Annons

Vilken bildbrowser hanterar NEF+JPEG som en enhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_L

Aktiv medlem
Hej

Jag letar efter ett program att använda för att göra en första grovgallring av bilder. Jag har letat bland diskussionerna här på FS och testa flera program som rekommenderats, bla FastStone och Picasa. Jag gillade FastStone, men varken det eller något annat program verkade kunna hantera NEF+JPEG som en enhet.

Jag fotar alltid RAW+JPEG, och vill att programmet bara ska visa en tumnagel per NEF-JPEG-par, och om jag väljer att radera bilden skall båda filerna raderas.

Vidare borde programmet visa om det finns en JPEG, NEF eller både och av bilden. Det borde även gärna gå att radera endast NEF men behålla JPEG - ibland vill jag behålla bilder som dokumentation utan att behöva de extra möjligheter som RAW-filer ger. Och allt trots att bara en tumnagel visas i browsern per NEF+JPEG-par.

Vilka program klarar detta? Finns det något free- eller shareware eller måste det till Lightroom eller liknande? Kan rent av FastStone klara detta?

Jag har letat bland diskussionerna men inte lyckats hitta någon lösning på detta, mer än script som automatiskt raderar 'övergivna' NEF-filer. Jag har också själv satt ihop ett litet C#-program som gör detta men hade hellre sett att det fanns inbyggt i bildbrowsern.

Tacksam för hjälp!
 

Daniel_L

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag håller på att kolla upp båda dessa alternativ nu.

Maxieboy skrev:
ACDSee Pro2 är ett perfekt hjälpmedel i datorn. Hanterar alla raw format.
Men det är inte förmåga att visa RAW-format jag är ute efter.

Det är funktionen att behandla RAW+JPG som en enhet jag är ute efter. En tumnagel ska visas för varje NEF+JPG-par, och raderar jag denna ska båda filerna raderas automatiskt. Enligt denna diskussion på ACDSees hemsida verkar ACDSee Pro 2 inte kunna klara av detta?

http://forums.acdsystems.com/index.php?showtopic=2258

Annars verkar ACDSee mycket intressant; snabbt och med bra sökmöjligheter.
 

henq

Aktiv medlem
Jag är också intresserad av detta. För tillfället använder jag Lightroom och då funkar det men jag skulle vilja ha ett lättviktsprogram oxo, främst på fältet.
 

tettimul

Aktiv medlem
Nikons eget ViewNX klarar av det också. Den kan också hantera filerna var för sig, det är en inställningsfråga. Välj inställningen NEF+JPG|TIF ovanför bilderna.
Det finns också möjlighet att justera storlek på tumnaglarna så man kan kolla i ett litet större format och att titta i fullskärmsläge går snabbt. Tycker programmet, som nästan är sågat vid fotknölarna i alla diskussioner, är bra!
 
Senast ändrad:

henq

Aktiv medlem
Synd att det inte går i Bridge (jag har iaf inte hittat det). Funkar annars fint att bara visa ena sorten medans man grovsorterar, men då tas inte båda bort.
 

andersli

Aktiv medlem
henq skrev:
Jag är också intresserad av detta. För tillfället använder jag Lightroom och då funkar det men jag skulle vilja ha ett lättviktsprogram oxo, främst på fältet.
Om du läser licensvillkoren för Lightroom så står det att du får ha den installerad på två datorer. Tanken är att fotografer har en stationär hemma med en stor databas, och en liten ute på uppdrag där man skapar en ny liten databas för varje uppdrag.

Lightroom klarar av att importera en databas komplett med de ändringar som man gjort ute på fältet. (Har inte testat detta ännu, men det verkar onekligen smidigt.)
 

henq

Aktiv medlem
Jo men jag vill ha ett snabbare, enklare program. Att visa en bild tar för lång tid i Lightroom på min notebook. Faststone går blixtsnabbt.
 

Daniel_L

Aktiv medlem
Ja jag är också ute efter ett snabbt lättviktsprogram. Främst för att sköta grovgallringen med. Lightroom är inte ett alternativ just på grund av detta.

FastStone (endast 4 mb! och mycket snabbt) är perfekt, förutom just när det kommer till att hantera RAW+JPG som en enhet.
 

Screamm

Medlem
Jag måste varmt rekommendera Picasa från Google.
Den visar NEF filer och alla andra format jag kan tänka mig. Dessutom är den helt gratis att ladda ner från: http://picasa.google.com/

Mycket snabb och smidig att jobba med, MEN glöm bort de flesta redigeringsfunktioner i programmet förutom "beskär" och några andra. Om du försöker använda det till att ljusa upp bilder eller öka kontrast mm så blir det inte helt bra. Serisfärgade ansikten är ett exempel som uppkommer då.
 
ANNONS