Annons

Kelvin-tal på blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Vilket kelvin-tal har studioblixtar? Eller är det väldigt olika?
Funderar nämligen på att köpa en "ring-lysrör" och testa med vid porträttfoto, kanske kan var bra att försöka matcha lysröret med blixtens kelvin, eller spelar det ingen roll?

recman skrev:
Vilket kelvin-tal har studioblixtar? Eller är det väldigt olika?
Funderar nämligen på att köpa en "ring-lysrör" och testa med vid porträttfoto, kanske kan var bra att försöka matcha lysröret med blixtens kelvin, eller spelar det ingen roll?

Färgtemperaturen varierar som Magnus säjer mycket lite från märke till märke om man håller sig till kända kvaliktetsmärken.

Satsa på en studioblixt i stället. Fastljus ger inte alls samma kreativa eller tekniska möjligheter. Dessutom blir exponeringstiden väl lång. Besvärligt om du inte enbart plåtar väldigt stillsamma och sävliga modeller.
Risken är stor att du kommer ångra dig snart nog om du köper fastljus jfr blixt!!

Elinchrom är ett bra och genomtänkt system med enklare billiga nybörjarblixtar såväl som avancerade blixtar för proffs.

På marknaden finns idag oxå många andra billiga men oprövade märken, men mitt råd är att undvika de allra billigaste prylarna.

Re: Re: Kelvin-tal på blixtar?

Janne H skrev:
Färgtemperaturen varierar som Magnus säjer mycket lite från märke till märke om man håller sig till kända kvaliktetsmärken.

Satsa på en studioblixt i stället. Fastljus ger inte alls samma kreativa eller tekniska möjligheter. Dessutom blir exponeringstiden väl lång. Besvärligt om du inte enbart plåtar väldigt stillsamma och sävliga modeller.
Risken är stor att du kommer ångra dig snart nog om du köper fastljus jfr blixt!!

Elinchrom är ett bra och genomtänkt system med enklare billiga nybörjarblixtar såväl som avancerade blixtar för proffs.

På marknaden finns idag oxå många andra billiga men oprövade märken, men mitt råd är att undvika de allra billigaste prylarna.

Alltså jag har ett blixtpaket (iof ett billigare från kaffebrus men som jag är helt nöjd med). Det jag ville ha ringlysröret var för att skapa effekten i modellens ögon som är så (uttjatat) populärt. Det ska mest vara för att ha nåt att leka med alltså. Ingen dyr historia.

Blir det någon effekt då? Är inte lysröret väldigt svagt i jämförelse med blixtljuset?

froderberg skrev:
Det kan man ju reglera med slutartiden.

Men slutartiden blir med stor sannorlikhet låååång och bländaren stooor. Färgtempen på lysröret stämmer förmodligen inte heller plus att RA värdet på flertalet lysrör är för lågt :-(
Till lite lesktuga funkar det kanske, men att plåta för att göra bilder med...???

Janne H skrev:
Men slutartiden blir med stor sannorlikhet låååång och bländaren stooor. Färgtempen på lysröret stämmer förmodligen inte heller plus att RA värdet på flertalet lysrör är för lågt :-(
Till lite lesktuga funkar det kanske, men att plåta för att göra bilder med...???

Får väl köra svartvitt... :)

En bra egenskap hos en studiblixt är att den kan gå ner väldigt mycket i effekt, gärna 6-7 bländarsteg. Då får man större kreativ frihet och kan exempelvis kombinera blixtljus med svagare befintligt. Blixtens maxstyrka är mindre intressant.

froderberg skrev:
Det kan man ju reglera med slutartiden.

Nu ska jag inte påstå att jag kan någonting om studioblixtfotografering...

Men om man anpassar slutartiden efter lysröret, riskerar man inte då att få så pass långa tider att modellen eventuellt hinner röra på sig? Blixten fryser förvisso, men med tillräckligt lång slutartid kan man väl få ett "släp" av rörelseoskärpa också.

Å andra sidan, vad kostar ett ringlysrör? Det är väl inga förmögenheter vi pratar om. Det är ju bara att köpa och testa. Öppet köp i värsta fall kanske?

erro.se skrev:

Men om man anpassar slutartiden efter lysröret, riskerar man inte då att få så pass långa tider att modellen eventuellt hinner röra på sig? Blixten fryser förvisso, men med tillräckligt lång slutartid kan man väl få ett "släp" av rörelseoskärpa också.

De får väl stå stilla som förr i tiden. Tänk dessutom på att du ska ha ringlysröret väldigt nära för att få mjukt ljus.

Kan du dessutom ställa ner effekten på studioblixten ordentligt så går det lättare.

Hmm...kanske inte var så lätt som jag trodde då...finns det annars något enkelt sätt att få effekten? Utan en massa dyr utrustning, som sagt, ska ju mest ha det för att ha testat :)

recman skrev:
Hmm...kanske inte var så lätt som jag trodde då...finns det annars något enkelt sätt att få effekten? Utan en massa dyr utrustning, som sagt, ska ju mest ha det för att ha testat :)

Det finns nån på fotosidan som byggt en egen ring-lampa av en massa glödlampor i en stor ring. Fördelen är att en stor ring även ger mjukt ljus på längre håll. Små ringblixtar funkar bara till makro.

ANNONS
Götaplatsens Foto