Annons

RAW problem cs2

Produkter
(logga in för att koppla)

goozer

Avslutat medlemskap
Hade tidigare en canon 20d och hade inga problem att öppna mina RAW (.cr2) filer i cs2. Nu när jag bytt till 40d kan jag helt plötsligt inte öppna mina RAW (.cr2) filer i cs2. Vad kan detta bero på?
Behöver hjälp tack.
 

Maxe

Aktiv medlem
goozer skrev:
Hade tidigare en canon 20d och hade inga problem att öppna mina RAW (.cr2) filer i cs2. Nu när jag bytt till 40d kan jag helt plötsligt inte öppna mina RAW (.cr2) filer i cs2. Vad kan detta bero på?
Behöver hjälp tack.
De har inte uppgraderat Adobe Camera Raw för CS2 med de senaste kamerorna. Du behöver tyvärr uppgradera till CS3 eller gå en omväg via någon annan konverterare och sedan fortsätta jobba i CS2.

// Maxe
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Att cameraraw modulen i CS2 inte fixar den.
Du måste ha en CS3 eller nyare version av Elements.

Du kan som nödlösning laddar ner adobes DNG konverter, göra DNG filer av dina RAW och sen jobba med DNG i PS 2
 

perbyl1

Medlem
Elements och EOS 40 D

Jag har både en EOS 30:a och en EOS 40:a. RAW-bilder knäppta med 30 är inga problem att öppna i Elements 5 medan RAW-filer knäppta med 40:an inte kan öppnas.
Är det någon söm har en aning om varför?
 

perbyl1

Medlem
Gissade det

Jag befarde detta men jag har unte riktig koll på om den skall instaleras i datorn(Elements) eller kameran, det borde ju rimligtvis vara i datorn(Elements). Om du Roine har tid och lust kan du gärna sända mig ett mail och tala om hur man gör.
 

wfrank

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med Elements 5, men andra Adobe produkter (tex Photoshop) har ett alternativ "updates..." i hjälpmenyn. Är datorn online så kan du använda den så sker det hela automatiskt. Det gjorde jag för att få Bridge att kunna läsa Canons 450D's RAW-filer...funkade fint.
 

perbyl1

Medlem
Tackar

Tack herr Frank!
Jag löste det genom att gå in på Adobes sida. Dock fungerade det inte första gången la in den nya filen i plug in mappen men andra gången fungerade det.
Trevlig midsommar.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Re: Re: RAW problem cs2

Maxe skrev:
De har inte uppgraderat Adobe Camera Raw för CS2 med de senaste kamerorna. Du behöver tyvärr uppgradera till CS3 eller gå en omväg via någon annan konverterare och sedan fortsätta jobba i CS2.

// Maxe
Har du nåt exempel på konverterare som passar till Nikon D300? Finns det nåt enkelt gratisprogram?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Omvägen är Adobes DNG konverter, CS2 tar DNG, den är gratis.

Ang gratis konverterar titta på Raw Therapee

Vet dock ej om han hunnit få in D300 än
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej
Omvägen är Adobes DNG konverter, CS2 tar DNG, den är gratis.

Ang gratis konverterar titta på Raw Therapee

Vet dock ej om han hunnit få in D300 än
Nikon View Är inte möjligtvis ett alternativ för att kunna lura in bilden i CS2?
 
ANNONS