag ingen erfarenhet av den men se till att du skaffar den snabbare varianten med USM i så fall

tack för ditt svar Oskar!

Jo jag vet att min budget inte är så stor så jag kan ju räkna bort värsting objektiven direkt!
Men jag köper hellre att lite billgigare objektiv till att börja med för att se hur det går.

i skidbacken och till fotbollen fungerar det säkert bra men till hockey o annan innomhussport är objektivet inte ljusstarkt nog och kommer inte alls vara snabbt nog för att fånga det du vill fånga

jag fotograferar förvisso hockey med mitt EF 300/4L IS USM men då ser jag till att alltid ha isen som bakgrund (lite vinkel) för att få så mycket ljus som möjligt in i gluggen och autofokusen på det objektivet är i en helt annan klass

för att hålla ner priserna så kan jag rekommendera att handla begagnat - finns dock mycket fantasipriser etcetera men om du orkar leta o pruta lite så kan du säkert lyckas få det du vill ha till ett bra pris

gällande ljusstyrkan så kanske du skulle titta på en fast glugg? ser att du gillar att fotografera porträtt/modell och då skulle ett EF 85/1.8 kunna vara ett komplement:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232082

dessutom fungerar det enligt vad jag erfar väldigt bra till sport med - dock förlorar du flexibiliteten och den långa brännvidden som zoomen har

inte lätt att råda men se över alternativen och gör sedan, precis som du skriver, så att du tar och köper in en glugg o testar

Canons 70-200/4L säljs ju friskt begagnat nuförtiden, alltseden IS-versionen kom ut.
70-200/4L verkar ju enligt många vara skarp redan från bländare 4.

Brukar ligga på mellan 4500-5500:-. Så sparar du en tusenlapp till, kanske det går att pruta ner något till 4.000:-

Ja jag får nog ge mig ut på den begagnade marknaden och titta runt lite =)
Tack för alla tipps!

ANNONS
Götaplatsens Foto