Annons

2 frågor om LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan T

Medlem
Kan inte längre flytta en bild till en annan plats i samlingen (man vill ju ibland flytta en bild för att bilderna ska komma i en mer logisk ordning). Det har fungerat förr, bara ta tag i bilden och dra till önskat ställe. Har letat igenom alla menyer utan att kunna hitta en lösning på problemet, vad har hänt?!

Har också problem med att LR ibland går mycket långsamt. Det händer någon gång ibland och jag kan inte hitta något mönster. Det brukar inte lösa sig genom att bara starta om programmet. Problemet kvarstår efter uppdatering till 1.4.1.

Förutom detta är LR ett mycket trevligt program..!!
 

AFJ

Aktiv medlem
Låter märkligt, flytta med drag & drop skall ju fungera.

Prova att optimera databasen.

File - Catalog Settings - Relaunch & Optimize.

Ta en backup innan.

Mvh
Anders
 

kidroyale

Aktiv medlem
Angående att flytta bilder så måste du väl ändra i hur Lightroom sorterar bilderna (knappen i nederkant, till höger om den märkt med "A-Z". På engelska versionen heter den "Sort" och sedan väljer du hur LR sorterar, behöver väl välja det nedersta valet, "User order", för att kunna flytta.
 

Håkan T

Medlem
Är nog redo att ge upp... Har optimerat databasen utan resultat. Har dock märkt att problemet bara verkar gälla den senaste och ganska stora folder som jag arbetat med senaste tiden. Kan inte hitta något som skiljer den från de andra i inställningsväg utom en sak. När jag väljer "User order" (som varit inställt hela tiden men som verkar bytas mot "Capture date" så fort jag vänder ryggen till eller byter folder...) så gråmarkeras "Ascending" och "Decending" och kan därför inte väljas.... Antar, och hoppas, att det är något tillfälligt fel som är trasigt i just denna folder.. Tack för tips..!
 
ANNONS