Annons

Vad för slags film finns i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Dentist

Medlem
Hej!
Jag är helt ny på fotosidan och har efter flera års uppehåll återupptagit fotointresset från förr. Fotograferar både digitalt och analogt. Har någon ett bra tips hur jag håller reda på vilken film jag har i mina analoga kameror. Brukade förr tejpa på en flik av förpackningen på baksidan av huset men den lossnar så lätt. Finns det någon grej eller gör man en själv.

En del kameror har/hade en hållare för gaveln på filmkartongen på baksidan. För cirka 30 år sedan köpte jag en lös sådan som jag fäste på bakstycket på min Olympus OM-1 och den sitter fortfarande kvar. Jag har ingen aning om om dessa fortfarande finns att köpa.

---/Thomas

Äldre kameror brukar ha hållare, nyare kameror har fönster vid filmrullen.

Saknas dessa kan man tejpa på undersidan. Det borde gå. Den är ju slät och så.

Jag har slutat använda sv/v och har aldrig varit någon större fan av färgneg., så numera ger det sig automatiskt; Fuji Velvia 100.

Låter som om Thomas grej är vad jag är ute efter, (äger också en OM1:a mkt trevlig kamera) Kommer du ihåg vad den hette så jag har något att söka på? Bra tips annars att tejpa på undersidan borde kunna fungera, tack Jesper. Sanningen är att det nog mest blir Fuji Xtra Superia400 så helt svårgissat är det inte men jag växlar mellan 24 och 36 bilder så det kan vara bra att lite mer säkert veta.

Jag letade lite i manualerna till mina analoga Pentax och Chinon och fann att hållaren kallas för "Memo Holder" på engelska och "Minneslucka" på svenska. :eek:)

Vad för slags film finns i kameran ?

Möjligen är jag inte med på frågan? För många som tar några rutor till jul och några till påsken kanske några mellan maten vid midsommar och slutligen till kommande julen kan detta vara ett problem.Även om du nu skulle vara den fotografen så står det ju på rullen vilken typ av bilder du tagit när den väl kommer ut.
Som sagt möjligen att jag inte förstår svårigheten.

Om man hör till den grupp som MINST en gång per dag ringer till sin egen mobil för att hitta den så.... Annars är det mest för att veta säkert hur många bilder jag har kvar. Har också ett flertal analoga kameror i 135 format som jag växlar mellan och använder då olika slags film sv och färg. Tack för tipset.

Tack för tipset!

Hej Thomas.
När du skrivit lite mer och förklarat att du använder dig av flera kamerahus på en gång blir frågan mer begriplig.Ursäkta att jag skrev som jag gjorde tidigare.Men faktum är att det finns dom som har kamera och då analogt och inte har en susning om vad för film dom har i.
Personligen har jag flera kamerhus och jag gör som så ofta att jag använder genomgående samma film i samma kamerahus.Eftersom jag arbetar i såväl s/v som färg.Annars är väl en bit tejp på undersidan av kameran där man skriver filmtyp ett tips.Men det har ju andra utvecklat i denna tråd.
Trevlig sommar.

Tackar för alla tips och ämnet får väl anses uttömt. Helt OK Rolf. Jättebra med alla tips och annat. Kul att en sån här möjlighet finns nu, när jag började med foto i början på 70-talet så var man ganska ensam om sitt intresse men med den nya tekniken finns helt otroliga möjligheter till utbyte av ideer och tips. Jättebra sida.

Anledningen till att jag försöker (med ibland stora svårigheter) hålla reda på vad jag har för film i är för att veta vid framkallningen om och hur mycket pressad filmen är.

ANNONS