Annons

Framkallningstid för 120 film

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias__o

Aktiv medlem
I det labbet som jag använder finns det en tabell med framkallnings tider för vanlig film.Är det samma tider för 120 film? Man ökar ju mängden framkallningsvätska så jag tycker inte att tiden skulle behöva ändras men jag frågar ialla fall.

Är det några andra skillnader mellan att framkalla vanlig film från 120 film. Filmen jag ska framkalla är en TMax 400 och jag kommer att använda D76.

/ mattias__o

Du kan lugnt använda samma tid. Enda skillnaden på 120 och 135-film är väl mängden vätska och längden,bredden man rullar upp på spiralen.

Det säjs att det är samma emulsion på 120 som 135.
Dock har 120 filmen en tjockare filmbas, men det påverkar inte bilden eller framkallningen.
Bas+slöja på en 120 film är betydligt lägre än på en 135 film, ca: 0.1 för 120 och 0.3 för 135 film.
120-filmen är "renare" när du kikar på den.
Du bör kolla i datbladet för kemin, det kan/brukar skilja lite mellan 120 och 135 filmer i framkallningstiden.
Arean på både 120 och 135 är ungefär samma så du bör ha samma mängd kemi till båda, oftast är det dosans fysisk beskaffenhet som avgör mängden kemi för att täcka filmen.

Hasse. Jag tror du vet vad du pratar om och blir nyfiken. Till min patersondosa står att jag behöver mer kemi till 120-film. Är detta bara något för att få mig att slösa kemi tro? Skulle jag våga chansa på att minska kemin och få samma resultat? På D76, rodinal och acutol har jag inte sett notering om förlängd tid och alltid kört samma som för 135 med bra resultat. Står detta om förlängd tid i många datablad eller är det möjligen också speciellt för viss kemi?

Tar du inte mer kemi än vad det ska vara till en 135-film så täcks ju inbte filmen av kemin, och då kommer den ju bli helsnett framkallad antagligen.

Du behöver använda den mängd som står för 120-film, annars täcker inte kemin filmen.

Om det är annan tid för olika filmbas står det i databladet.

Du behöver alltid en viss mängd kemi till en film, mängden beror på arean filmen har, vill du vara säker får du kolla i databladet för kemin du använder.
Normalt så kräver en dosa mer kemi för att täcka filmen än vad som krävs och därför är det lugnt i de flesta fallen.
Om du däremot använder utspädd framkallare typ 1:1, 1:2, 1:3 bör du vara på din vakt.
Att du behöver mer kemi till din 120 film beror nog på att filmen är högre och du måste då ha mer kemi för att täcka filmen i dosan.

Jag använder Xtol 1:1 till Tmax för att veta att jag alltid har färsk framkallare, i databladet är det olika tider för 120 och 135 filmer.
Men det är som du säger, olika för olika filmer och framkallare.

ANNONS
Götaplatsens Foto