Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till DNG, ta bort RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan!

En fråga till er som konverterat alla era RAW-bilder till DNG. Har ni vågat ta bort RAW-bilderna (exempelvis NEF) eller bränner ni ut dessa eller lägger på extern media.

Just nu sitter jag med både NEF (Nikon D200) och DNG-filerna och vågar inte ta bort varken det ena formatet eller det andra :) Därför är jag i valet om att strunta i DNG eftersom jag inte vågar ta bort mina original.

Jag kör Lightroom och CS3 och har inte kört Nikon Capture på ett bra tag. Är väldigt nöjd med Lightroom. Körde visserligen Expression Media (Iview) för inte så längesen men Lightroom verkar också kompetent.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Har i stort sett samma kamera och program som du. Jag kör den hårda modellen och låter Lightroom konvertera till dng när jag importerar bilderna från kameran. Så NEF-filerna når inte ens min hårddisk.

Vet att jag missar lite nikonspecifik info, men värderar enkelhet och framtidssäkerhet betydligt högre.
 

johpih

Aktiv medlem
Jag har sedan snart i 2 år konsekvent konverterat till DNG format och sedan med berått mod kastat RAW filerna.
Allt för att få en standard på alla filer och inte vara kamera beroende (canonist sedan 1975).
Och RAW filer tar bara plats, och jag sprider bildfilerna över tre olika diskar
(för säkerhets skull).

/Johan
 

Walle

Aktiv medlem
Här har du en till som kastar råfilerna. Ser ingen anledning till att behålla både råfilerna och DNG-filerna. Importerar direkt från minneskortet till DNG i lightroom.
 

Lionheart

Aktiv medlem
Tack för era svar. Tycker också att Lightroom verkar vara ett vettigt alternativ. En ytterligare fråga till er som kastat era RAW-filer efter konvertering till DNG, "embeddar" ni RAW-filerna i DNG-filen? Det har jag iallafall inte gjort hittills.

Mvh
Dennis
 

Lionheart

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte heller det behövs men man är alltid lite orolig. Vågar knappt ta bort några kopior alls men nu måste jag göra rensningen och bränna ut till dvd samt behålla dom på en extern disk.

Funkar Lightrooms backup-funktion bra?
 

Indy

Aktiv medlem
mmmm jag gör som ni andra konverterar direkt till dng, men när jag försöker öppna mina filer konverterade till dng i Capture one vill programet inte ta emot dem står bara läser in????? Capture One har ju en egen dng konverterare men tar tydligen inte emot redan konverterade bilder från Cs3????? Någon som råkat ut för samma problem och kanske til och med har en lösning??????
Undrar Lasse
 

Gomer

Aktiv medlem
Från Fuji och PC till D3 och Mac

Hej
Har under många år fotograferat med Fujis hus och bilbehandlat i Photoshop på PC.
Har sedan ett kvartal lämnat Fujis värld till förmån för Nikon D3 och dessutom helt konverterat till Mac.
Mitt tidigare arbetsflöde med råfiler, liten jpeg och bildgenomgång i BreezeBrowsser för att sedan spara råfilerna funkar givetvis inte alls. Fuji har t.ex. en egen råfilskonverterare med yxigt gränssnitt men som gjort bäst konverteringar av deras råfiler.

Ha de senaste veckorna tittat mer och mer på Lightroom och ser det som ett bra alternativ.
Jag konverterar direkt till dng och spar således inga råfiler.
Någon som vet om det gjorts någon seriös jämförelse mellan råfil och dng. Tappar man något i konverteringen. Vilka Nikonspecifika metadata kommer inte med o.s.v.
 
ANNONS