Annons

Hjälp med val av studioblixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Hej fotovänner....
Går i tankarna att bygga mig en enklare studio. Är en nybörjare på studiofronten, så jag vänder mig nu till er som har kunskap inom området.
Utrustningen är tänkt att användas i ett rum på ca: 40 kvadratmeter. Främst skall jag fota modeller i hel och halvkropp. Vit samt svart bakgrund skall användas.

Har tittat lite på Elinchrome:s FX400-kit. Det verkar vara ett bra startkit som också har fått bra recensioner. Jag har också funderat över om jag, för samma pengar, i stället skulle välja 1st Elinchrome RX600 med stativ och en 170cm octabox från kaffebrus. Detta känns som ett lite bättre val ur kvalitet synpunkt. Vet dock inte om det räcker med 1 blixt till modellfotografering.

Vad tycker ni? Tar tacksamt emot alla råd jag kan få. Motivera gärna era åsikter/förslag.

/U

Det är för lite med en blixt. Jag har två och använder min vanliga externa blixt tillsammans med dem. Helst skulle jag vilja ha fyra studioblixtar, inte nödvändigtvis särskilt starka. Jag är också nybörjare vad det gäller studioljus.

Anledningen till att jag funderat på att endast använda en blixt, i kombination med octabox, är att jag på youtube sett en demonstration med det konceptet. Verkade funka bra, med ett fint bildresultat. Förvisso användes då ett bomstativ som fördes in över modellen. Vid det tillfälle som den ensamma blixten placerades vid sidan av modellen så användes samtidigt en reflektor på motsatt sida. Detta för att lätta upp skuggpartierna där.

Senast ändrad:
Visst, det funkar fint att ta bilder med en blixt men om man vill kunna variera ljussättningen tror jag att det är ganska begränsande att inte ha tillgång till fler.

Det går alldeles utmärkt att köra på en blixt och en massa reflexskärmar, MEN vem ska hålla i dem? Ska Du sätta den på stativ, rinner det iväg pengar som Du kan lägga på en andra blixt i stället.

Titta på kaffebrus paket med 2x300Ws.

Lennart:
Kaffebrus har jag kikat på och kommer troligen att införskaffa 1st. studioblixt från dom framöver. Syftet är att kunna ta med den ut på fotograferingar, med en UPS som strömkälla. Kaffebrusblixten kommer då också, i studion, att få utgöra ett komplement till den blixt som jag i så fall redan "äger" (RX600:an). Har dock inte foto-budget till både och i nuläget, jag måste här prioritera lite. Är dessutom osäker på om 300ws är tillräckligt med tanke på studions storlek (ca:40-50 kvadratmeter, 3,4m till tak).Jag kommer samtidigt med blixt-köpet att införskaffa 2st bakgrunder samt bakgrundsstativ. Likaså radiosändare, stativ till blixten och octabox. Frågan kvarstår dock....Vilket är bäst att köpa 1st RX600 eller 2st FX400. Jag tänker då främst på kvalite, funktioner och framför allt, som lämplig "bas" och utgångspunkt i studion.

Senast ändrad:
Gör lite matte - jag tycker Du landar snett på ena foten, men det är Du som ska leva med det snedsteget.

ANNONS
Götaplatsens Foto