Annons

Utställning/montering

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Jag undrar vad det finns för fördelar resp nackdelar med montering på kartong, kapa, inramat(med eller utan passepartout) om man tänker sig göra en liten utställning?
Är 18/24 för litet?
Är det OK att blanda bildstorlekar eller ger det ett för "stökigt" intryck?
Andra tips???

Att använda ramar vid en fotoutställning behöver du inte göra. Det är ju inte så vanligt, och får väl betraktas som "overkill".

18x24 cm är inte i och för sig en för liten storlek. Vad som är lämpligt beror på sammanhang samt storlek och utformning av de lokaliteter där du avser att hänga dina bilder.

Det är vanligt och helt OK att blanda olika bildstorlekar. Det blir stökigt bara ifall du hänger upp dem stökigt!

Ett tips jag skulle vilja ge är att absolut inte blanda färgbilder med svartvita.
Det finns ju mer känsla i svartvita bilder (om de är bra förstås), och man kan åstadkomma betydligt större dramatik än det går att göra med en färgbild, men trots detta så kommer färgbilderna att döda de svartvita ifall de hängs upp tillsammans! En av livets paradoxer.

Ytterligare ett steg på denna väg är ju att fråga sig ifall man skall blanda digitala bilder med analoga. Eftersom det var väldigt nyligen jag började fotografera digitalt, så anser jag mig inte vara rätt person att ge några råd när det gäller detta. Själv skulle jag nog inte gärna blanda digitala och analoga bilder på samma utställning, särskilt inte om det är lite större bilder, och definitivt inte om det är svartvita, oavsett storlek! Ifall man kommer nära en stor svartvit bild, så är struktur och silverkorn fortfarande mycket vackra, medan strukturen på en digital bild är hemsk! Ingen känsla kvar alls. Allt enligt min personliga uppfattning, givetvis.

Du har säkert sett analoga bilder, där man genom att göra en väldigt kraftig delförstoring använder de vackra kornen som ett element i bilden. Går förstås inte alls att göra digitalt... Ett annat sätt att se på detta är att säga att analoga bilder tål större förstoring än digitala, utan att känslan tappas. Människor uppfattar normalt inte stokastiskt fördelade korn eller ens oskärpa som fult i sig, till skillnad från den digitala strukturen i dagens sensorer (som ju består av ett rätvinkligt matrissystem), liksom från de olika digitala artefakter, moiré-mönster och de sågtandade linjer som uppstår när motivlinjer hamnar med liten lutning i förhållande till det geometriska pixel-mönstret. Men nu är det bäst att jag slutar, innan jag får denna tråd att utvecklas till att bli ännu en "analogt vs digital"-fajt... :)
Jag är inte alls fientligt inställd till den digitala tekniken. Den har definitivt fördelar när det gäller ekonomi och bekvämlighet. Dessutom har jag nyligen kompletterat mitt analoga system med en digital systemkamera, och till yttermera visso är jag ingenjör just inom elektronikområdet!

Är dock ändå av den bestämda uppfattningen, att det är mycket bättre att välja analoga än digitala bilder när det gäller utställningar, eftersom dessa ger en helt annan känsla. Ifall man nu anser sig ha den tid man då behöver lägga ner, förstås.

Senast ändrad:
Tack Gunnar, för ett rejält svar!

Skillnaden mellan digitalt och analogt har jag aldrig ens funderat på eller för den del noterat.
Själv är jag ju 100% analog, även om D3:an är den digitalare jag har väntat på.
Så bilderna i denna utställning kommer enbart att vara av analogt ursprung.
Har du någon uppfattning om monteringen, om man skulle välja något annat än inramning?
Kapa är, vad jag har hört, inte syrafritt. Fast det kanske inte drabbar bilden på många år heller? Bild på kartong vet jag inte hur man bäst hänger....

/ Micke

Det finns billiga clips-ramar med glas som kan användas för montering med passepartout och bakstycke. Man behöver inte klistra någonting och kan ha fotohörn som fixering av bilden på bakplattan under passepartouten. Men det finns även ramare med ramkant och för svartvitt passar svart eller silverfärgad kant bäst. Kartongen till passepartout och bakstycke bör vara syrafria och även fotohörnen bör vara lämpliga för arkivförvaring. Ramaffärer skär till passepartout med snedkant som blir snyggt. Vill du komma billigt undan skär du själv men snedkant är ganska svårt att få till bra utan specialverktyg eller maskiner.

Tack Nils! Vet du om dylika ramar finns att få tag med matt glas? Och var kan man köpa dom?
Jag har haft liknannde tidigare fast med blankt glas. Men är det många fönster i lokalen blir det besvärliga reflexer.

/ Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto