Annons

Demontera gamla dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Av min farsa har jag ärvt ett antal lådor diabilder från tidigt 40-tal (det gick tydligen att få tag på film trots avspärrning och ransonering..). Bilderna är efter tidens sed monterade mellan glas, som hålls ihop med klisterremsor.

När jag försöker scanna bilderna hamnar skärpan på glasets ytskikt, så jag skulle helst vilja montera om bilderna i glaslösa ramar. Innan jag sätter igång vill jag kolla om någon har erfarenhet av minor jag bör undvika att gå på. Finns det t ex risk att emulsionen klibbat fast mot täckglaset efter 65 år?

Lennart Elg
 

j777

Aktiv medlem
När jag försöker scanna bilderna hamnar skärpan på glasets ytskikt

Lennart Elg
Det låter som du försöker använda en flatbäddsscanner? Jag är bara nybörjare jämfört med de flesta här men skulle ändå rekommendera en diascanner istället, speciellt om det är många bilder. T.ex http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6186754

De är dyra, så tipset är att försöka hitta någonstans att hyra eller dela på kostnaden med några vänner.
 

lenelg

Aktiv medlem
Jag använder en Canoscan 4400F, en flatbädd med inbyggt dialock. Och när jag scannar mina egna oglasade diabilder gör den ett riktigt bra jobb.

/Lennart
 

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Jag fick också ärva en mängd diabilder från min far som jag de sista åren scannat in i en flatbäddsscanner (Epson 990 Photo). På det hela taget gick det mycket bra men just de som var inglasade blev klart bättre om man tog bort glaset.... Jag pillade upp tejpen på en del med en kniv och monterade om dom i en enkel platsram - lite pill men det gick utmärkt!

Jon
 

Jeppe

Aktiv medlem
Finns det t ex risk att emulsionen klibbat fast mot täckglaset efter 65 år?

Lennart Elg
Ja, jag har ett pågående projekt med att rama om min fars diasamling på sisådär 40 lådor. Glasade ramar med klisterremsor och de sitter i bland fast på glaset, men lossnar utan problem. Dock kan man skönja bildens konturer på glaset ibland. Inte mycket att göra åt det. Min fars kollektion är 30-45 år gammal.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har scannat farsans gamla inglasade dia i en Nikon Coolscan V 50 och det går som en dans, hur lätt som helst och skärpan sitter där den skall.
 

lenelg

Aktiv medlem
Inga problem..

Tog mod till mig, och började demontera ramar, utan några problem (men det känns lite som ett helgerån, dessa handklistrade ramar är ju fotohistoria de också).

Betydligt bättre resultat i scanningen. Som en bonus upptäckte jag att scannerprogrammets funktion "Fading correction" återställer urblekta färger bättre än mina egna försök med histograminställningar, vilket kommer att spara mycket tid..

Lennart Elg
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har digitaliserat en del av min svärfars 6x6 dia monterade med 9x9 cm glas och klisterremsor och fotograferade av dem utan demontering med en Pentax K100 med ett Tamron 90 mm makro. Resultatet blev bra, men fordrade en del efterarbete i PS. En del av bilderna var färgdia och somliga har behållit färgerna mycket bra, andra hade bara magentatoner kvar. De senare gjorde jag om till svv. En stor del var svv dia och blev efter viss dammborttagning bra, de behövde endast obetydlig justering i övrigt. Mitt mål med avfotograferingen var att få bilder som kunde visas mmed digitalprojektor samt skrivas ut i hygglig kvalité som ca 15x15 cm. Det målet nådde jag.

Fördelen med att demontera diabilderna, något dia var i mitt fall skadat i glaset, är naturligtvis att man vinner något i skärpa och kontrast samt kan ta bort damm före skanning eller fotografering. Efterarbetet i PS minskar påtagligt. I vissa fall har glasen fått en grå hinna på insidan som gör skanning eller fotografering omöjlig och då har man inget val.

De här bilderna bör ju inte visas med projektor om man är rädd om dem, varje visning i projektor kommer att påskynda blekningen och färgförändringarna. Rätt förvaring om man vill bevara originalen är förmodligen att ta ur dem ur glasen och stoppa dem i negativfickor av arkivkvalité.

