Annons

Hur alvarligt är en defekt på frontlinsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

j_holmberg

Medlem
Har lånat hem ett Nikon 80-200/2.8 ED (ej skutmodellen) och ser att det är en liten skada på frontlinsen. När jag säger liten menar jag i storleksordningen halvt knappnålshuvud. Hur mycket spelar detta roll för bildkvaliteten? Kan fukt komma in? Hur tjock är egentligen frontlinsen?

Vore tacksam om någon kunnig kan svara!

MVH

Jonas

Frontlinsen brukar vara rätt tjock. De kamerareparatörer jag pratar säger att det ska vara väldigt stora jack i frontlinsen för att det ska synas.

Jag hade en gång ett superslitet Canon FD 200/2,8 med enorma jack i frontlinsen, syntes aldrig på bilderna.

Om skadan går rakt igenom linsen så är det naturligtvis allvarligt med tanke på att fukt och annat skräp så småningom letar sig in där. Men om det handlar om ett mindre hack eller skav på coatingen så har det ur optisk synpunkt i stort sett ingen betydelse. Det syns inte på bilderna utom vid situationer då du är utsatt för sidoljus eller motljus, då kan dylika skador vara orsak till reflexbildning eller ljusslöja. Ljusslöja gör bilden lite kontrastfattigare och kan ibland också lyfta en bild enligt min mening. Vill dock påpeka att det ytterst sällan har någon betydelse även då ljuset är svårt. Tänk dig själv alla de som fotar med skitiga linser, de flesta pressfotografer tycker nog jag verkar vara rätt slarviga med produktvården. Men de levererar publikationer kontinuerligt. Din lilla skada på glaset har förmodligen lika liten eller ännu mindre effekt än en skitig lins.

froderberg skrev:
Det enda problemet brukar uppstå när man ska sälja objektivet...
Stämmer bra det. En 80-200 tvåringszoom i fint skick är säljbar för ca 6500. Men med ett synligt hack i frontlinsen så får du nog räkna med en halvering av andrahandsvärdet. Tråkigt men sant. Personligen skulle jag aldrig köpa en glugg med vare sig repor eller hack i.

Sally Mann använder skadade linser och hennes bilder går ju inte av för hackor. Hon vill ha effekterna som skadorna ger och har provat ett otal skadade objektiv för att hitta just de effekter hon eftersträvar. Så skadorna (som verkligen ger effekter, inte smårepor el dyl) kan också tillföra bilder något som är positivt och behöver inte alltid vara av ondo...

Graal skrev:
Sally Mann använder skadade linser och hennes bilder går ju inte av för hackor. Hon vill ha effekterna som skadorna ger och har provat ett otal skadade objektiv för att hitta just de effekter hon eftersträvar. Så skadorna (som verkligen ger effekter, inte smårepor el dyl) kan också tillföra bilder något som är positivt och behöver inte alltid vara av ondo...
Alltså, när jag köpt mitt 200-400 4,0 af-s vr så bör jag göra följande. Ta en fickkniv och börja repa gluggen, både bak och frontlins. Vidare skaffar jag ett finkornigare sandpapper och gnuggar bort lite av den värdelösa coatingen. Avslutningsvis tar jag en nubbhammare och knackar bort lite glas så effekterna kommer fram på allvar.

ANNONS
Götaplatsens Foto