Annons

Demontera gamla dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Av min farsa har jag ärvt ett antal lådor diabilder från tidigt 40-tal (det gick tydligen att få tag på film trots avspärrning och ransonering..). Bilderna är efter tidens sed monterade mellan glas, som hålls ihop med klisterremsor.

När jag försöker scanna bilderna hamnar skärpan på glasets ytskikt, så jag skulle helst vilja montera om bilderna i glaslösa ramar. Innan jag sätter igång vill jag kolla om någon har erfarenhet av minor jag bör undvika att gå på. Finns det t ex risk att emulsionen klibbat fast mot täckglaset efter 65 år?

Lennart Elg
 

j777

Aktiv medlem
När jag försöker scanna bilderna hamnar skärpan på glasets ytskikt

Lennart Elg
Det låter som du försöker använda en flatbäddsscanner? Jag är bara nybörjare jämfört med de flesta här men skulle ändå rekommendera en diascanner istället, speciellt om det är många bilder. T.ex http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6186754

De är dyra, så tipset är att försöka hitta någonstans att hyra eller dela på kostnaden med några vänner.
 

lenelg

Aktiv medlem
Jag använder en Canoscan 4400F, en flatbädd med inbyggt dialock. Och när jag scannar mina egna oglasade diabilder gör den ett riktigt bra jobb.

/Lennart
 

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Jag fick också ärva en mängd diabilder från min far som jag de sista åren scannat in i en flatbäddsscanner (Epson 990 Photo). På det hela taget gick det mycket bra men just de som var inglasade blev klart bättre om man tog bort glaset.... Jag pillade upp tejpen på en del med en kniv och monterade om dom i en enkel platsram - lite pill men det gick utmärkt!

Jon
 

Jeppe

Aktiv medlem
Finns det t ex risk att emulsionen klibbat fast mot täckglaset efter 65 år?

Lennart Elg