Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 10 D
- Trådstartare Henke_P
- Start datum
starnut
Aktiv medlem
Kolla denna länk,
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8748
där har du 56 sidor att gå igenom enbart om denna kamera...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8748
där har du 56 sidor att gå igenom enbart om denna kamera...
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Henke_P skrev:
Funkar den bra?
Jag har en Eos 50 e passar dom objektiven på 10 D:n??
Ja, dina objektiv passar alldeles utmärkt. Dock blir brännvidden 1,6x längre.
Gunnar D
Aktiv medlem
Nu vägrar jag höra detta igen.
Brännvidden blir inte en enda futtig millimeter längre.
Det som händer är att du får endast med ca 60% av det du skulle haft om det suttit 135-film i kameran.
Men om du gör en papperskopia i 10x15 av samma motiv som du fotat med samma optik så kommer du att uppleva att utsnittet motsvarar en längre brännvidd.
En delförstoring av en 135-bild ger samma resultat.
Ett objektiv kan inte ändra sin bildcirkel bara för att du flyttar det från en EOS 5 till en 10D.
Det som händer är att du får endast med ca 60% av det du skulle haft om det suttit 135-film i kameran.
Men om du gör en papperskopia i 10x15 av samma motiv som du fotat med samma optik så kommer du att uppleva att utsnittet motsvarar en längre brännvidd.
Ett objektiv kan inte ändra sin bildcirkel bara för att du flyttar det från en EOS 5 till en 10D.
prinsen
Aktiv medlem
gundj skrev:
De är ord och inga visor
Jag tror att de allra flesta förstår vad som händer rent optiskt, men ingen har kommit på någon bra benämning för det hela. "Brännvidsförlängning" myntades lite slarvigt för ett par år sedan, och har hängt med.gundj skrev:
Vi kanske skulle utlysa en namntävling här på FS, och sedan hoppas på att vinnande bidrag blir allmängiltigt
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Brännviddsförskjutning? 
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
gundj skrev:
Ta inte i så du spricker...
Bra idé, jag röstar på att vi går över till bildvinkel angiven i grader. Sen måste ju naturligtvis brännvidden finnas angiven i liten text också på alla objektiv så man kan räkna skärpedjup, men för bildvinkeln borde just bildvinkel vara ett bra måttCalle S skrev:
Vi kanske skulle utlysa en namntävling här på FS, och sedan hoppas på att vinnande bidrag blir allmängiltigt![]()
Jag hör diskussionerna framför mig.
"Men med den nya kådaken har man ju ingen fåvv-kråpp" ;-)
Skämt åsido, det känns väl ganska förlegat att ha något som helst mått som utgår från hur en brännvidd beter sig ett filmformat från 1924.
Fast nu snodde vi ju en tråd som var till för något helt annat. Sorry.
"Men med den nya kådaken har man ju ingen fåvv-kråpp" ;-)
Skämt åsido, det känns väl ganska förlegat att ha något som helst mått som utgår från hur en brännvidd beter sig ett filmformat från 1924.
Fast nu snodde vi ju en tråd som var till för något helt annat. Sorry.