Annons

Flash - Hur kraftfullt är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Har suttit en del i flash tidigare men bara gjort grafiska saker och inget större. Jag funderar på att göra en liten fotohemsida i flash för att lära mig det bättre då det ofta efterfrågas. Det jag undrar är hur kraftfullt det är eg. Kan man prata med databaser tex? Skulle det gå att göra en flashapplikation som läser in bilder från disk?

Bra litteraturförslag uppskattas också.

Är utbildad programmerare som bla använder .net.

//Jerka
 

tober

Aktiv medlem
Det har gått långt från de första versioner och är idag väldigt kompetent. Du kan göra det mesta du vill och prata med db, local connect, live server etc etc.

Är du programmerare så sikta på att kör i Actionscript 2 eller tom 3 så lär du trivas.

Moocks böcker från O´reilly är en självklarhet. Annars sök mer tutorials, exempel etc på nätet.

Det som brukar vara svårt för folk att komma igång är alla workarounds etc men så är det alltid.

Sen är det lite hur avancerat du vill göra det. Finns en del visningsappar färdiga oftast med xml inläsning då också.
 

Gutta

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.
Actionscript 2 och 3 är miljöer?

Gjorde en sökning på adlibris men hittar inte någon cs3 bok av moocks. Däremot flash Mx, men det är väl en äldre version eller? Tutorials och info på nätet är/blir det ju men det är alltid skönt att ha en bra bok att komma igång med. Brukar spara en hel del tid tycker jag.

Tänker väl inte göra något jättestort men vill ju lära mig så mycket som möjligt på resans gång. Så några färdiga lösningar är inte av intresse alls.

Vet du om det går att läsa in filer i realtid? Kan tex tänka mig att göra en applikation som läser in mappar som kategorier och sedan läser in bilderna i mapparna. Då kan jag enkelt byta bilder och kategorier genom att bara byta och lägga upp nya filer via ftp.
 

tober

Aktiv medlem
Actionscript är flash programmeringspråk. AS 2.0 kom i samband med flash ver 6. AS3 kom med det senaste flash 9 eller CS3 som paketet heter som det finns med i.

Sen finns det olika nyheter, features för varje version av flash och rekommenderar helt klart att du börjar direkt på Flash 8 och med as2 iaf. Enkelt men har dom flest funktioner som filter, blwnd modes mm.

Så oavsett om du har en nyare version att jobba i så kan du fortfarande exportera ut det i valfri version.

Sök på moock istället så får du rätt träffar.


En värdefull länk när det gäller till publicering sen så slipper du mycket strul:
http://blog.deconcept.com/swfobject/
 

Gutta

Aktiv medlem
Innehåller actionscriptböckerna även information om de grafiska verktygen eller är den helt kodinriktad. Alltså behöver man en bok till eller är den heltäckande för flashverktyget?

Tack för länken! Jo jag är väl ingen jätteförespråkare för flash själv, men visst är det kul grejor man kan åstadkomma om man ser på en del hemsidor. Men oavsett vad jag tycker så efterfrågas det och det verkar vara en kul miljö att arbeta i, så varför inte liksom.
 

tober

Aktiv medlem
Böckerna ska ses som en förlängd och förtydligad version av hjälpen som finns i flash. Den i flash är riktigt bra men man saknar ibland kortare exempel på vissa syntax etc.

Är du helt grön på flash så sök mer efter "kom-i-gång" grejer. Även den som finns i hjälpen är ok.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag tackar för hjälpen. Jo jag har ett svagt minne av att hjälpen i flash är väldigt bra och väl utbyggd.
 

Walle

Aktiv medlem
Ett litet tips i all välmening är att inte göra sidan i Flash, om det är så att du vill att så många som möjligt ska kolla på den. Det är många som avskyr flash som pesten. Själv avskyr jag inte flash i sig, men jag avskyr alla "flashiga" extragrejs med saker som rör sig och sånt tjafs som gör sidan segsurfad. En sådan sida lämnar jag på två röda, jag ödslar inte min tid på sånt.
 

tober

Aktiv medlem
Måste själv säga att det har mer att göra mer hur man bygger en sajt, med navigering, struktur etc och inget med vilket programmeringsspråk eller applikation för att basera det på.

Det finns lika många dåliga exempel på krångliga och dåliga saker tom i html som att det är gjort i flash.

Bara för att man använder flash så behöver inte sak er flyga omkring eller ha intron på 2 minuter etc.
 

Gutta

Aktiv medlem
Walle skrev:
Ett litet tips i all välmening är att inte göra sidan i Flash, om det är så att du vill att så många som möjligt ska kolla på den. Det är många som avskyr flash som pesten. Själv avskyr jag inte flash i sig, men jag avskyr alla "flashiga" extragrejs med saker som rör sig och sånt tjafs som gör sidan segsurfad. En sådan sida lämnar jag på två röda, jag ödslar inte min tid på sånt.
Tack för ditt välmenande råd. Jag är väldigt medveten om detta och är själv om du läser längre upp inte så förtjust i flash. Men eftersom det efterfrågas på marknaden och jag tycker det verkar kul att jobba med så tänkte jag att jag skulle lära mig det. Jag ville bara få lite starthjälp och få bekräftat det jag trodde. Att flash har blivit väldigt mycket kraftfullare än tidigare. Och vad är väl bättre än att göra sidan i just flash om man vill ha lite flashjobb? ;-)

Huruvida det faktiskt blir något av projektet återstår att se. Det är ju så mycket enklare att bara sätta sig i den vana miljön och göra det man vill göra...
 
ANNONS