Annons

Lightroom 2, Skärpa Bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej
jag har kört lightroom 1 ett tag och gillar det.
Där har jag "fixat" till bilderna och lagt en rätt hög skärpa ca 80 med radius 0,8. Sedan exporterat bilderna till jpg och sen till lab.

Nu när man laddat hem en trial på lightroom 2.0 så har man ju skärpning i output oxå, ska man då sänka skärpan inne i lightroom eller?

När man har läst lite om det så ska man som jag har förstått det skärpa lite vid import för att kompensera dilgitalkamerans brist i skärpa, men hur mycket är det??

Sen skärpa efter smak typ ögon osv, inte aktuellt för min del då det mesta är snapshot av familj.

Sist skärpa för publikation. Papper, skärm eller vad det nu kan vara.


Men man vill ju gärna att ens Raw bilder ska se skarapa ut när man tittar på dom i lightroom.

så kontentan i frågan, hur mycket är lagom för "capture sharpening" och har man skärpt mycket där, blir det då överskärpt när man väljer skärpa vid export eller tas det hansyn till tidigare skärpning.

fö tycker jag 2.0 är överlag lite segare på min maskin, speciellt i arbete med adjustment brush.

AMD Athlon 64 X2 4600+
4 Gig RAM
Windows Vista 64
 

Mr Walker

Aktiv medlem
ok hittar ändå inte riktigt svar på om output sharpening anpassar sig till tidigare grad av uppskärpning.

Antar att preseten sharpen porträtt och landskap fungerar bra som riktvärde för capture sharpening.
 

timofej

Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
ok hittar ändå inte riktigt svar på om output sharpening anpassar sig till tidigare grad av uppskärpning.

Antar att preseten sharpen porträtt och landskap fungerar bra som riktvärde för capture sharpening.
Egentligen borde du inte skärpa upp bilderna förre du slutat arbeta med dem (gjort alla justeringar och eventuellt skalat ner dem).

Vissa rekommenderar liten uppskärpning vid importen för att kompensera för AA-filtret i kameran. Personligen ser jag ingen vits med det men i fall man gör det ska det vara uppskärpning med väldigt liten radie 0,3-0,5 (helst 0,3) och måttlig i mängd (säg 200%).

Denna uppskärpning kommer ändå att försvinna när du skalar ner bilden till skärmupplösning. 0,8 i radie som du använder nu som initial skärpning låter väldigt mycket för mig.

Alltså om jag var du skulle jag skippa den initiala uppskärpningen alls och välja den typ av uppskärpning som du tycker ser bäst ut vid exporten. Där kan du inte finjustera uppskärpningen utan väljer bland givna presets (web, utskrift, lite, medel, mycket).

P.S. Nej, uppskärpningen vid export tar inte hänsyn till hur mycket du skärpt bilden tidigare.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Från en presentation på lightroomqueen.com, avsnittet om Output sharpening:

To get the best out of the automated sharpening, you need a properly capture sharpened image, so the sharpening settings in Develop mode are still essential.

Den nya funktionen att skärpa beroende på utmedia (papper/skärm) kan alltså inte ersätta den skärpning som kompenserar det som händer vid exponeringen (filter framför sensorn).

Den automatiska skärpningen kan ställas in i tre lägen men resultatet syns inte förrän bilden är exporterad.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
timofej skrev:
Egentligen borde du inte skärpa upp bilderna förre du slutat arbeta med dem (gjort alla justeringar och eventuellt skalat ner dem).

Vissa rekommenderar liten uppskärpning vid importen för att kompensera för AA-filtret i kameran. Personligen ser jag ingen vits med det men i fall man gör det ska det vara uppskärpning med väldigt liten radie 0,3-0,5 (helst 0,3) och måttlig i mängd (säg 200%).

Denna uppskärpning kommer ändå att försvinna när du skalar ner bilden till skärmupplösning. 0,8 i radie som du använder nu som initial skärpning låter väldigt mycket för mig.

Alltså om jag var du skulle jag skippa den initiala uppskärpningen alls och välja den typ av uppskärpning som du tycker ser bäst ut vid exporten. Där kan du inte finjustera uppskärpningen utan väljer bland givna presets (web, utskrift, lite, medel, mycket).

P.S. Nej, uppskärpningen vid export tar inte hänsyn till hur mycket du skärpt bilden tidigare.



Antar att det inte är i lightroom du pratar om nu , för där är väl min radie på 0,5 samt att max styrka är väl 150.
Kanske PS?

