Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde i NX kontra LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej, forumet!

Det pågick en diskussion i en annan del av forumet ang. diverse rawkonverterare och hur dom presterar mot varann, inställda på standard.
Vilket jag tyckte var befängt, eftersom t.ex NX eller LR har såpass mycket extra i sig att man knappast köper programmet i syfte att få ett one click wonder. Visst går jämförelsen att göra, och visst kan man diskutera vem som har rätt och fel i diverse frågor. Man kan vidare skapa presets i båda program som får en att hamna mer än mindre rätt på en gång, beroende på allas våra underbara helt olika konstnärliga åsikter om hur våra egna bilder ska se ut. Jag tror oxå presets hade just det syftet när dom skapades som ett alternativ i dessa program.

Diskussionen ang. NX fördelar vad gäller brus ser jag gärna att vi håller oss ifrån, det har diskuterats till leda. Jag brusreducerar varken i NX eller LR pga dom bristade valmöjligheter när det gäller vad som skall påverkas, och vad inte, hur mkt av en kontrastkurva som ska läggas på efteråt för att kompensera själva brusreduceringen, hur den ska behandla efterskärpningen som ofta görs vid brusreducering och även vart, vart inte osv osv.

Den här tråden tänkte jag dock ägna åt att ge NX en ordentlig chans, med förhoppningsvis några erfarna NX-användares hjälp.

Vore intressant hur att höra om hur erat mer vanliga arbetsflöde är i NX, när det gäller färger, kontrast.. eftersom jag arbetat troget i LR fram tills nu.

Vibrance är en sån standardkontroll som även går att hitta i PS, som mättar upp mindre mättade färger medan den lämnar dom mer mättade ifred. Den drar jag nästan alltid i för att se vad den gör för mig för varje bild.
Kan inte hitta den i NX..

Ang. colorboost, hette de så? Trevligt reglage, men nu när jag fotat blommor med nya makrogluggen några dagar så har jag märkt att med bildkontrollen vivid på D300 så spricker bilden upp i en enda stor röra om jag ens tittar åt colorboost. En fjärdedel av den där skalan hade räckt för en mer exakt finjustering av heltäckande färgmättnad känns det som.

Så vilka är era standardspakar ni alltid drar i i NX som ni inte kan leva utan...

Jag vet att jag har såna i LR och lätt skulla kunna räkna upp dom.

Jämförelsen mellan NX och LR kommer bli så mkt enklare för mig med några såna starttips, så får vi se om jag håller mig till LR pga det praktiska arbetsflöde det bidrar till, eller i fortsättningen måste dra in bilderna och behandla dom i ett annat program innan jag katalogiserar allt i LR.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag använder Aperture 2.0 till vardags, men tänkte att jag skulle ge Nikon NX en chans eftersom det hängde med min nya D3. Nu är som som vanligt så att när man är ny i ett program känns allt bakvänt. I det här fallet var det gränssnittet som fick mig att stänga det efter någon timme. Maken till mer oinspirerande gränssnitt får man leta efter. Usch!

Segt som tusan var det också (Jag kör MacOSX 10.5.2) det kanske fungerar bättre på andra plattformar?

Aperture var också lite segt före version 2, men det hade i alla fall en gränssnitt som gör att man trivs i programmet.

Vibrance som du söker i NX finns naturligtvis i Aperture.

"Standardspakar" i Aperture:
• "exposure" i kombination med "Recovery"
• "Devignette" i den mån det behövs
• "Edge sharpen" Fantastiskt bra skärpeverktyg. Jobbar annorlunda än oskarp mask då den inte alls gräver upp ev brus.
• Saturation i kombination med Vibrance

För finliret gäller fortfarande Photoshop.

Det kanske inte var Aperture du ville diskutera men se det här som ett tips i Raw-djungeln.

Aldrig mer Nikon FX för mig!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Jag använder Aperture 2.0 till vardags, men tänkte att jag skulle ge Nikon NX en chans eftersom det hängde med min nya D3. Nu är som som vanligt så att när man är ny i ett program känns allt bakvänt. I det här fallet var det gränssnittet som fick mig att stänga det efter någon timme. Maken till mer oinspirerande gränssnitt får man leta efter. Usch!

Segt som tusan var det också (Jag kör MacOSX 10.5.2) det kanske fungerar bättre på andra plattformar?

Aperture var också lite segt före version 2, men det hade i alla fall en gränssnitt som gör att man trivs i programmet.

Vibrance som du söker i NX finns naturligtvis i Aperture.

"Standardspakar" i Aperture:
• "exposure" i kombination med "Recovery"
• "Devignette" i den mån det behövs
• "Edge sharpen" Fantastiskt bra skärpeverktyg. Jobbar annorlunda än oskarp mask då den inte alls gräver upp ev brus.
• Saturation i kombination med Vibrance

För finliret gäller fortfarande Photoshop.

Det kanske inte var Aperture du ville diskutera men se det här som ett tips i Raw-djungeln.

