Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture är trevligt, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag har under ett par veckors tid hårdkört Aperture 2.1 och tycker det fungerar riktigt, riktigt bra. Men det är GRUVSAMT långsamt på att exportera bilder! Jag har en jättebatch med bilder (ett par tusen) som jag lät gå under natten, men det är fortfarande inte klart trots att det gått snart 12 timmar.

Har missat min deadline på grund av detta, och det är möjligt att jag gjort någonting speciellt som slöar ner det hela så gruvsamt. Med Lightroom skulle detta tagit ett par timmar...

Nångång imorgon när Aperture är klar skall jag testa och se hur snabbt/långsamt aperture egentligen är jämfört med Lightroom.

Eller är det nån som vet?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Hur manga bilder ar det?

Jag har kort 1700 som mest, andrat storlek, lagt till vattenmarke, andrat fargprofil och det har aldrig tagit langer an 50 minuter.. Jag har en MacPro 2 dual core 3 GHz, 8 GB ram, tva 500 GB 7200 RPM i Raid 0 ..

Jag har inte jamfort med LR, men jag ar ocksa av uppfattningen att LR ar snabbare.
 

davidbicho

Aktiv medlem
Totalt ca 3500 bilder. Jag har en MacPro, 2 GHz dualcore, 5GB ram... Borde räcka och bli över. Datorn går utmärkt under tiden, så det är inget som ligger och segar ner.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Model Name: Mac Pro
Model Identifier: MacPro1,1
Processor Name: Dual-Core Intel Xeon
Processor Speed: 3 GHz
Number Of Processors: 2
Total Number Of Cores: 4
L2 Cache (per processor): 4 MB
Memory: 8 GB
Bus Speed: 1.33 GHz
Boot ROM Version: MP11.005C.B08
SMC Version: 1.7f10

System Version: Mac OS X 10.5.3 (9D34)

Testade igen, med jpg orginal storlek.. ungefar 2 per sekund med 3700 bilder, sa borde vara klart pa ungefar 35 minuter eller sa. Vet inte varfor det skulle vara san skillnad mellan din Mac och min.. Vad gor du med bilderna nar du exporterar dem? (storlek, vattenmarke, osv?)
 

davidbicho

Aktiv medlem
Jag gjorde en webbsajt med vattenstämplade bilder i 550-storlek plus tumnagelbilden. Absolut inget speciellt.

Ska bli mycket spännande att testa lite såfort datorn är klar.
 

davidbicho

Aktiv medlem
2 per sekund!? Haaaah. Shit. Så snabbt har jag aldrig någonsin sett en råfil konverteras och skalas... Då kör du inte råfiler va?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Ahh. Da forstar jag.. Apertures inbyggda websites ar fruktansvart langsamma.. Det haller jag med om.

Jag anvander SimpleViewer som plugin for Aperture och det tycker jag fungerar betydligt battre och mycket snabbare.

Vanlig export ar snabbare och det var det jag trodde du gjorde..
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jo, Canon CR2. Dator jobbar nagonstans runt 380 - 390% (dvs. nastan max pa alla 4 cores) och anvander runt 6GB RAM.

Vet inte om det ar skillnad pa vilken typ av RAW du har (PEF, NEF, CR2, etc etc).
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Dar har du ju en annan skillnad, som formodligen spelar hyfsat stor roll, mina ar fran 5D och 20D, betydligt mindre and dina fran 1DsM3.. Men testa simpleViewer, tycker att det gar mycket snabbare.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Hur mycket minne / CPU anvander du?

Testa SimpleViewer sa gar det fortare. Jag har testat med inbyggda websiterna ocksa, och det gar inte fort direkt, ett par timmar for nagra hundra bilder..
 

davidbicho

Aktiv medlem
Aperture tar här 330% processorkraft (80% på varje), 780 meg verkligt minne, 2.17 GB virtuellt...

Så nog jobbar den alltid.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Japp, helt tydligt..

Allt jag kan saga da ar att du borde testa SimpleViewer for web sites fran Aperture. Mycket mycket snabbare. Eller testa Lightroom.
 

davidbicho

Aktiv medlem
Lightroom är det jag alltid kört annars, och deras webbalbum är perfekta. Apertures är också bra för mina ändamål.

Menar du att simpleviewer finns som plugin till aperture eller? (kan inte använda aperture här som sagt eftersom den jobbar så sjukt... Och min mbp vägrar starta aperture - bara crashar direkt.)
 

davidbicho

Aktiv medlem
Har kollat lite på Flashalbumexplorer nu, där Simpleviewer verkar vara en av exporteringsmöjligheterna. Ska testa sen. Tack för tipset!
 

davidbicho

Aktiv medlem
En kommentar jag fick på dpreview löd enligt följande av användare Najinsky:

"I have observered, using a software monitor, how the VRAM gets continually allocated and de-allocated as Aperture processes images. I wonder if the high volume is causing memory fragmentation in the VRAM. Ususally, the graphics card driver takes care of de-fragging this memory (which slows the display down), but if for some reason a bit of memory is getting locked with each image processed, eventually the VRAM might become very fragmented or fully allocated and Aperture may well struggle to process anything."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=28317129

En annan användare har haft liknande problem, och håller sig efter det i batchar om max 500 bilder per gång...
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Japp, funkar som en plugin, sa att du far ett alternativ nar du valjer export fran file menyn.


Intressant dar med over 500, jag har inte problem nar det galler en vanlig export, men daremot nar jag valjer apertures web site export..
 

davidbicho

Aktiv medlem
Tror jag hittat boven i dramat.

Jag hade en hel del bilder med kraftig brusreducering. Exporterar jag en bild utan några prylar alls på går det på runt sekunden. Med vinjettering + upphöjda skuggor + maxad brusreducering + massa sånt guck så tar en bild 40-50 sekunder att exportera.

Inte så konstigt såhär i efterhand.

Har dessutom kollat in närmare på FlashAlbum Exporter (där simpleviewer ingår) och det är MYCKET trevligt. Tack för tipset.

Hittade även pluginen ÜberUpload som är en väldigt tajt ftp-plugin.

http://www.ubermind.com/products/uberuploadforaperture.php
 
ANNONS