Annons

Någon som använder Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Någon som använder Capture NX? Jag fick 1 månad gratis användning vid kameraköp. Jag tycker inte att det verka vara någon höjdare jämfört med CS3. Eller är det en liter version som jag har fått? Någon som har en annan uppfatting? Vad koster den i butik?

Jo, självklart använder jag Capture NX. Använder även CS3. Men man kan inte jämföra dessa program med varandra

NX är ju i första hand tänkt som en RAW-converter av Nikons NEF-filer. Man kan ändra i stort allting i NX.Tex vitbalans,färgprofil,d-lighting,och mycket annat.NX kräver en hel del pulver vad gäller hårdvaran i din PC

Nx har precis släppts i version 2

Sök på nätet,och du ska finna mycket att läsa/lära om Capture NX

Jag hade använt Capture NX om det inte hade varit så förbaskat tungt. Min laptop orkar helt enkelt inte med det för vem orkar sitta och vänta en minut på att den ska spara? Ska ge det en andra chans när jag får en ny dator.

Tommy Törnquist skrev:
Någon som använder Capture NX? Jag fick 1 månad gratis användning vid kameraköp. Jag tycker inte att det verka vara någon höjdare jämfört med CS3. Eller är det en liter version som jag har fått? Någon som har en annan uppfatting? Vad koster den i butik?

Jag tycker att Capture NX är ett program som behöver utvecklas enormt mycket för att kunna jämföras med andra råkonverterare som Aperture och Lightroom med flera.

Dessvärre lägger Nikon in vissa funktioner som bara får full effekt om man jobbar i NX, och det tycker jag är svagt av Nikon. De gör fantaskiskt bra kameror i både hobby-, och proffssegmentet, men att tvinga proffs att jobba i ett långsamt och trist program när man köpt en kamera för nästan 50000 kr är dåligt.

Men som sades ovan, man kan inte jämföra en råkonverterare med Photoshop CS3. De har olika arbetsuppgifter (även om många funktioner liknar varandra)

ANNONS
Götaplatsens Foto