Annons

Vad är HDR ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Hej !

Jag har sett att på var och varannan naturbild här på fotosidan så står det att man använder sig av HDR teknik. Jag måste vara helt ute som inte fattar vad det är för något :) Bilderna blir ju riktigt snygga. Jag blir ju frustrerad för jag vill göra samma sak med mina bilder men vet ej hur. Har jag förstått det rätt använder man sig väl av flera lager ? Finns det någon bra litteratur om tekniken eller kan någon enkelt förklara för mig? Jag skulle verkligen uppskatta det.

*gääääsp*

Jaha ja jag satt o väntade på när nästa HDR tur skulle dra igång :)
Enklast är väl att spydigt poängtera att du kan söka i forumet, finns ju redan en sisådär briljarder trådar om HDR, men som vi fastslog i en annan tråd så är jag alltid extra snäll mot tjejer så här kommer en synnerligen kort redogörelse för HDR.

HDR= High Dynamic Range (Högt dynamiskt omfång)

Som du kanske noterat så har kameran hiskeliga bekymmer med att exponera korrekt om det finns stora ljusvariationer.
Prova fotografera en människa i motljus. Endera blir himlen kalasfin och ansiktet kolsvart eller så blir asniktet perfekt men himlen kritvit. Detta beror ju på att du måste ha en speciell slutartid/bländare för att exponera rätt på något, men denna inställning fungerar ju inte på allt. Det som funkar på himlen funkar sällan på ansiktet.
En motvikt till detta är att använda upplättningsblixt. Man exponerar himlen rätt och bränner iväg en blixt i nyllet på människan och har på så sätt balanserat ljusskillnaderna.

Ett annat knep kan vara att helt enkelt "fuska" ordentligt elelr hjälpa kameran på vägen.

Du tar en bild som är perfekt exponerad efter himlen, en för marken som är mörkare än himlen och en för allt mitt imellan. Sedan plockar du ut alla 3 delar som är perfekt exponerade och smäller ihop dom i 1 bild! Voila :)

För att lyckas med detta kan du pilla ett bra tag i Photoshop och klippa ut delar och sätta ihop, eller så använde du ett HDR program som gör detta automatiskt.

Photomatic är det populäraste programmet. Men nyare Photoshop har liknande funktioner inbyggt.

När programmet har gjort en HDR bild så uppstår nästa problem.
Det finns inget media i världen förutom ögonen som klarar av att visa detta stora omfång! Därför måste man "Tone mappa" bilden, denna effekt är det man brukar kalla HDR effekt och gör man inte effekten rätt så ser det knepigt ut.

För att gå vidare rent praktiskt föreslår jag att du söker vidare i forumet, läser denna länk: http://www.hdrsoft.com/

eller frågar vidare i denna tråden.

Ruskigt snabb genom gång:

Gå ut och plåta 3 olika bilder på exakt samma motiv, Stativ, fjärris underlättar enormt. Bilderna skall ha olika exponeringar men samma bländare.

tanka hem photomatix demo och provadig fram genom programmet.

Förundras och imponeras alternativt skrik i frustration över ditt hemska resultat och återkom till forumet med ditt problem, lycka till

Nedan komemr två exempel på HDR bilder...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    89 KB · Visningar: 741
*Ler*, jag får väl kika lite nogare i forumet innan jag ställer frågan nästa gång. :)

Jag har som sagt också stora problem att fota i motljus som alla andra, så HDR verkar vara ett bra sätt att bemästra problemet.
Jag vill verkligen tacka dig för ditt utförliga svar. Det var verkligen jätte snällt. Nu fattar jag principen med HDR. Nu gäller det bara att öva öva. Jag har Photoshop version 7 tror jag. Vet du eller någon annan om den versionen har programmet inbyggt (antar att programmet är för gammalt)? I så fall var kan man hitta verktyget i programmet? Annars får jag ladda hem Photomatic.

Snygga bilder förresten. Jag känner igen den nedersta bilden eftersom jag bor nära Mölndal :)

Phptoshop har inte HDR funktion vad jag vet.
Tanka hem Photomatix, det är enkelt och logiskt. Finns också mycket hjälp runt programmet.

JApp Mölndalskråkan är helt korrekt :)
Om du ahr varit där så vet du hur mörkt det är mellan husen där nere, alltid skuggor, nästan kolsvart. Men med HDR så blir exponeringen ganska jämn. Ut och prova du, bara så man kan lära sig. Håll i dig hårt bara... blåser ju höstorkaner nu för bövulen,,, :)

Kalle_B skrev:
Phptoshop har inte HDR funktion vad jag vet.
Tanka hem Photomatix, det är enkelt och logiskt. Finns också mycket hjälp runt programmet.

JApp Mölndalskråkan är helt korrekt :)
O

Jag menade självklart Photoshop 7. glömde skriva ut versionsnumret, sorry.

Tror HDR funktionen kom iom CS versionen (8.0) Jag vet att CS2 och CS3 har det ialla fall

ANNONS
Götaplatsens Foto