Aldrig mer Nikon FX för mig!
Jora nu har jag inte det installerat, och det är väl inte gratis va? Men det kan väl vara intressant det me. Hur tycker du färger och kontrast blir där jämfört med andra rawkonverterare du provat? Fördelar?
 

Janne B

Aktiv medlem
Tomas, jag har också testat Capture NX men funnit programmet alldeles för slött. Emellertid så har nikon View samma "motor" och är snabbare. Fördelen är att du får med dig kamerainställningarna beträffande färgmättnad o dy vilket gör efterarbetet i PS lättare. Ett annat program som du bör pröva är DxO version 5. Du kan tanka ned ett provex för test i 14 dagar för att utröna själv. Det bygger på att du "bygger upp" en eller flera bildmodeller som du själv önskar vad gäller färgmättnad o dy. Programmet är snabbt att arbeta med, och man kommer lätt in i det. Nackdelen är att när du sedan skall "ladda över" dina bilder till ex JPG tar det lååång tid. Räkna med dryga minuten per bild. Men man kan gå och fika under tiden och komma tillbaka om någon timme så där;.) Fördelen med detta program är att det är överlägset när det gäller brus vid höga ISO, visserligen på någon bekostnad vad gäller skärpan. Det är dock ingenting som du ser om du inte letar vid 100 proc. Som sagt, kul att höra hur länge du står ut med NX.
Mvh
JB
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Janne B skrev:
Tomas, jag har också testat Capture NX men funnit programmet alldeles för slött. Emellertid så har nikon View samma "motor" och är snabbare. Fördelen är att du får med dig kamerainställningarna beträffande färgmättnad o dy vilket gör efterarbetet i PS lättare. Ett annat program som du bör pröva är DxO version 5. Du kan tanka ned ett provex för test i 14 dagar för att utröna själv. Det bygger på att du "bygger upp" en eller flera bildmodeller som du själv önskar vad gäller färgmättnad o dy. Programmet är snabbt att arbeta med, och man kommer lätt in i det. Nackdelen är att när du sedan skall "ladda över" dina bilder till ex JPG tar det lååång tid. Räkna med dryga minuten per bild. Men man kan gå och fika under tiden och komma tillbaka om någon timme så där;.) Fördelen med detta program är att det är överlägset när det gäller brus vid höga ISO, visserligen på någon bekostnad vad gäller skärpan. Det är dock ingenting som du ser om du inte letar vid 100 proc. Som sagt, kul att höra hur länge du står ut med NX.
Mvh
JB
Jag både skärpar och brusreducerar i PS. Men NX är känt här för att räkna upp bilderna med en helt annan kvalite. Känner jag måste åtminstone ge det en chans. Är ju supernöjd med LR, men man vet ju inte annat än det man provat.
 

iBoat

Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
Jora nu har jag inte det installerat, och det är väl inte gratis va? Men det kan väl vara intressant det me. Hur tycker du färger och kontrast blir där jämfört med andra rawkonverterare du provat? Fördelar?
Nej det är såklart inte gratis, det kostar 1895 kr inkl moms.

Har följt den "andra tråden" om jämförelser men undvikit att kommentera eftersom jag tycker det blev för mycket tycke och smak i stället för ren fakta. Men det är alltid svårt med sådana diskussioner eftersom man ser saker på olika sätt.

Har dock gjort en test (ej redovisad i forumet) där jag kan konstatera att det inte blir någon skillnad alls mellan Aperture, LR och ACR så länge man tar bort ALLA autoinställningar som finns i programmen, och så länge bilderna visas med samma profil i de olika programmen.

Om man däremot börjar ställa bilden som man vill ha den börjar skillnaderna märkas. T ex Apertures "edge sharpen" är riktigt bra. De flesta Rå-programmen har i stort sett samma verktyg i grunden, men mitt val föll på Aperture eftersom du får översikten, indexeringsmöjlighet, backup, Fjärrstyrning av kameran (bra vid produktfoto t.ex), det användarvänliga gränssnittet och naturligtvis de förnämliga redigeringsmöjligheterna.
 

Lena W

Aktiv medlem
I och med att kamerainställningarna följer med, vilket också en tidigare talare påpekat, kan du kolla hur din kamera är inställd i och med att du upplever att det drar iväg sär mycket på blommorna.

Vad jag blivit svag för är:

- kamerainställnignarna som följer med till NX
- U-point
- att man så enkelt kan måla på skärpa och annat
- enklelt att skapa "makron" och applicera dessa på många bilder samtidigt (det heter egentligen inte makro i detta program och jag är för trött i ögat för att kolla).

Naturligtvis är det mer, men nu är klockan mycket. Jag har arbetat med NX i en och en halv månad nu och tycker programmet är toppen. Programmet är inte mer "bakvänt" än något annat helt nytt program man måste lära sig.

//L
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Lena W skrev:
I och med att kamerainställningarna följer med, vilket också en tidigare talare påpekat, kan du kolla hur din kamera är inställd i och med att du upplever att det drar iväg sär mycket på blommorna.

