Annons

Problem med visning i Raw Therapee

Produkter
(logga in för att koppla)

Auberg

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett problem med Raw Therapee. Har precis börjat sätta mig in i Raw och testar lite olika program. När jag öppnar filer i Raw Therapee blir flera av dem felexponerade. Någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Thumbnails ser normala ut men när man öppnar dem ändras exponeringen.

Mvh/ Ola
 

Muni

Aktiv medlem
Jag har samma problem. Tror det blev när jag satte profilen till "crisp"

Jag läser Nikons NEF och kör i Linux.

Vad använder du Ola.
 

dwargert

Aktiv medlem
Ibland så gör Raw Therapee autojusteringar. Återställ dem genom att trycka på återställningspilen till höger. Tror att det i detta fallet är under 'exposure', vid 'brightness' eller vad det nu står. Är någon form av autolevels som programmet ibland tycker sig behöva sätta in, lite irreterande faktiskt. Går säkert att koppla bort.
 

Auberg

Aktiv medlem
Jag använder xp och tittar på CR2 (Canon 350D) När jag ändrar profil till neutral blir bilderna underexponerade istället. (överexponerade med crisp). Det gäller heller inte alla bilder utan vissa blir på det viset. Återställningsknappen hjälper tyvärr inte.
 

Auberg

Aktiv medlem
Lite svårt att jämföra med kanske funkar det med återställningen ändå. Tyckte det såg ut som om bilderna blev underexponerade istället men det verkar som om bilderna ser mörkare ut i Raw Therapee. Känns det igen?
 

dwargert

Aktiv medlem
Har inte använt RT så jättemycket men jag tycker mig ha lagt märke till att de gånger som programmet försöker justera (vilket det sällan gör jättebra) så är bilderna lite underexponerade till att börja med. När jag återställt autojusteringarna brukar jag få dra upp exponeringen en del.
 

Auberg

Aktiv medlem
Jepp! Så blir det för mig också. Hittar bara inte på vilket sätt den drar ner exponeringen. Idag tog jag flera överexponerade bilder som jag testade att köra i DPP, UFRaw samt RT. När bilderna öppnades i RT hade programmet exponerat ner bilderna på något sätt som jag inte förstår. Dock blev det absolut lättast att göra något vettigt med bilderna i RT. Känns som om det programmet har flest möjligheter (som jag kan förstå än så länge iaf). Skulle dock vilja komma underfund med om man kan ändra så att det visar samma exponering som de andra programmen.

Någon som har lite koll där ute. Det är mycket med detta på min ära. :)

Mvh/

Ola Bäckman
 

Auberg

Aktiv medlem
Hm! Kanske det. Besvärligt. Gillar dock programmet så jag skall nog försöka lära mig det på ett bra sätt. Härligt komplicerat att bli en hejare på detta. :)
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Dels så gör RT en autoexponering för profilerna default och crisp och dels så påverkar skärpningen bildernas ljushet kraftigt. Sharpening är påslaget som standard för default och crisp. Ett annat problem är att Sharpening i RT 2.3 orsakar överexponering. Det finns ett val för att undvika detta, har för mig att det heter Halo control. Ett bättre tips är annars att ladda hem RT2.4 M1 ( http://www.rawtherapee.com/?mitem=3&artid=24 ). Den versionen fungerar betydligt bättre än 2.3 även om det är en milestone...

Precis som någon skrev i tråden så sparar RT information om vilka val som gjorts för varje bild. Dessa har samma format som profilerna (*.pp2) och har samma filnamn som bilden. Osäker på var de sparas under Windows men på Linux sparas de i samma katalog som bilden.

MVH,
Tobbe
 
ANNONS