Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows Vista 64 bitar och Skrivarprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Hej
jag har installerat min custom skrivarprofil i Windows Vista 64 bitar i -C:/Windows/system32/spool/driver/color där den bör ligga.
När jag skall skriva ut i Photoshop CS3 i skrivarförhandsvisningen och låta PS bestämma färgerna och sedan leta fram min skrivprofil i rullgardinmenyn så finns den inte där,,,varför,,är det nåt fel eller,,,hur göra annars???
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Du är säker på att den inte heter något annat i denna meny? Det finns en irriterande egenskap hos ICC-profiler, de kan ha olika namn internt och externt. Så kolla om det inte finns någon profil här som har med Permajet att göra, men som kanske inte heter samma sak som den som du lade till.

Annars är det enklare att lägga till profiler på en PC genom att högerklicka och välja funktionen Aktivare.

Stefan
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Du är säker på att den inte heter något annat i denna meny? Det finns en irriterande egenskap hos ICC-profiler, de kan ha olika namn internt och externt. Så kolla om det inte finns någon profil här som har med Permajet att göra, men som kanske inte heter samma sak som den som du lade till.

Annars är det enklare att lägga till profiler på en PC genom att högerklicka och välja funktionen Aktivare.

Stefan
Tack för svar Stefan,
min ICC-profil heter inget annat heller då jag letar efter den i rullgardinsmenyn??
Då ICC-profilen laddades in gjorde jag högerklick och Installera Profil som var enda alternativet. Har sedan kollat var den hamnade och det blev -C:/Windows/system32/spool/driver/color.

Behöver man göra något extra i Photoshop CS3 för att profilen skall kunna användas och bli tillgänglig? Eller behöver man göra något extra i Skrivarens inställningar???

Förövrigt var detta inget som helst problem då jag körde Windows XP förut. Nu när systemet är Windows Vista 64 bitar har problemet dykt upp som så smärtfritt fungerat tidigare med XP
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för svar Stefan,
min ICC-profil heter inget annat heller då jag letar efter den i rullgardinsmenyn??
Då ICC-profilen laddades in gjorde jag högerklick och Installera Profil som var enda alternativet. Har sedan kollat var den hamnade och det blev -C:/Windows/system32/spool/driver/color.

Behöver man göra något extra i Photoshop CS3 för att profilen skall kunna användas och bli tillgänglig? Eller behöver man göra något extra i Skrivarens inställningar???

Förövrigt var detta inget som helst problem då jag körde Windows XP förut. Nu när systemet är Windows Vista 64 bitar har problemet dykt upp som så smärtfritt fungerat tidigare med XP
Jag antar att du startat om Photoshop efter det att du installerat profilen. Men för övrigt ska du inte behöva göra något särskilt för att det ska fungera. Om den ändå inte syns kan det vara något fel med profilen. Jag använder ett program som heter ColorThink för att kolla av att profilerna är korrekt skrivna innan jag skickar iväg en profil.

Stefan
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Jag antar att du startat om Photoshop efter det att du installerat profilen. Men för övrigt ska du inte behöva göra något särskilt för att det ska fungera. Om den ändå inte syns kan det vara något fel med profilen. Jag använder ett program som heter ColorThink för att kolla av att profilerna är korrekt skrivna innan jag skickar iväg en profil.

Stefan
Tack igen Stefan.
Jag sökte på google efter ColorThink och hittade en sida att ladda ner programmet, men ingen var anpassad för Windows Vista,,max XP, därför blev det ingen nedladdning.
Får jag vara fräck och fråga om jag får maila min ICC-skrivarprofil till dig om du har möjlighet att kolla upp den?
Denna profil använde jag tidigare i XP utan problem,,men den kanske inte är kompatibel med Vista??

mvh Björn
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag brukar få gå till profilen och högerklicka på den och välja ASSOCIERA. Där väljer du då din skrivare.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Problemet löst av Staffan Flodquist på YFO

Hej,ni som följt denna tråd och kanske är nyfikna på hur problemet är löst kan läsa svaret här.

Efter mycket strul mailade jag också Staffan Flodquist,,Digital Support, YFO, Yrkesfoto AB.
Här är hans svarsmail till mig,,lösningen som han bl a föreslog har jag gjort i fetstil,,det räddade hela mitt problem,,som nu är ur världen :)

"Hej Björn
Jag har inte kunnat hitta något självklart svar till dig angående detta. Efter vad jag förstår så filtrerar LightRoom bort alla profiler som inte är RGB-baserade under Vista, om detta gäller Photoshop också vet jag tyvärr inte.

Kontrollera att du själv kan se profilen i dess mapp med utforskaren så att den verkligen ligger där, om du inte redan har gjort det.
Sedan vet jag åtminstone ett fall där någon har scrollat ned till den sista profilen i listan och sedan använt piltangenten och fått upp flera som inte syntes i listan från början.
Sedan kan det hjälpa om du ser till att välja din skrivare inte bara i Photoshop utan också i Vista.

Vista har ju blivit känt för att ha strul med sitt färghanteringssystem så det är noga med att hålla Vista uppdaterat. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket mer då vi inte har någon officiell support på Vista. Du får naturligtvis mer än gärna maila och fråga och jag kommer att hjälpa dig så gott jag kan men min kunskap är tyvärr något begränsad vad gäller Vista.

Mvh,


Staffan Flodquist
Digital Support
-----------------------------
YFO, Yrkesfoto AB


TACK Staffan,,you save my day! :)
 
ANNONS