Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenska butiker är dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Billigt. jo har lärt mig en läxa då jag köpte en SSD disk från Sebutik. Kina skräp och ingen rätt att returnera om man inte bekostar retur till en adress i Kina och betalar 3-400 skr. Så svenska butiker lever och säljer på de regler som även skyddar oss köpare.
Läxan skall vara: köp inte produkter från okända märken. Butiken ska inte ha ngn betydelse. Köpa samsung SSD från perssons fiske och foto skall vara samma som från schuberts shop i tyskland. Och om märket är okänt för dig, efterforska på nätet först.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är så man blir lurad. Köp en billig gräsklippare! Sedan är tillbehören svindyra.
Men skit i att klippa! Gräs sköter sig ju själv. Det är precis samma växtcykel som förra året och gräs blir faktiskt heller inte längre än förra året och varje år vissnar det och dör och så börjar allt om igen nästa år. Finns inte ens något att ta hand om för det sköter naturen själv om automagiskt.

Träd och buskar däremot, det är en helt annan grej!
 

PMD

Aktiv medlem
Läxan skall vara: köp inte produkter från okända märken. Butiken ska inte ha ngn betydelse. Köpa samsung SSD från perssons fiske och foto skall vara samma som från schuberts shop i tyskland. Och om märket är okänt för dig, efterforska på nätet först.
Det är ett oomkullrunkeligt faktum att man som konsument oftast har ett sämre skydd om man köper från en butik utanför EU än från en inom EU.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, faktum är att dom står sig rätt bra. Jag köper mycket hellre äldre AF än många AF-S, då många AF-S-objektiv faktiskt har en förmåga att gå sönder.
Står sig rätt bra som invändning mot min tes torde betyda att priserna hålls uppe. Att de håller bättre är en annan sak.
 

PMD

Aktiv medlem
Och F3AF använde faktiskt det konceptet, före Canon, men det blev inte det som "vann" när den slutgiltiga lösningen togs fram.
AF-motor i objektivet var i stort sett den gängse tekniken i de experimentella AF-systemkameror som nästan alla kameratillverkare tog fram på 1980-talet (inklusive Nikon, och faktiskt även Chinon).
Den enda fördelen med det är den större diametern hos EF.
Den stora fördelen var att EF-fattningen inte har några mekaniska kopplingar. Det var Canon i stort sett ensamt om 1987.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den stora fördelen var att EF-fattningen inte har några mekaniska kopplingar. Det var Canon i stort sett ensamt om 1987.
Nu var ju min poäng att det inte har med den mekaniska fattningen att göra. F-fattningen går, vilket Nikon bevisat, precis lika bra att "elektrifiera". Annan argumentation är av samma kvalitet som "Nikon kommer aldrig att kunna göra en digital småbildskamera med F-fattning"...

Att de sedan valde att inte "elektrifiera" ordentligt från början är en annan fråga som inte har med att byta fattning eller inte att göra. Som sagt så finns ju stöd för AF-I och AF-S (dock inte AF-P, som det bara finns ett för småbild av) redan i F4. Elektronisk bländarstyrning dröjde dock ganska länge, men det är ju ingen väsentlig skillnad på hur fattningen ser ut, snarare så går det att ta bort saker.

Det är bara storleken som är en väsentlig skillnad som faktiskt har med själva fattningen som sådan att göra, medan det andra är beslut som kan appliceras på vilken av fattningarna som helst. Canon hade rent principiellt kunnat göra en mekaniskt styrd EF-fattning (jaja, namnet osv...).
 

PMD

Aktiv medlem
Canon hade kanske kunnat elektrifiera FD-fattningen och ta bort mekaniken, men det hade knappast varit rationellt. FD-objektiv hade ju inte fungerat med en sådan fattning ändå, så då var det lika bra att inte begränsa sig med bakåtkompatibilitet.

N.B. Jag har haft glädje av att gamla Nikonobjektiv från 1960-talet går att använda på (vissa) moderna (nåja) digitala Nikonkameror så jag dissar inte Nikons strategival. Horses for courses, and so on.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Det är ett oomkullrunkeligt faktum att man som konsument oftast har ett sämre skydd om man köper från en butik utanför EU än från en inom EU.
Handlade inte om köpskyddet nu. Det var produkten i sig självt som vi snackade om. Okänt märke vs känt/etablerat märke.

Men det är alltid en lotto-grej och vissa ggr en bra grej med okända märken. Alla märken är okända i början.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är bara storleken som är en väsentlig skillnad som faktiskt har med själva fattningen som sådan att göra, medan det andra är beslut som kan appliceras på vilken av fattningarna som helst. Canon hade rent principiellt kunnat göra en mekaniskt styrd EF-fattning (jaja, namnet osv...).
Efter ett snart avslutat yrkesliv i utvecklingsbranschen är det kanske inte så konstigt att jag ser en sak här som ni inte verkar se.
Det handlar alltså inte ett smack om vad den ena eller den andra kunde ha gjort. Det handlar om vad de faktiskt gjorde, då, på den tiden, med den kunskap man hade då.
Nikon valde att titta bakåt och mixtra med den fattning man hade. Canon valde att titta framåt och skapa den fattning man ville ha.

Nu är det inte så att tanken inte föresvävade teknikerna på Canon. Den om att ha bakåtkompatibilitet, alltså. Men de satt då med vad som förmodligen var marknadens med komplicerade mekaniska fattning. Den hade varit ganska enkel, som FL/FD, men som FD new, när allt som tidigare stod still (bara bakre ringen snurrade på de tidigare modellerna) fortfarande skulle stå still trots att hela objektivets utsida snurrade, då konstaterade man att inkludera autofokus inom ramen för FD new, det blev helt horribelt.

Min tidigare nämnda yrkeserfarenhet har bland annat lärt mig att göra som man brukar inte alltid är en väg till framgång på en utvecklingsavdelning.
 

PMD

Aktiv medlem
Handlade inte om köpskyddet nu. Det var produkten i sig självt som vi snackade om. Okänt märke vs känt/etablerat märke.

Men det är alltid en lotto-grej och vissa ggr en bra grej med okända märken. Alla märken är okända i början.
Jo, det är bra att kolla upp den vara man är spekulant på, innan köp.

Inom EU har man 14 dagars ångerrätt, så det är ingen katastrof om man inte kollar upp produkten så noga innan köp.

Returer är mer av ett lotteri om man köper av t.ex. en kinesisk butik.
Sen finns det förstås andra skäl att undvika kinesiska varor.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man nu inte är allmänt känd på en ö. Då kan man vara positivt ökänd. För jag kan inte tänka mig att det skulle särskrivas.
 
ANNONS