Annons

Lightroom, sortera på datum

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Hej!

I Lightroom finns det ett fält som heter "Date time original" och ett annat som heter "Date time". När jag sorterar bilderna i tidsordning, så sorteras de efter "Date time". Finns det något sätt att få Lightroom att sortera efter "Date time original" istället? Det känns för mig mer naturligt.

Problemet uppstår när jag redigerar i Photoshop elements och sparar tillbaka till Lightroom.

Vänligen
Bo
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med.

Sorteringen sker väl efter "Capture time" eller "Edit time" efter vad man väljer.


Mvh
Anders
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Normalt sorterar LR först efter import order.
Om du har lightable så du ser en mängd tumnaglar samtidigt så kan du under det fönstret välja sort order: Capture time. Då skall du få dem sorterade i den tidsordning som bilden togs.
 

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Mitt problem uppstår när jag t.ex. har en bild som jag fotade 2008-05-04 och som är i dng-format och jag 2008-05-17 från Lightroom går ut och redigerar i annat program. Om jag då sparar ned den redigerade version som tif och med stacking, så får tif-bilden "date original" 2008-05-04, "date digitized 2008-05-04 och "Date time" 2008-05-19. Sorteringsmässigt hamnar bilden 2008-05-19, men jag vill ha den 2008-05-04.

Jag kan återställa sortering genom att på tif-en göra kommandot "move down in stack". Men då får jag nackdelen att när stacken är kollapsad så ser jag dng i stäälet för tif, och så vill jag inte ha det.


Jag skulle därför vilja sotera på "Capture time" Du skriver: "..eller vad man väljer". Var väljer jag så att det blir det fältet som används?

undrar
Bosse
 

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Normalt sorterar LR först efter import order.
Om du har lightable så du ser en mängd tumnaglar samtidigt så kan du under det fönstret välja sort order: Capture time. Då skall du få dem sorterade i den tidsordning som bilden togs.
Vad är lightable? Programvara som jag kan skaffa var någonstans? (Jag har förgäves googla).

undrar vänligen
Bo
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej Light table är bara vad den vy i Lightroom brukar kallas där man ser en massa tumnaglar.
Alltså ljusbord på svenska.
Om du går till Library och klickar i rutan som ser ut som rutat papper längs till vänster så får du fram ljusbordet.
Under på mitten så står det sort:
Där kan du välja Capture time och får bilderna sorterade kronologiskt.
 

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Nej Light table är bara vad den vy i Lightroom brukar kallas där man ser en massa tumnaglar.
Alltså ljusbord på svenska.
Om du går till Library och klickar i rutan som ser ut som rutat papper längs till vänster så får du fram ljusbordet.
Under på mitten så står det sort:
Där kan du välja Capture time och får bilderna sorterade kronologiskt.
Tack! Så enkelt!
/Bosse
 
ANNONS