Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom användare se hit.

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel_k2

Medlem
En fråga...
Har kört Photomechanic sedan länge. Men fick för mig att testa Lightroom av någon anledning. Minfråga är varför kan man inte exportera RAW till Photoshop?

Man kan ju bara exportera till TIFF och några andra format. Men inte RAW. Jag anser detta vara oerhört dåligt för att vara program från Adobe.

Uselt!
 

Linis

Avslutat medlemskap
Undrar hur man tar bort exif informationen när man sparar ner en bild direkt från lightroom eller när man ska importera den till ps.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har 2 frågor där som jag ser det.
1. Att reducera metadata vid export så finns det en kryssruta "Minimize metadata"
Har inte provat vad det innebär och help filen ger inga ledtrådar. Prova och se.
2. Om man väljer den integrerade vägen så är det ju att köra Edit in PS. Då skapar Lightroom en Tiff med 16 bitar som öppnas i PS.
Jag förmodar att all kompatibel data då följer med.
Eftersom jag använder LR för DAM så sparar jag alltid tillbaka till LR och får en redigerad kopia sparad som Tiff. Den innehåller som metadata som origanalet i Raw.
Så vill du minimera metadata måste du nog gå omvägen via export eller minimera den i PS.
 

waeggo

Medlem
exportera RAW till Photoshop

daniel_k2 skrev:
En fråga...
Har kört Photomechanic sedan länge. Men fick för mig att testa Lightroom av någon anledning. Minfråga är varför kan man inte exportera RAW till Photoshop?

Man kan ju bara exportera till TIFF och några andra format. Men inte RAW. Jag anser detta vara oerhört dåligt för att vara program från Adobe.

Uselt!
Det blir lite kaka på kaka. Photoshop har en förenklad rawhanterare jämfört med Lightroom. Gör du inställningar i Lightroom för att sedan efterrredigera i Photoshop vill du ju ha med Lightrooms inställningar till Photoshop för att sedan bygga vidare på bilden. Lightroom gör då en kopia på bilden med de inställningar du gjort och lägger den bredvid orginalet, efter dina photoshopredigeringar är klara och du sparat filen uppdateras kopian i Lightroom, orginalfilen ligger kvar. Ingen mening med att först redigera rawfilen i Lightroom och sedan redigera rawfilen igen i Photoshop, antingen eller.

Arbetsflödet är då, grundredigera i Lightroom, efterrredigera i Photoshop, inte grundredigera rawfilerna i båda.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Re: exportera RAW till Photoshop

waeggo skrev:
Det blir lite kaka på kaka. Photoshop har en förenklad rawhanterare jämfört med Lightroom. Gör du inställningar i Lightroom för att sedan efterrredigera i Photoshop vill du ju ha med Lightrooms inställningar till Photoshop för att sedan bygga vidare på bilden. Lightroom gör då en kopia på bilden med de inställningar du gjort och lägger den bredvid orginalet, efter dina photoshopredigeringar är klara och du sparat filen uppdateras kopian i Lightroom, orginalfilen ligger kvar. Ingen mening med att först redigera rawfilen i Lightroom och sedan redigera rawfilen igen i Photoshop, antingen eller.

Arbetsflödet är då, grundredigera i Lightroom, efterrredigera i Photoshop, inte grundredigera rawfilerna i båda.
Sen är det ju så att det inte går att skriva till en rawfil. Det är rådata som sen olika rawhanterare presenterar på olika förutbestämda sätt, med kontrastkurvor osv.
Camera Raw som hanterar Rawfiler i PS har samma motor som LR. LR är en "proffsversion" eller en utökade snyggare version av exakt samma spakar med några adderade. Eftersom en rawfil inte kan ändras på nåt sätt, förutom previewen du får när du drar i spakarna i LR eller ACR som visar hur bilden kommer se ut när du väl konverterar den vidare till valt filformat, så finns det ingen mening att gå till camera raw och fortsätta där, med färra alternativ än i LR. Du kan inte klona och peta i en rawfil i PS och sen spara den som en rawfil, och det är just tanken med raw. Att man har "det digitala negativet" och möjligheten att framkalla den så som man vill innan man går vidare till mer avancerad retusch eller vad det är i t.ex PS.
Till skillnad då från när man fotade i bara tiff eller jpg, då har firmwaren/programvaran i kameran redan lagt på kontrastkurvan, skärpt den, ev. brusreducerat bilden osv. Då fick man arbeta från en redan redigerad bild.

Det ska förresten gå att se dina ändringar gjorda i LR även i ACR, du måste gå in i inställningar och böcka för att du ska använda separata xm... nånting-filer. Dom lägger sig bredvid varje korrigerad bild och kan läsas av ACR när du öppnar dom där. Du behöver inte ens exportera.
 
Senast ändrad:

Linis

Avslutat medlemskap
Frågor:
Undrar hur man tar bort exif informationen när man sparar ner en bild direkt från lightroom eller när man ska importera den till ps.