Rätta mig gärna om jag har fel nu, men att att ändra skärpan i raw-fil i lightroom kan väl inte spela nån roll när man gör det i första eller sista skede. eller i mitten eller om man ändrar den under resans gång. Så länge vi pratar rawfil.

Men man vill ju se att sina kort är skarpa, eller kanske bara är jag som tänker fel?

Dom värde jag använt tidigare var ju när man inte körde output sharpen, nu får man kanske ändra flödet lite. Innan skärpte jag 1 gång (rejält) för att få det bra till den exporterade JPG som skulle till labb.
 

timofej

Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
Antar att det inte är i lightroom du pratar om nu , för där är väl min radie på 0,5 samt att max styrka är väl 150.
Kanske PS?
Du har rätt, siffrorna i mitt svar avsåg PS eftersom jag inte använder uppskärpningsverktyget i LR och därmed kan inte siffrorna.

Kontentan är dock detsamma: om du absolut vill skärpa upp bilden vid importen använd minsta möjliga radie och måttlig mängd av uppskärpningen.

Mr Walker skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel nu, men att att ändra skärpan i raw-fil i lightroom kan väl inte spela nån roll när man gör det i första eller sista skede. eller i mitten eller om man ändrar den under resans gång. Så länge vi pratar rawfil.

Men man vill ju se att sina kort är skarpa, eller kanske bara är jag som tänker fel?

Dom värde jag använt tidigare var ju när man inte körde output sharpen, nu får man kanske ändra flödet lite. Innan skärpte jag 1 gång (rejält) för att få det bra till den exporterade JPG som skulle till labb.
Nu måste vi reda ut saker.:)

När du applicerar uppskärpningen vid importen (eller under redigeringen) påverkas alla dina exportfiler av uppskärpningen. På samma sätt som alla övriga justeringar du gör i bilden följer med till exporten.

Dock vill du kanske inte ha alla bilder uppskärpta på samma sätt om du avser olika exporter till olika ändamål.

Exempel:

Radie 0,8 kan vara vettig för högupplösta foton vid utskrift säg i 300 ppi. Man kan faktiskt använda ännu större radie (ofta upp till 1,5, beroende på motivet) med bra resultat.

Om du applicerar skärpan och exporterar bilden i full upplösning blir den ganska bra när den blir utskriven.

Däremot om du reducerar storleken vid exporten (för webpublicering till exempel) dämpas den redan applicerade skärpan vid nedskalningen. Dock kan uppskärpningsartefakterna finnas kvar. Alltså vet du inte hur den ursprungliga uppskärpningen påverkar slutresultatet.

Fram till nyligen fanns det inget sätt att kringgå problemet. Man var tvungen att exportera först och sedan i något annat program skärpa upp den nedskalade bilden.

Nu kan man applicera rätt mängd skärpa efter eventuell ändring av storleken.

Alltså behöver du inte bestämma dig på förhand (vid framkallningen) vad du ska använda bilden till. När du väl vet det (vid exporten) kan du välja hur du vill skärpa upp bilden.

Dock läggs denna skärpa ovanpå den du hade i Developmodulen vilket kan leda till oönskade effekter. Hade du väldigt lite uppskärpning i Develop modulen påverkar den inte så mycket slutresultatet. Men hade du mycket kan det lätt bli fult.

För att sammanfatta:

- Vill du se dina bilder skarpa under framkallningen applicera skärpa vid importen med så lite radie som möjligt med "lagom" mängd. Ju mer skärpa du applicerar i detta skede desto mer kan det negativt påverka slutresultatet. Under exporten applicera skärpa med den mängd som du tycker passar.

- Annars gör bara det sista steget i stycket ovan och acceptera bara att bilderna ser lite mjuka ut när du arbetar med dem.

Jag använder det sistnämnda sättet.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Tack för infon.

Då jag i dagsläget bara eportera filer till jpeg utan att skala ner/upp så påverkas väl inte resultat så mycket som om man skulle gör många olika exporter till olika ändamål. men för att vara framtidsäker så köper jag nog "ditt" sätt att arbeta. jag behöver ju inte skärpa så mycket nu när det finns output. Samt att se bilderna lite soft.

Samt att export sharpening kanske (bör) gör ett bättre jobb för bilder som ska till labb

Hade dock varigt roligt att höra från nån som använder "enbart" Lightroom, hur mycket dom nyttjar dom olika reglagen för skärpa vid import, inte bara radie och styrka utan även mask och detail.
 
ANNONS