Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Corel Paint Shop Pro X2

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
95% av Photoshop till 5% av priset brukar vara en tumregel man hör talas om när det gäller PSP vs Photoshop.

Själv anvånder jag PSP X2 till storleksändringar för utskrifter och web samt slutlig skärpning för dessa användningsområden. Det är mycket sällan jag gör nåt annat men de händer ibland och då räcker möjligheterna i PSP till för mitt bruk och Photoshop skulle bara innebära en massa pengar kastade i sjön.
 

Falkman

Aktiv medlem
Japp, jag använder pspx2. Bra program med snygg mörkgrå layout som klarar det mesta även om jag endast utnyttjar en bråkdel av alla funktioner. Beställde den engelska versionen från Dustin för 995:- har jag för mig.

Har kört psp7 innan och ville fortsätta med psp. Nu är ju layouten helt annorlunda mot den äldre versionen men tror ändå jag hade nytta av att jag var inkörd på psp sedan innan.

Nu med systemdigital använder jag mest funktionerna; curves med svart och vit-punkt, levels och usm samt resize. Ibland konverterar jag till sv/vitt och använder mix channels eller en snabb(smart)funktion som heter photo effects-black and white film där man kan snabb-blanda färgerna med hjälp av ett färgspectrum.

Enda riktiga buggen i programmet är ett program som heter coreliomonitor.exe (som installeras) som gör att det blir ett felmeddelande när man matar ut dc-skivan. Man måste bocka av programmet i autostart i msconfig. Känt problem då corel tagit upp det på sin hemsida.

Annars ett bra program till ett vettigt pris.
 

Bilagor

jouni

Aktiv medlem
Mycket tack

Det egenskap som jag skulle beböva heter ' maskning ' Jag menar att man markerar ett område i bilden där alla åtgärder kommer att hända, och andra delen av bilden blir oberört.

Till ex. man markerar ansikte på en person i bilden, gör den ljusare, resten av bilden stannar so den är. Sen man omvänder samma sak. Gör omgivningen mörkare och ansiktet stannar oförändrad. Finna detta i PSPX2 ?

Hur var installeringen, var det något annat en det som Sven redan nämnde.

Tack Sven o Leif, detta var goda nyheter !

Häls Jouni
 

BjörnA

Aktiv medlem
Jodå, det finns maskning. Notera också att det finns ett inbyggt brusreduceringsfilter som är riktigt bra, och en browserfunktion som gör att man enkelt kan överblicka sina bilder i en katalog.

Eftersom det till skillnad från PhotoShop inte är skrivet för att kunna köras på andra plattformar än Windows, hanterar det minnet och systemresurser bättre än Photoshop.

/Hälsningar

Björn
 

jouni

Aktiv medlem
glömde fråga camera RAW

Jag har Canon 5D, finns det uppgifter vilka kameror och modeller's RAW-format Corel/Paint stöder. 5D är över 2 år gammal.

Jouni
 

elbe

Avslutat medlemskap
Camera Raw Formats Supported by Paint Shop Pro Photo X2:

Canon

EOS-1D, 1Ds, 1D, Mark II, 5D, 10D, 20D, 20Da, 30D, 300D, 350D, 400D, Rebel, Rebel XT, Rebel XTi, Kiss, Kiss n, Kiss x, D30, D60, G2, G3, G5, G6, S30, S40, S45, S50, S60, S70, Pro1
 

janc

Aktiv medlem
Har använt PSP sedan version 8 och aldrig varit motiverad att byta. Enklast är att ladda ner senasste versionen och testa...
 

jouni

Aktiv medlem
Låter som det blir min melodi

Tack alla för imponerande feedback. Roligt att läsa positiva erfarenheter om ett program som man är intresserad. Som sagt det låter som, detta blir min melodi också.

Häls. Jouni
 

Per S

Aktiv medlem
Re: Mycket tack

jouni skrev:
Det egenskap som jag skulle beböva heter ' maskning '....
Häls Jouni
Picture Window Pro har väldigt fina funktioner för maskning. Du kan skapa en mask, spara den, invertera den, kombinera den med andra masker, göra mjuka övergångar samt en massa annat. Dokumentationen är mycket bra med tydliga förklaringar och steg-för-steg-anvisningar, och programmet arbetar snabbt. Dessutom är kundservicen för PWP superb, man får svar i stort sett så snart som tidsskillnaden medger.

http://dl-c.com/content/view/14/28/

Själv har jag använt PWP i flera år och skulle inte drömma om att ersätta det med det 15 gånger dyrare Photoshop CS3 (jämförelse mellan dagspriserna för PS CS3 engelsk version hos Dustin Home och direktnedladdning av PWP 4 från Digital Light & Color).

/Per
 

jouni

Aktiv medlem
Tack Per

Jag har provat lite PSPX2. Det skulle bli gansga mycket att lära, den är lite långsam. Men jag ska prova PWP också, kan vara bra tips.

Häls, Jouni
 

jouni

Aktiv medlem
Hej Per igen

Nu har jag provat lite PWP. Den här är jätte snabb och känns säker, kan också 5D RAW. Men hur gör du lutande vertikala linjer raka ? Jag menar linjer som går antingen V eller /\ ? Detta är viktig för mig.

Häls Jouni
 

Per S

Aktiv medlem
Re: Hej Per igen

jouni skrev:
...hur gör du lutande vertikala linjer raka ? Jag menar linjer som går antingen V eller /\ ? ......
Häls Jouni
Det är busenkelt att rätta till ¨åde lutande horisonter och störtande linjer samtidigt. Du väljer transformationen "Warp" istället för den enklare "Crop". Här nedanför har du ett ett utdrag ur PWP-manualen.

Om du vill justera objektivfel typ kudd- eller tunnformad distorsion använder du istället transforamtionen "Lens Distorsion".

Warp är en av de transformationer som jag använder mest. För mig är den ovärderlig.

/Per

"Warp is a powerful transformation that lets you make various geometric corrections to an image. Its two most important uses are rotating an image to level the horizon line and correcting perspective distortion. Warp also has a resize dialog built in to it. This allows you to warp, rotate, crop, and resize your image in a single operation. In effect, Warp provides the digital
equivalent of view camera tilts and swings or of tilting an easel while printing a negative.
When you use Warp, a grid is projected over your image. You manipulate the grid to warp and rotate the image. (See the next page.) For instance, to level the image, rotate the grid until its vertical (or horizontal) lines are aligned with the verticals
(or horizontals) in the image. To correct perspective distortion, adjust the corners of the grid so its verticals are parallel
to the verticals in your image.
To help you manipulate the grid easily, the grid has two modes—rigid and free. Rigid is used for scaling and rotating the grid while free is used to distort it. The mode is selected via the Warp dialog option menu."
 

Per S

Aktiv medlem
Ett PS:

Juoni,

Skicka gärna över en knepig bild via min epost, så ska jag (försöka) att räta ut den.

/Per
 
ANNONS