Annons

Lightroom användare se hit.

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har, rätt ingående, tittat på den. Använder enbart databasdelen.
Utvärderar den kontra iView (som mickrosoft köp o döpt om till MS Expression)

Jag har skrivit en svens användarhandledning till 1.0 ( finns på www.roine.nu ) längst ner i vänsterkantens länkar.

Jag har en illusion o en vison att använda den till att indexera upp bilderna.
Dock har prestandat tidigare varit helt fel, har ca 80 000 bilder i RAW format. Men senaste utgåvorna är betydlig stabilare o snabbare.

Har i dagsläget inga tankar på att konvertera raw bilder i den.

Det gör jag i Capture one.

Lagrar även alla redigerade bilder separat, dvs inte i LR.

Roine
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder så gott som bara Lightroom idag.
Tycker hela arbetsprocessen från att importera bilder till att skriva ut fungerar jättebra.
Det går nog att ibland klämma ur ännu bättre kvalitet ur t.ex. Capture One pro som jag också har, men jag tycker arbetsflödet och verktygen är fullkomligt föråldrade.
Gillar att man i Lightroom ser bilderna som de ser ut efter redigering. I andra program som Expression media måste man lagra bilden som JPG för att se hur den ser ut i färdigt skick. I arbetstflödet som finns beskrivet för Expression media skall man lagra RAW bilderna och sedan 3 versioner av JPG. Undrar om de har provision från hårddisktillverkarna
I Lightroom kan man också skriva ut direkt från RAW med bra resultat. Ett program som Qimage ger ännu bättre utskrifter men innebär ytterligare ett steg via en TIFF fil.
Lightroom har också en bra integration mot Photoshop de gånger man behöver använda PS.
Beta 2.0 har nu också ett antal förbättrade funtioner men den är lite skakig i vissa delar ännu.
När Lightroom 2.0 släpps så tar programmet ytterligare ett klart steg framåt. Det är nog få som på sikt kan mäta sig med Adobe och deras muskler.
 

nosferatu

Aktiv medlem
roinek skrev:
Jag har skrivit en svens användarhandledning till 1.0 ( finns på www.roine.nu ) längst ner i vänsterkantens länkar.
Denna kommer jag ha nytta av! :D
Själv har jag alldeles nyligen börjat fota i RAW, och har därför precis kommit igång med Lightroom, vilket jag på det stora hela tycker om. Ovant dock, men så är det ju i början.
Denna guide skall jag därför lusläsa, verkar vara precis vad jag vill ha.
Tack Roine
 

alfin

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Det går nog att ibland klämma ur ännu bättre kvalitet ur t.ex. Capture One pro som jag också har, ...
Snälla, lär mig hur du gör för att få bättre kvalitet på RAW-konverteringarna från C1 Pro, det har jag aldrig lyckats med... Vad är hemligheten?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har använt Lightroom sedan i höstas och är mycket nöjgd. Till en början fotade jag i JPG men numera bara i RAW. En klar fördel tycker jag är att arbetsflödet är i princip identiskt oavsett om man fotar i raw eller jpg vilket underlättade min övergång till raw.

Ibland ser jag uppgifter om att andra konverterare levererar bättre bildresultat än LR men jag har aldrigt brytt mig om direkta jämförelser. Jag tycker resultatet blir strålande och uppskattar verkligen hur enkelt allt är i LR.

Jag gör 99% av mitt redigerade i LR då jag inte är speciellt intresserad av att bearbeta mina bilder i Photoshop. Jag ser ett egenvärde i att kunnna hålla allting i ett och samma program.

Utskriftsmodulen är jättebra, katalogiseringen utmärkt. Web- och bildspelsmodulerna OK (men kunde kanske vara ännu bättre).

Jag tycker också det känns som att LR är ett program som kommer att utvecklas i framtiden och det finns fullt av bra sidor på nätet som visar tips och tricks.

Jag har idag ca 13 000 bilder i min katalog och inga som helst prestandaproblem.

Kan varmt rekommendera Lightroom om du gillar ordning och reda och är villig att lägga några dagar på att sätta dig in i alla smarta lösningar och finesser.

Mvh
Anders
 

soxten

Aktiv medlem
Jag har kört Lightroom i sedan den kom och tycker det är kanon att jobba i.
Tycker bildvisningen har varit lite sämre än andra prog. Läste i ett inlägg här på FS att 2,0 beta skulle vara bättre på det.
Tankade hem betan och helt klart så är den bättre på bildvisningen samt skärpeinställningarna. (+ mycket mer)
Testade med samma bild på v1,3 men tycker inte att resultatet blev lika bra.
Vad säger ni om 2,0 Beta?
 

