Annons

Vill föra fram ACDSee som ett alternativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lyfta fram ett i mitt tycke trevligt och bra program för att jobba med sina filer/bilder i..ett alternativ till t.ex. Lightroom och Capture One Pro. Programmet heter ACDSee (Pro eller Ultimate), vilket framför allt är gjort för Windows..men jag tror det finns någon slags version för Mac också.

ACDSee har funnits med länge, men från början var det väl i stort sätt bara ett bra katalogiseringsprogram. Genom åren har det dock utvecklats till ett riktigt bra och mångsidigt program som kan användas av både nybörjare och professionella fotografer. Med Pro-versionen får man en RAW-konverterare, bildbehandlare (oförstörande) samt då också en katalogiseringsdel. Väljer man Ultimate-versionen kan man även jobba med lager etc.

Precis som med Lightroom kan man om man vill importera bilder, men man kan också komma åt sina filer/bilder/mappar genom att bara öppna dem. Programmet är också ganska snabbt. Läste exempelvis att det i ACDSee tog 50 sekunder att bläddra igenom 100 st bilder i läget full view. Samma antalet bilder i Lightroom tog 2 minuter.

Jag har själv använt ACDSee Pro i några år och trivs väldigt bra med det. Har provat flera andra redigeringsprogram, men det är få som känns riktigt bra. Upplever att många programs reglage för olika inställningar (t.ex. när man justerar exponeringen) hackar så att det är svårt att ställa reglaget exakt där man vill ha det. Det är nog bara i ACDSee, Lightroom och Capture One Pro som jag tycker det fungerar riktigt smidigt faktiskt.

Både Lightroom och Capture One Pro är väldigt kompetenta program, även om jag själv har svårt att få riktigt kläm på Capture One. Har aldrig riktigt fått till mina redigeringar/justeringar av bilder på ett bra sätt i det programmet. Det beror inte på programvaran utan såklart på mig "bakom spakarna". Med Lightroom och ACDSee upplever jag att det är mycket lättare att få till bra slutresultat.

För den som inte har använt någon typ av bildredigeringsprogram tidigare eller som vill ta steget vidare från t.ex. DPP till något mer avancerat så rekommenderar jag verkligen att ta en titt på ACDSee. Samma gäller för den som kanske tröttnat på Lightroom och vill prova något nytt. En del vet jag inte gillar att prenumerera på Lightroom..särskilt ifall man inte är jätteaktiv som fotograf eller inte har behov av Photoshop. ACDSee kan du köpa en licens av och sedan ha i flera år innan du på nytt väljer att köpa en nyare version av programmet.

Här finns en liten recension om programmet där författaren också jämför lite med Lightroom. Andra länken går direkt till ACDSees egen information om Ultimate-versionen:


 
Senast ändrad:
Jag funderar på att säga upp min prenumeration på Adobe fotografpaketet. Jag använder bara Bridge/Camera Raw aldrig LR eller PS.

Tänkte att ACDSee kunde vara ett alternativ men när jag provar att ladda ned en trial version kan programmet inte hantera raw filer från Canon EOS R6, de filerna heter CR3.
Är detta bekräftat eller beror det på att jag bara har trail versionen.
I övrigt verkar programmet vettigt.
 
Här finns deras information om raw-stöd.



*Not supported in Photo Editor 11
EOS R6 (Uncompressed RAW only)*
 
Jag var en mycket tidig användare av ACDSee viewer och databas. Det fick stor användning på jobbet, mer än 1000 användare. Nu talar vi 90-tal med små bildfiler och då var det snabbt.
Har kollat på editeringen, men med stora filer upplever jag det som trögt och algoritmerna är sådär.
En bra budgetvariant är Affinity som ger både RAW konvertering/editering samt typ Photoshop - allt för några hundralappar. För ett par år sedan testade jag att göra samma bild "så bra som möjligt" i Affinity, Lightroom och Capture One: Efter flera varv kan jag tryggt säga att Affinity klart matchar Lightroom men C1 är ett litet snäpp bättre. Alla tre är utmärkta men lite annorlunda. När det gäller Photoshop som jag använder mycket är Affinitys pixeleditering (algoritmerna) inte alltid på PS-nivå, men å andra sidan mera lättanvänt.
Affinity är ett klart alternativ till Adobe Cloud prenummeration - till en bråkdel av kostnaden.
Byter man kamera och objektiv ofta är det Adobe som gäller.
 
ANNONS