Jag förstår inte gallerifunktionen riktigt, någon som vill förklara. Vill gärna lära mig!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Linis skrev:
Frågor:
Undrar hur man tar bort exif informationen när man sparar ner en bild direkt från lightroom eller när man ska importera den till ps.

Jag förstår inte gallerifunktionen riktigt, någon som vill förklara. Vill gärna lära mig! [/B

Varför vill du ta bort exifinfo? Det är ju suveränt. Se till o ha en mall med all din extrainfo, ditt namn, mailadress, copyrightinfo osv som du automatiskt lägger in på alla filar som importeras. Eller vill du dölja så folk inte kan se din slutartid osv?

Fråga mer specifikt så ska jag försöka hjälpa dig..
 

Linis

Avslutat medlemskap
Tomas Töråsen> Åh kan man lägga till namn, copy osv? Var då? Jag vill gärna ta bort info om slutartid, bländare och iso.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Linis skrev:
Tomas Töråsen> Åh kan man lägga till namn, copy osv? Var då? Jag vill gärna ta bort info om slutartid, bländare och iso.
Librarymodulen, markera en fil. kolla på metadata till höger. på första raden står det preset. klicka där, skriv i allt du vill ha som en grund och spara den som TomasTöråsenÄrGrym, sen när du importerar filer så kan du bara välja att applicera den preseten så har du automatiskt din copyrightinfo, email, hemsideadress och vad du vill.
en annan bra sak är att när du säljer en bild, så är det nu så att köparen inte har rätt att ta bort den informationen, så den kommer alltid finnas kvar så folk kan hitta dig genom varje bild du lägger ut på nätet eller säljer.

När du exporterar filer så finns alternativet "minimize embedded metadata", vet inte exakt vad det gör. Men det vore isf där, annars tror jag inte du kan ta bort befintlig slutartidinfo osv i LR. I photoshop kan du göra det däremot.
 

Linis

Avslutat medlemskap
Roine> PUSSSS på dig, superdupertack!!!!

En fråga till, kan man ändra "identity plate" under galleriet? Har försökt med lyckas inte.
Undrar också vad "copyright watermark" innebär?

Läste för några år sedan (om jag inte minns fel) att det var populärt att i photoshop lägga till "watermark" på sina bilder, vilket tydligen skulle resultera till om någon annan printade ut mina bilder så kom mitt namn med synligt stort över bilden. Är detta samma funktion? Ibland gör jag inga ytterligare justeringar än det i lightroom och sparar ner i tiff direkt därifrån. Vill då inte ha en stor watermark stämpel på bilden.
Kan har missförstått allt.
 
Senast ändrad:

Stisse

Aktiv medlem
roinek skrev:
Nu e jag iofs inte Tomas men:

http://roine.nu/lightroom_quick_ref.pdf

Se sidan 7 vid import o sidan 28 i efterhand.
Kanon jobb med guiderna!

Har du aldrig funderat på att göra en instruktionsvideo? Finns ju en del sådana, men inga på Svenska tror jag.. Tror en sådan skulle bli riktigt uppskattad?

och.. ursprungsfrågan: Ja, jag använder Lightroom, personligen det bästa katalogprogrammet på marknaden för privat bruk. Använder inte redigeringsdelarna så mycket, tycker bättre om att göra allt i PS3.
 

Linis

Avslutat medlemskap
Tomas> Hahah, en stor puss till dig med för all din hjälp! Vad skulle jag göra utan mina foto-data-tekniska killar på forumen! Supertack!
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Har nog inte rätt förutsättnignar för vidokurs, vore kul om Moderskeppet fixade en, de är duktiga.
Just nu kämpar jag ju med en ordlista för nyckelorden, har kommit upp i knappt 2000 ord nu och det funkar rätt ok i LR.

Roine

Stisse skrev:
Kanon jobb med guiderna!

Har du aldrig funderat på att göra en instruktionsvideo? Finns ju en del sådana, men inga på Svenska tror jag.. Tror en sådan skulle bli riktigt uppskattad?

och.. ursprungsfrågan: Ja, jag använder Lightroom, personligen det bästa katalogprogrammet på marknaden för privat bruk. Använder inte redigeringsdelarna så mycket, tycker bättre om att göra allt i PS3.
 

Stisse

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej
Har nog inte rätt förutsättnignar för vidokurs, vore kul om Moderskeppet fixade en, de är duktiga.
Just nu kämpar jag ju med en ordlista för nyckelorden, har kommit upp i knappt 2000 ord nu och det funkar rätt ok i LR.

Roine
2000 nyckelord!.. det var inte dåligt.. Är det något du tänker dela med dig av?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
japp, det ligger på min hemsida, längst ner på vänsterkanten ett par länkar.

Har även fått använda en fågeldatabas med över 2000 fåglar som jag också indexerat samt att två medlemmar här håller på med en kw lista för hundar o hundtävlingar.

www.roine.nu

Roine
 
ANNONS