Annons

en "vilket arkivprogram tråd" till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
har beställt en mac (sitter på pc nu) och letar efter ett bildprogram för hantering av mina bilder...

MEN...
i och med att jag redan har ett fungerande system med picasa på pc:n så behöver det framtida Mac programmet kunna läsa in taggarna jag skrivit i bilderna i picasa.

tänkte då fråga om några vänliga själar kan ladda ner den här bilden och se om taggarna kan ses i program X (tips; det är tre namn)
http://myfreefilehosting.com/f/f0eb21bb05_5.39MB

1. fungera på Mac
2. kan läsa taggarna från ovan nämnda bild
3. kunna skriva taggar direkt till bildfilen, vill inte ha en databas med taggar utan det ska skrivas in direkt i EXIF info
4: givetvis söka bland taggarna

har ni nåt förslag på program som uppfyller punkt 1-4?

förresten: när man framkallar RAW i LR... skriver den framkallningsinfo i XMP filen som följer med raw filen eller lägger den allt i databasen?
 

iBoat

Aktiv medlem
iPhoto följer med Macen och kan läsa exif-info och det finns också möjlighet att indexera bilderna med egna nyckelord, m.m. . Vill du ha en mer avancerad råkonverterade finns Adobes alternativ eller, i mitt tycke, det bättre alternativet Aperture.
 

Bilagor

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
iPhoto följer med Macen och kan läsa exif-info och det finns också möjlighet att indexera bilderna med egna nyckelord, m.m. . Vill du ha en mer avancerad råkonverterade finns Adobes alternativ eller, i mitt tycke, det bättre alternativet Aperture.
schyrro byrro :)
men indexeringen i iPhoto: skapar det en databas eller skriver den direkt till filerna...

har inte tänkt att ha programmet som rå-konverterare...

mitt arbetsflöde är:
-raw konvertering
-göm undan Raw filerna på ett mörkt ställe
-tagga jpg:en och lägg den i en väl döpt mapp
-skulle jag vilja göra nåt med bilden som kräver Raw letar jag upp den från det mörka ställer vilket är lätt för den har samma namn som jpg:en,,,

LR och aperture går bort för mig som arkiv program för att de (om jag förstått det rätt) bara har taggarna i sin databas... försvinner databasen så försvinner taggarna oavsett om bilderna är kvar
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
rnyholm skrev:
Vad betyder taggar?

alicia, jocke, tilde?
vad använde du för program för att lista ut det?
finns den till mac?
kan man skriva egna taggar på ett enkelt sätt i det programmet...

tag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_(metadata)

jag använder taggar för att skriva in namnet på alla på bilden och till viss del vad motivet föreställer...



får kanske ta mig en tankeställare om jag ska strunta i jpg framkallning i framtiden och ge upp min dröm om ett databas fritt liv...
gå ner mig i LR / aperture träsket...
 
Senast ändrad:

joakim d

Aktiv medlem
Om du exporterar från Aperture så följer metadata med i den exporterade filen (om du vill) så Aperture borde inte vara ett problem.
 

Bilagor

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
joakim d skrev:
Om du exporterar från Aperture så följer metadata med i den exporterade filen (om du vill) så Aperture borde inte vara ett problem.
o really?
det hade ju vart guld...

får väl ta och ladda ner en testversion när jag får min mac
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Du kan valja om du vill att Metadata ska folja med eller inte nar du exporterar fran Aperture. Aperture 2.1 ar riktigt bra, jag var pa vag att byta till Lightroom innan 2.0 kom ut, och sen kom 2.1, annu battre. Mycket snabbare och fungerar riktigt bra!

Rekommenderas varmt, och som sagt, du kan valja att ha metadata med eller inte nar du exporterar.
 

tannler

Aktiv medlem
iView MediaPro, numera insomnat och uppköpt av Gluff-Gluff, som "ersatt" det med samma produkt, men med ett annat namn. Jag följde inte med dit, utan stannade vid v3.1.3.

QPict av Rune Lindstrand. Har testat det, men håller ändå kvar vid iVMP, trots att jag fått en fringis-kopia av Rune som tack för hjälpen med .mrw-data.

Båda fungerar för Ditt arbetsflöde, MEN jag kan inte svara på om taggarna sätts i EXIF eller i metadatabasen.
 

tannler

Aktiv medlem
REINE V1NDEBR0 skrev: ...
får kanske ta mig en tankeställare om jag ska strunta i jpg framkallning i framtiden ...
...
Jag har samma arbetsflöde som Du, men skippar .rw --> .jpg. Den görs bara när jag behöver jobba med bilden, eller ska göra kontaktkarta för någon annans räkning.

