Annons

Rotera bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

b.fischer

Ny medlem
Hej,
jag tycker att det är så otroligt frusterande att bildkvalitén tappar så in i norden då man roterar en bild några grader. Finns det något annat program eller plug-in till CS3 som gör att bilden inte tappar då man roterar.

Egentligen är ju inte tekniken särkskilt avancerad. Man behöver bara snurra lite på bilden och sedan beskära lite så bilden blir mer rektangulär. Ett alternativ är att man skriver ut bilden och sedan beskär för hand, men finns det verkligen inte något lättare sätt att göra det i datorn?

Om man roterar en bild i 90 eller 180 grader sker ingen försämring alls. Om det handlar om någon grad eller så sker alltid en interpolering, dvs här och var i bilden måste nya pixlar skapas och dess färgvärde beräknas av de kringliggande pixlarna. Jag vet inte vilken interpoleringsalgoritm PS använder vid rotering, men till exempel vid förstoring eller förminskning finns ett antal valbara algoritmer.
Det finns program som gör interpolering bättre men jag är tveksam om det är värt pengarna.

Hursomhelst, utgå alltid från en så stor bild som möjligt när du roterar och bökar med bilden, då blir inte förlusten så besvärande.

Den tekniska kvaliteten försämras inte bara av rotering, t.ex alltför tuff färgredigering innebär ofta teknisk kvalitetsförlust, men det visuella kanske blir bättre trots allt.

Senast ändrad:
Visst att du tekniskt kan förlora lite på det som Mats skriver, men om jag tar ett steg tillbaks från det tekniska faktumet så låter det som du gör nåt väldigt konstigt. Jag ser absolut ingen skillnad alls om jag roterar en bild i CS3, däremot gjorde jag det tydligt i t.ex gamla versioner av jasc paint shop pro.

Hur gör du när du ser sån enorm skillnad?

Tomas Töråsen skrev:
Visst att du tekniskt kan förlora lite på det som Mats skriver, men om jag tar ett steg tillbaks från det tekniska faktumet så låter det som du gör nåt väldigt konstigt. Jag ser absolut ingen skillnad alls om jag roterar en bild i CS3, däremot gjorde jag det tydligt i t.ex gamla versioner av jasc paint shop pro.

Hur gör du när du ser sån enorm skillnad?

Håller med dig. Jag plåtar mycket interiör och exteriör och det innebär att jag restituerar väldigt mycket (rätar upp perspektivfel) och jag märker ingen försämring efter sådan brutal behandling. Visst, man kan se förändringarna om man särskådar pixlarna, men inte annars.

T. Ex.

Den här bilden har antagligen för liten upplösning för att ni ska se. men tornet längs t.h. har blivit snett...

Bilagor

• omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    81 KB · Visningar: 232
ANNONS
Götaplatsens Foto