Jag lägger ingen energi på hur bildkontrollerna står inställda i kameran eftersom resultatet är detsamma om jag ställer in det i NX efteråt, och andra rawkonverterare kan inte tyda dom instruktionerna ändå. Kameran i sig behandlar inte bilderna, det är kommandon om filter/justeringar från exakt samma förutsättning som vilket annat filter/program. Ganska missvisande för många eftersom jag upplevde många tester av D300 förstorade upp just bildkontrollerna som att det skulle haft något med hur kameran behandlar bilderna att göra.

Vad jag blivit svag för är:

- kamerainställnignarna som följer med till NX
- U-point
- att man så enkelt kan måla på skärpa och annat
- enklelt att skapa "makron" och applicera dessa på många bilder samtidigt (det heter egentligen inte makro i detta program och jag är för trött i ögat för att kolla).


För mig går det iaf fortare att välja vilken av bildkontrollerna som kan kopplas till kameran i programmet via drop down menyn till höger, än att fippla mellan menyer i kameran när jag är ute och fotar. Om det fanns möjlighet att göra egna bildkontroller och föra över till kameran hade jag kanske ägnat det lite mer tid.

U-point funkar mkt bra på vissa typer av bilder, det har jag i viveza, exakt samma fast lite mer praktiskt då jag kan föra in det i lagren i photoshop då mitt arbetsflöde ändå alltid passerar där pga skärpning och annat som ingen rawkonverterare gör så som jag vill. Utrymmesmässigt så är det givetvis praktiskt att ha dessa non destructive redigeringar i rawhanteraren, men nu är ju inte NX en rawkonverterare som fungerar för att katalogisera bilderna ändå och fortsätta jobba ifrån när vissa korrigeringar gjorts. Ett kommando för att få sina korrigeringar i NX över till smarta filter och lager i PS hade varit en underbar funktion, men det lär ju knappast deras konkurrent gå med på.
Batchfunktionen tycker jag verkar krångligare än i LR, men har inte full koll på NX än som sagt.

Naturligtvis är det mer, men nu är klockan mycket. Jag har arbetat med NX i en och en halv månad nu och tycker programmet är toppen. Programmet är inte mer "bakvänt" än något annat helt nytt program man måste lära sig.

Nej det är säkert ganska enkelt, dock fruktansvärt fult GUI i mitt tycke. Ett annat problem med det verkar vara att korrigeringarna inte bara gör det jag vill, utan går in och justerar andra saker för att jämna ut bilden så som programmet tycker det blir bra, oavsett vad jag drar i så gott som.

Jag kommer inte ge upp LR, utan det jag undrade över var alltså dom generella första justeringarna som görs i NX, inte småpill som u-point som rawkonverterarna aldrig kommer kunna ersätta PS funktionalitet med ändå.
Om bilden ser så mkt bättre ut som vissa påstår genom att ta den genom NX först, för att sedan gå vidare till det vanliga arbetsflödet. Då tänker jag på just färger, kontrast och såna saker.

Men tack för ditt svar, Lena.

//L [/B]
 

frwe

Aktiv medlem
Har använt LR en del men går mer och mer över till NX.

Kameran (D200/D300) kör jag helt grundinställd vad gäller bildbehandling.

Kollar bilderna i ViewNX
Högerklickar på bild i ViewNX för att öppna i CaptureNX
Rätar upp och beskär
Sätter ljuset/kontrast med kurvor
Drar i Colourboost, ev. värme/mättnad
Färg/Vit/Svart kontrollpunkt (fantastiska reglage)
Skärper upp
Sparar som TIFF om det skall skrivas ut, JPG om det skall ut på webben
Fortsätter i PS (om det behövs).

Vad gäller GUIt struntar jag i det. Visst är det fräckt i LR/PS men...
/FW
 

zatopek

Aktiv medlem
Ni skriver att "kamerainställningarna förs över till NX"

Vad betyder det i praktiken?

Om jag ställer in skärpa, mättnad och massor av andra saker i kameran;

Kommer då en bild lagrad som RAW (med en Nikon förstås) och öppnad i NX bli exakt likdan som en bild lagrad som JPG. Medans en RAW öppnad i CR kommer att tappa allt utom exponering och vitbalans?

Om så det första är sant, blir då en RAW sparad som JPG i NX likadan som en lagrad direkt i kameran som JPG.

/Mats
 

Mankan G

Aktiv medlem
zatopek skrev:
Ni skriver att "kamerainställningarna förs över till NX"

Vad betyder det i praktiken?

Om jag ställer in skärpa, mättnad och massor av andra saker i kameran;

Kommer då en bild lagrad som RAW (med en Nikon förstås) och öppnad i NX bli exakt likdan som en bild lagrad som JPG. Medans en RAW öppnad i CR kommer att tappa allt utom exponering och vitbalans?

Om så det första är sant, blir då en RAW sparad som JPG i NX likadan som en lagrad direkt i kameran som JPG.

/Mats
Stämmer. Men med en reservation för att den externa programvaran borde kunna tillvarata den kraftigare processorn på ett bättre sätt men det är inget jag har märkt av.....
 
ANNONS