Annons

Lightroom - locate missing folder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Jag provar lightroom och undrar om det går att köra locate missing folder på flera mappar?
Jag kopierar in filerna på min hd, jobbar med dom ett tag och kopierar sen över dom till en extern hd. För att LR ska hitta dom efter flytten tar jag och högerklickar och letar upp mappen på nya stället. Det är väl rätt vanligt arbetsflöde så jag tänkte höra om nån hittat nåt sätt att slippa göra det för varje mapp?
Tack!
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Det är väl lättast om man har organiserat mapparna i en trädstruktur och flyttar en "gren" i taget. Då räcker det att ange sökvägen till mappen på högsta nivå, LR viiste ju innan flytten hur mapparna hängde ihop.

Lotta
 

ossa

Aktiv medlem
Ja, men är det så ni brukar göra för att hantera detta?

Jag funderade på om man kan applicera detta på flera datorer? Jag har en bärbar om egentligen är jobbdator till för annat. Hursom använder jag den oftast för att tanka in bilder. Sedan vill jag dumpa över samma till en stationär. Kan jag bara rått kopiera över bilder + databas på samma ställe på C:\ och Lightrom fortsätter glatt där jag slutade på den bärbara?

mvh
Oskar
 

nabbor

Aktiv medlem
ossa skrev:
Ja, men är det så ni brukar göra för att hantera detta?
Ja, Lottas tips är nog det enklaste. Ett annat alternativ är ju att flytta mapparna inne i LR, då vet programmet hela tiden var alla mappar och filer befinner sig.

ossa skrev:
...Kan jag bara rått kopiera över bilder + databas på samma ställe på C:\ och Lightrom fortsätter glatt där jag slutade på den bärbara?
Riktigt så enkelt är det inte...
Som jag förstod på ditt inlägg så jobbar du med bilderna på den stationära datorn, då är det alltså på den som du har den senast uppdaterade databasen.
Om du i samband med att du kopierar över nya bilder från din bärbara samtidigt ersätter databasfilen med den från den bärbara så tappar du ju allt ditt jobb.
Välj instället att exportera bilder+databas från den bärbara och välj sen importera-slå samman med databasen på den stationära.

Ett annat sätt är att skriva ut metadata till *.xmp på den bärbara och sen bara flytta över filerna till den stationära och välja importera alt. synchronise. OBS! med denna metod följer inte alla inställningar med.
 
ANNONS