Annons

Backup Lightroom, ny HDD till datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

theswede78

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade behövt lite hjälp med följande problem. Jag ska byta ut en av mina 2 hårddiskar på min dator p.g.a att den är gammal. På denna hårdisk finns alla mina bilder samt Lightroom installerat. Dessutom är det på denna hårdisk som Windows är installerat.

Min plan är att plocka ut den gammla hårdisken och sätta in den nya. Uppdatera till Windows Vista föra att sedan installera alla program jag behöver. Som tex Office och Lightroom. Sedan tänkte jag plocka in allt jag behöver från den gammla hårdisken till den nya. Tex bilder och dokument.

Frågan är hur jag tar in min backupfil i Lightroom för att få tillbaka alla redigeringar jag gjort med mina foton.

Tacksam för alla svar jag kan få!
 

timofej

Aktiv medlem
1. Lokalisera din Lightroom katalog (.lrcat fil).
2. Backa upp den.
3. Backa upp alla dina bilder.
4. Efter LR installationen öppna den gamla katalogen (File>Open catalogue).
5. Väl i Library peka på det nya stället bilderna ligger i.
6. Klart.

P.S. Om du lägger bilderna på exakt samma ställe som de ligger nu (samma drive och sökväg) behöver du inte steg 5.

P.P.S. Du kan öva på att flytta bilder, exportera och importera katalogen innan du gör det skarpt.

*edit* får för mig att du kan exportera hela din katalog med originalbilderna. Vet dock inte vart bilderna hamnar när du öppnar katalogen efter ominstallationen. Testa i mindre skala - exportera bara en mapp som katalog och försök att importera den sedan.

*edit 2* i punkt 2 ovan behöver du backa upp inte bara .lrcat filen utan även en mapp med förhandsbilder som ligger på samma ställe. Annars ska programmet rendera förhandsbilderna igen när du öppnar det efter ominstallationen vilket kan ta lååång tid.
 
Senast ändrad:

theswede78

Aktiv medlem
Tack för det snabba svaret! Skall experimentera här lite under kvällen. Nyinstallation sker imorgon...
 
ANNONS