Annons

Lux, Lumen, Candela.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Är det någon vänlig person som kan förklara vad i hela friden det är för skillnad på ovanstående.
Och, finns det ett enkelt sätt utan särskild mätare att mäta luxvärdet?
 

henrik.e

Aktiv medlem
En kortfattad förklaring, långt ifrån fullständig är som följer: Den totala effekten som en ljuskälla strålar ut mäts i watt. Ofta pratar man om irradiansen hos ljuset. Denna mäts i watt per kvadratmeter och talar alltså om för oss hur många watt som träffar en viss yta. En tredje enhet är den så kallade strålningsstyrkan som talar om hur mycket effekt som skickas ut i en viss ljuskon (ljuset från en ljuskälla sprider ju ut sig i en kon).

När man nu talar om ljus så menar man ju strålning som vi människor kan se med våra ögon. Våra ögon kan ju bara se inom en viss del av det elektromagnetiska spektrumet (vi kan ju inte se infrarött eller ultraviolett, t ex). Dessutom är ögat lite olika känsligt för olika våglängder inom det synliga området (dvs vi ser olika färger olika bra). På grund av detta har man infört så kallade fotometriska storheter som tar hänsyn till hur människoögat uppfattar ljuset genom att vikta de olika våglängderna (färgerna) på ett visst sätt. För att undvika förvirring ändrar man då beteckningar på ljusflödet så att effekten istället kallas för ljusflöde, vilket mäts i lumen (lm), irradiansen istället kallas belysningen, vilken mäts i lumen per kvadratmeter (lm/m^2) eller lux, samt strålningsstyrkan istället kallas för ljusstyrkan, vilken mäts i candela (cd).

För ytterligare information (inklusive tips om hur man mäter belysningen med en ljusmätare), så hittade jag följande sida: http://www.photo.net/learn/optics/lensTutorial.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Att mäta belysningsstyrkan i lux med en vanlig exponeringsmätare bör gå förutsatt att mätaren har samma spektrala känslighet som ögat och du mäter mot ett motiv med standardreflektion.

Med de vanliga reservationerna om felräkningar och förenklingar så får jag det till att luxtalet blir ungefär 250 gånger bländarvärdet i kvadrat dividerat med exponeringstid och ISO-tal, D v s om mätaren, inställd på ISO 100, anger f/2 1/4s blir belysningen ca 40 lux.

Grundenheten för ljusstyrka är candela (cd), som från början definierades som ljusstyrkan från ett 25 mm (eller kanske en tum) tjockt stearinljus, förmodligen mätt från sidan. Numera finns det naturligtvis en mer vetenskaplig definition :)

Lumen (lm) är ljusflödet från en ljuskälla, ljusstyrkan i candela gånger rymdvinkeln mätt i steradianer (sr).

Belysningsstyrka eller illuminans mäts i lux (lx) och är lika med lumen per kvadratmeter, det är alltså det ljusflöde i lumen som träffar en viss yta.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!
Jag får nog gnugga geniknölen en stund för att smälta svaren men jag tror jag har förstått o kan få till mina uträkningar.
Tack igen!
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Gunnar. Jag har en stencil som jag fick i samband med en kurs i våglära/optik som du kanske är intresserad av. Den är inte på något sätt avancerad men beskriver med bilder och formler uträkningar. Om du vill så kan jag maila den till dig.

//Uffe
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Låter spännande

Bjelkengren skrev:
Gunnar. Jag har en stencil som jag fick i samband med en kurs i våglära/optik som du kanske är intresserad av. Den är inte på något sätt avancerad men beskriver med bilder och formler uträkningar. Om du vill så kan jag maila den till dig.

//Uffe
Tror du inte att du skulle kunna få lägga upp den i "ett föränklat reportage" här på fotosidan så kan alla kanske lära sig mer eller mindre i detta ämnet.
om inte så får du gärna maila mig ett ex.

Jörgen
grahn@farbrorgrahn.dk
 

erik östensson

Ny medlem
är inte detta den korrekta formeln?

Lux = 50 x fnumber2/ (exposure time in seconds x ISO film speed)


Att mäta belysningsstyrkan i lux med en vanlig exponeringsmätare bör gå förutsatt att mätaren har samma spektrala känslighet som ögat och du mäter mot ett motiv med standardreflektion.

Med de vanliga reservationerna om felräkningar och förenklingar så får jag det till att luxtalet blir ungefär 250 gånger bländarvärdet i kvadrat dividerat med exponeringstid och ISO-tal, D v s om mätaren, inställd på ISO 100, anger f/2 1/4s blir belysningen ca 40 lux.

Grundenheten för ljusstyrka är candela (cd), som från början definierades som ljusstyrkan från ett 25 mm (eller kanske en tum) tjockt stearinljus, förmodligen mätt från sidan. Numera finns det naturligtvis en mer vetenskaplig definition :)

Lumen (lm) är ljusflödet från en ljuskälla, ljusstyrkan i candela gånger rymdvinkeln mätt i steradianer (sr).

Belysningsstyrka eller illuminans mäts i lux (lx) och är lika med lumen per kvadratmeter, det är alltså det ljusflöde i lumen som träffar en viss yta.
 

Pupillen

Aktiv medlem
är inte detta den korrekta formeln?
Lux = 50 x fnumber2/ (exposure time in seconds x ISO film speed)
Här kommer gamla synder upp till ytan efter alla år:)

En snabb gissning är att båda formlerna är riktiga men att din formel avser mätning mot ett vitt papper medan min avsåg mätning mot ett gråkort (notera att jag skrev "mäter mot ett motiv med standardreflektion"). Det blir ju en faktor 5 om vi räknar med att gråkortet reflekterar 18 % och ett vitt papper 90 %.
 
ANNONS