Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom automatiserat för EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathaniel

Medlem
Jo, det är så här:

Jag använder Lightroom 1.4.1 för redigering och katalogisering av mina bilder. Jag fotar med en Canon EOS 450D. I början körde jag Canons EOS Utility för att langa över bilderna, och importerade sedan dessa manuellt i Lightroom. Dock såg jag snart att Lightroom har möjlighet att importera bilderna direkt från kameran, både RAW och JPEG, om man gör detta manuellt.

Vad jag vill är att Adobe Photo Downloader, den lilla agenten som kör nere i hörnet, ska upptäcka kameran eller minneskortet och automatiskt importera bilderna, eller åtminstone starta Lightroom och fråga mig, utan att jag behöver klicka i menyerna. Jag vet att detta ska gå, åtminstone med minneskortet. Kopplar jag kameran direkt funkar det klockrent att manuellt köra "Import from device", och jag har ställt in att den automatiskt startar Lightroom när jag stoppar minneskortet i läsaren, men om jag försöker köra Launch på Adobe Photo Downloader så säger den alltid "no photos were found to import". Det funkar som sagt klockrent om jag gör det genom Lightroom, men inte alls genom Lightrooms lilla agent.

Har någon uppmärksammat samma sak, eller kan testa om det blir samma problem för er? Det ska ju bevisligen gå att låta Adobe Photo Downloader hitta kameran/minneskortet och köra igång en importering utan att jag behöver klicka en endaste gång, men av någon anledning vill den helt enkelt inte.

Tack på förhand!
 

cool cat

Aktiv medlem
aktivera kanske ?

Hej

Det ska fungera.

Det är viktigt att du aktiverar funktionen.

Gå in på File/Auto Import och kryssa för Enable Auto Import,

Fungerar för mig iallafall.
 

Nathaniel

Medlem
Re: aktivera kanske ?

cool cat skrev:
Hej

Det ska fungera.

Det är viktigt att du aktiverar funktionen.

Gå in på File/Auto Import och kryssa för Enable Auto Import,

Fungerar för mig iallafall.
Ah, jag tror du missuppfattade mig (eller funktionen Auto Import). När jag stoppar in minneskortet så startar Lightroom, men importerar inget och frågar inte vad jag vill göra. Klickar jag "Import from device" så hittas minneskortet direkt, och jag kan bara klicka ok för att kopiera bilderna till biblioteket.

Auto Import kan, såvitt jag kan se, enbart hålla koll på en lokal katalog och sedan flytta bilderna till en annan katalog. Den kan inte ens flytta bilderna enligt samma katalogstruktur som vanliga Import kan (\år\månad\dag\fil.jpg), utan bara till en förbestämd katalog.

Vad jag alltså vill är att Lightroom automatiskt ska göra exakt samma sak som när jag manuellt klickar File->Import Photos from Device, alt. att den åtminstone tar upp det dialogfönstret och erbjuder mig att importera.
 

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Hej!
Har du bockat i "Edit -> Preferences ->Import -> Show import dialog when a memory card is detected"

//Dan
 

Nathaniel

Medlem
Dan Svärdh skrev:
Hej!
Har du bockat i "Edit -> Preferences ->Import -> Show import dialog when a memory card is detected"

//Dan
Jepp, det har jag gjort. Innan dess hände absolut ingenting, efteråt startar Lightroom automatiskt, men gör absolut ingenting. Ett klick på "Launch" på Adobe Photo Downloader resulterar i mer mjukvaru-apati från Lightrooms sida. Det enda som ger resultat är när jag manuellt klickar Import from Device, då kommer minneskortet upp utan minsta problem.
 

cool cat

Aktiv medlem
Re: Re: aktivera kanske ?

Nathaniel skrev:
.....
Vad jag alltså vill är att Lightroom automatiskt ska göra exakt samma sak som när jag manuellt klickar File->Import Photos from Device, ,
....
Hej Martin
Jag har inte heller fått det att fungera som vid manuell import, tyvärr, Har ett minne av att det fungerade i tidigare version(er) av LR... trist ibland går utvecklingen bakåt… i övrigt är LR utmärkt och täcker 90% av mina behov
.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Såhär gör man:

1. Konfigurera en mapp i Configure Auto Import och välj Enable Auto Import.

2. Starta ditt program till kameran: EOS Capture/Nikon Camera Control Pro och gå till Tools>Download option (eller motsvarande) och välj att bilderna skall sparas i den mapp som lightroom bevakar.

3. Koppla in kameran med USB
 

Nathaniel

Medlem
Jeppe skrev:
Såhär gör man:

1. Konfigurera en mapp i Configure Auto Import och välj Enable Auto Import.

2. Starta ditt program till kameran: EOS Capture/Nikon Camera Control Pro och gå till Tools>Download option (eller motsvarande) och välj att bilderna skall sparas i den mapp som lightroom bevakar.

3. Koppla in kameran med USB
Tack för svaret, Jesper, men det jag skrev i mitt senaste inlägg förklarar precis varför ditt förslag inte funkar. Auto Import kopierar från en lokal katalog till en annan, och ignorera allt vad katalogstruktur heter. Alltså, om mina bilder ligger under \år\månad\dag\bild.jpg, så kan Auto Import så sin höjd lägga bilden i rotkatalogen, eller i ett bestämt datum. Det förstör hela poängen med att låta Lightroom hantera bilderna överhuvudtaget.
 

perese

Aktiv medlem
Hej,

Jag får också sammma problem. Men när jag stoppat i kortet och väljer [import] och sedan [I:(Camera or device)] så säger den att det inte finns någora foton att importera.

Tar jag däremot [Choose files] så kan jag importera foton.

Det som jag kan tänka mig är att Sony lägger korten i en underkatalog DCIM, om det har någon betydelse. Men det gör väl alla kameror eller?

Några idéer??

Peter
 

Stefan Hellström

Aktiv medlem
Jag har samma problem men det har fungerat tidigare. Jag har två misstänkta orsaker, byte från XP till Vista och installation av LR 2 beta.

Det uppför sig såhär:
Fall A, LR är inte igång:
Stoppar i kort, Download agenten startar,välj ok med LR 1,3 valt (1,4 visas inte som val), LR 2 beta startar med ruta no files could be downloaded) inget mer händer.

Fall B, LR är igång:
Stoppar i kort, LR val av bilder för import rutan kommer upp,
Download agenten startar också, stänger download agenten och fortsätter med val av bilder.

/Stefan
 
ANNONS