• Tanka av kortet i kortläsare -> datummapp
• indexera bilderna i iView MediaPro
• saklöst kasta allt sk-t ( index + data )
• tagga bilderna
• .rw -> .jpg på det som "måste" ( Aperture )
• postprocessning i Photoshop / NoiseNinja
• spara processad bild i ny mapp med "bra namn"
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
tannler skrev:
Jag har samma arbetsflöde som Du, men skippar .rw --> .jpg. Den görs bara när jag behöver jobba med bilden, eller ska göra kontaktkarta för någon annans räkning.

• Tanka av kortet i kortläsare -> datummapp
• indexera bilderna i iView MediaPro
• saklöst kasta allt sk-t ( index + data )
• tagga bilderna
• .rw -> .jpg på det som "måste" ( Aperture )
• postprocessning i Photoshop / NoiseNinja
• spara processad bild i ny mapp med "bra namn"
Verkar lite omstandigt?

jag gor detta:
• Tanka av kortet i kortläsare in i Aperture, lagger till relevant meta data -> nytt projekt namn
• Urval baserat pa * systemet i Aperture, urval oftast runt 10 - 15 bilder, beroende pa projekt
• slanga allt som inte fick en *
• 'framkalla' cr2 i Aperture (enhance)
• Postprocessing, antingen i Aperture eller i Photoshop, beroende pa projek, som en ny version i Aperture
• Skarpning beroende pa storlek som behovs Aperture/Photoshop
• export fran Aperture och skickas till uppdragsgivare / utskrift


Mina bilder lamnar aldrig Aperture, nar jag editerar bilder i PS, sa anvander jag 'Open with External editor" som skapar en ny version i Aperture.
 

tannler

Aktiv medlem
Snicke-snack imho. Det är ju samma arbetsflöde, sånär som på val av indexeringsprogram. Varför skulle mitt flöde vara omständigare är Ditt?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
For att du gar mellan tre program? Media Pro -> Aperture -> Photoshop och mellan lagrar mellan dessa program...

Medan jag har allt i ett program. Men men. Alla ar vi olika, och ditt satt verkar omstandigt for mig.
 

iBoat

Aktiv medlem
tannler skrev:
Snicke-snack imho. Det är ju samma arbetsflöde, sånär som på val av indexeringsprogram. Varför skulle mitt flöde vara omständigare är Ditt?
Det där steget med iview verkar ju onödigt när man kan indexera i Aperture. Eller är iView bättre på det?

Min arbetsgång är så här.

• Importerar till Aperture. Sätter stjärna på de bilderna jag vill ha. Indexerar om jag behöver och ställer vitbalans och annat som behövs.

• Exporterar "stjärnorna" till Tiff.

• Fortsätter efterbehandlingen i PS.
 

tannler

Aktiv medlem
Men snälla - jag gör ju EXAKT samma saker - fast i iView - "Open with ..." finns implementerat i andra program än Apreture.

Jag har aldrig värderat andras flöden, jag bara konstaterade att jag gör på mitt sätt, mest för att jag har arbetat i iView innan ankungen fanns. Jag tänker inte utvärdera Aperture vs. QPict vs. iVew - det finns det andra som bevisligen ägnar sig åt.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Som sagt, du tycker det, jag ser det inte som sa, nar jag inte oppnar i tva olika externa program, och att du jobbar med filformat.

Sjalv ser jag inte ens filerna eller filformatet forens jag exporterar den fardiga bilden for utskrift eller publicering.

Du ar sakert jattenojd med det arbetsflode och jag med mitt, men det betyder inte att ditt arbetsflode fungerar for mig, eller tvartom.
 

timofej

Aktiv medlem
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
LR och aperture går bort för mig som arkiv program för att de (om jag förstått det rätt) bara har taggarna i sin databas... försvinner databasen så försvinner taggarna oavsett om bilderna är kvar
Så långt jag vet skriver alla konverteringsprogram metadatan in i själva jpeg/tiff filen vid exporten. I några program kan man välja bort det. Båda jpeg och tiff stödjer IPTC-fält där alla dina nyckelord (och allt annat möjligt) lagras.

Det är ju själva RAW-filerna som behöver side car filer eller dylikt för att lagra denna information samt information om framkallningen som är specifik för varje konverterare.

Det enda programmet jag känner som kan skriva allt information direkt i RAW filer är Nikons Capture NX (och View NX). Det finns kanske motsvarigheter för andra kameratillverkare.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
timofej skrev:


Det enda programmet jag känner som kan skriva allt information direkt i RAW filer är Nikons Capture NX (och View NX). Det finns kanske motsvarigheter för andra kameratillverkare.
i dng-filer så skrivs all datat till filen (eller en xmp-fil inbäddad i rawfilen)

fråga:
kan aperture/LR göra så att om jag skriver in
"näbbmus" som tag så kommer den bilden upp även när jag söker på
-möss
-däggdjur
-djur
-natur
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Du vill att LR/Aperture ska forsta att en nabbmus ar ett daggdjur??

Det tror jag inte att det gor, men lagger du till daggdjur till bilden, sa kommer det att komma upp nar du soker efter daggdjur.
 
ANNONS