Annons

Import Lightroom vid bildserier

Produkter
(logga in för att koppla)

pepperazzi

Aktiv medlem
Hej

Jag har problem att Lightroom importerar bilderna i fel ordning när man tagit bildserier.
Bilderna ligger i rätt ordning på minneskortet, men när jag importerar dem via lightroom så kastar den om ordningen på bilderna, och med Custom Name med serienumrering så blir det väldigt tokigt i mappen.

Någon fler som har samma problem? eller kanske hittat någon lösning?
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Ingen som varit med om detta förutom jag?

Min gissning är att Lightroom använder tiden då bilden är tagen vid import, istället för att läsa av filnamnet, och blir förvirrad då flera bilder är tagna samma sekund.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Är det inte bara att behålla kamerans filnumrering vid import och sedan sortera på filnamn i Lightroom?
 

pepperazzi

Aktiv medlem
visst går det, men jag vill gärna döpa om filerna så inte alla heter IMGxxxx. Det finns ju många program som klarar att döpa om bildserier, men det vore ju smidigt att göra det direkt från Lightroom.
 

cool cat

Aktiv medlem
Hej Peppe
Testa att i "Import Photos" välja rullist alternativet i Organize som heter: "By orginal folders", gissar att löser ditt problem.
 

Bilagor

Mr Walker

Aktiv medlem
Kan du inte bara välja:
View/sort/Capture time

för att sortera på när fotot är taget istället för filnamn.

Går väl även att lägga till i verktygsfältet under bilderna i library modulen.
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Problemet jag verkar ha är att Lightroom listar previewsen i fel ordning. Jag skulle vilja att den döper filerna till typ "Sundsvall_0807005_001, Sundsvall_0807005_002" osv. Mest för egen bekvämlighets skull... Det är inte sorteringen i libraryt som är problemet, utan att den laddar bilderna i fel ordning vid importen.

Fotar mycket longboardåkning, och åkarna hoppar upp och ner efter backen i sekvenserna... Se bilden nedan för ett exempel.

 

nabbor

Aktiv medlem
Har inget svar på din fråga men kan du inte bara importera hela rubbet och sen slänga de bilder du inte vill ha kvar. När bilderna väl är importerade till LR så kommer dom visas i rätt ordning, då kan du också döpa om dom om du vill.
 
ANNONS