Linis

Avslutat medlemskap
Pillade i lightroom igår, men idag när jag skulle in igen så är det "förvalda" filterna försvunna. Var hittar jag dom!?
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom så gott som helatiden i arbetet. Styrkan hos LR ligger i att jag snabbt och med enkelhet kan redigera en stor mängd bilder (RAW eller JPG, vilket som) och sedan exportera till valfritt format (TIFF, PSD, JPG, DNG m.fl.).

Man slipper helt enkelt ladda in massa bilder i Photoshop när man egentligen mest vill korrigera vitbalansen och justera exponering samt kontrast.
 

Linis

Avslutat medlemskap
Hur redigerar man flera åt gången, dvs om man har tagit flera med samma wb men vill ändra den på samtliga.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Markera de bilder du vill ändra genom CTRL klick. KOm ihåg att den du vill kopiera från skall vara markerad först.
Tryck sedan på Sync..... Sedan får du upp en ny dialog där du kan välja som skall och inte skall synkas.
voila....
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Tänk på att det i markeringsavssende är skillnad på att peka på ramen och på bilden.

Oftast skall du peka på bilden, annars funkar det inte.

Roine
 

Linis

Avslutat medlemskap
Jag har kameran inställd på färgrymd; Adobe RGB när jag fotograferar.

En liten fråga till, jag undrar varför jag får upp en ruta när jag editerar bilder från lightroom till photoshop som säger följande?

"The document "xxx" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space."

Embedded; Prophoto RGB
Working; Adobe RBG (1998)
 
Senast ändrad:

kja

Aktiv medlem
Linis skrev:
Jag har kameran inställd på färgrymd; Adobe RGB när jag fotograferar.

En liten fråga till, jag undrar varför jag får upp en ruta när jag editerar bilder från lightroom till photoshop som säger följande?

"The document "xxx" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space."

Embedded; Prophoto RGB
Working; Adobe RBG (1998)
Hej
Gå in under "Edit - Preferences" ta fliken "External editing" och ändra "Color space" till Adobe RGB

Lightroom har som default färgrymden "Prophoto RGB"
 

Linis

Avslutat medlemskap
Hittade själv precis, tack iaf.
Antar att det ska stå AdobeRGB under både 16 och 8 bitars?

Vad brukar ni föredra för filformat? Tiff eller Psd?

Vad "ska" vara ifyllt under fliken "Presets" och "Import"
 

BengtCa

Aktiv medlem
Hej,
Har precis börjat använda LR som bildkatalog. Ett par frågor. 1: Kan man någonstans göra mera utförliga kommentarer till enstaka bilder utöver Keywords Tags. Vill ibland komma ihåg lite närmare hur t ex ljusförhållandena var, personer på bilden osv. 2: Kom just hem från en resa och upptäckte att jag haft årtalet instäät på 2007 i st f 2008. ca 2000 bilder. Att ändra timmar vet jag att går, men kan jag ändra årtal genomgående och behålla timmar och tid intakt?
Bengt
 

AFJ

Aktiv medlem
Fältet som heter "Caption" verkar kunna lagra ganska mycket text, men det är väl egentligen inte tänkt som ett noteringsfält.

Beträffande ändring av tid så verkar det vara maximerat till 24 timmar, jag förstår inte varför denna begränsning finns. Om man hade kunnat skriva in t ex 8760 timmar hade man ju flyttat ett år.

Det finns säkert andra program som fixar detta enkelt.

Om du har gott om tid kan du ju ändra 24 timmar åt gången och utföra det 365 gånger.... ;)
 

BengtCa

Aktiv medlem
Tack för svaret Anders,
Jo det finns andra program som fixar datumändring lätt t.ex ACDSee och även andra. Problemet är bara att ändringarna går inte in i LR och vice versa??? Det får nog bli att ändra 365ggr. Betr. kommentarer så använder jag Metadata/IPTC/Headline. Inte tänkt för detta, men det fungerar.
Bengt
 

andreasp79

Medlem
Passar på att fråga medans det finns lite lightroomanvändare här hur ni sparar filerna och inställningar.. Har nämligen funderingar på att konvertera alla mina Konica Minolta RAW-filer till DNG, LR klarar ju skriva metadata direkt in i filen då så man slipper de små extrafilerna, någon som har erfarenhet av detta? Eller bara generell övergång till DNG och hur det funkar i LR?

Fotar ju RAW+JPG idag, och så skapar kameran ytterligare en liten fil + att LR skapar en fil....

För att svara lite mer på din första fråga där så gillar jag LR, försöker lixom andra här hålla mig till ett program, redigerar väldigt lite i PS utan försöker hålla mig till LR så mycket det går.
Tycker det är en klar fördel att använda LR, spec 2.0 som har fler funktioner mot CS-paketet om jag förstått det rätt, tex så kan man markera en bildserie och välja att sy ihop dem i PS, skippa några steg...

/andreas
 
ANNONS