Så jag tycker att du gör alldeles rätt, skannerprogrammets återställningsfunktion måste ju dessutom vara mycket arbetsbesparande.
 

David G

Aktiv medlem
Ja, jag har ett pågående projekt med att rama om min fars diasamling på sisådär 40 lådor. Glasade ramar med klisterremsor och de sitter i bland fast på glaset, men lossnar utan problem. Dock kan man skönja bildens konturer på glaset ibland. Inte mycket att göra åt det. Min fars kollektion är 30-45 år gammal.

Märks det nån försämring då? Om en del av själva bilden blir kvar på glaset menar jag, syns det vid scanning?.
 

sjohan

Aktiv medlem
Lennart: Har funderat på just en Canoscan 4400F som du nämner. Har du möjligen lust att lägga upp eller maila en bild så man kan få se hur det blir? Har testat en scanner som fotar av (kjell & co) och det blev väldigt dåligt.. /Johan
 

lenelg

Aktiv medlem
Lennart: Har funderat på just en Canoscan 4400F som du nämner. Har du möjligen lust att lägga upp eller maila en bild så man kan få se hur det blir? Har testat en scanner som fotar av (kjell & co) och det blev väldigt dåligt.. /Johan
Har lagt upp en provbild på http://www.flickr.com/photos/len_elg/3089604743/ . Genom att klicka på "All sizes" kan du komma åt originalfilen. Har scannat bilden med 3200 dpi, som ger en bildstorlek på ca 12,4 Mpixel. Scannern inställd på "High Quality", Grain correction LOW, Fading correction LOW, ingen exponeringsjustering, och jag har inte gjort någon efterbearbetning, utom att jag klonat bort ett par dammkorn. Notera att originaldiat är från 1979, Ektachrome 200.

/Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Av min farsa har jag ärvt ett antal lådor diabilder från tidigt 40-tal (det gick tydligen att få tag på film trots avspärrning och ransonering..). Bilderna är efter tidens sed monterade mellan glas, som hålls ihop med klisterremsor.

När jag försöker scanna bilderna hamnar skärpan på glasets ytskikt, så jag skulle helst vilja montera om bilderna i glaslösa ramar. Innan jag sätter igång vill jag kolla om någon har erfarenhet av minor jag bör undvika att gå på. Finns det t ex risk att emulsionen klibbat fast mot täckglaset efter 65 år?

Lennart Elg
Låter som Agfa-ramar om dom är klistrade. Vita och blå?

Jag håller själv på med detta och har upptäckt att mina inte varit täta helt. Mina har en ordentlig vit slöja på alla 4 glasytor. Oavsett vad man använder för skanner bör man nog ta isär ramarna av detta skäl och torka rent. Går förvånansvärt bra att bryta upp dem lite försiktigt med en plattpincett. Använder en s.k. "mirakeltrasa" som effektivt tar bort både damm och hinna.

Jag tycker inte att det funkat att sätta filmen i glaslösa ramar eller lägga den direkt på glaset i flatbäddsskannern. Istället har jag gjort om åtta stycken av de ramhalvor som haft klisterskiktet (den vita på Agfa-ramar) och tagit bort glasen och lagt stöd i ramarna för filmen (av gamla tunna pappramar jag klippt sönder) så den inte buktar sig. Efter det har jag monterat tillbaka filmen temporärt i ramen där ena glaset är borta. Filmens konvexa sida (den som buktar utåt=påsiktsidan) har jag vänt mot den fönsterlösa vita ramhalvan så att filmen inte kommer i kontakt med något glas, så att jag garanterat inte får några Newtonska ringeffekter i regnbågens alla färger som man annars ibland kan råka ut för. Jag tror man måste göra rent sina bilder oavsett vilken skanner man har och verkligen se till att man inte reproducerar bl.a. Newtonska ringarna digitalt. Har man sådana så måste man åtgärda problemet. Blåsbälg är ett måste tycker i alla fall jag. Man får ofta lite skräp med sig på ramarna som det är bra att blåsa bort från skannern mellan varje batch.

Jag har inga problem med emulsion som klibbat fast men mina äldsta är bara från 70-talet. 60 år gamla dia, det är spännande! Hur ser dom ut då? Vilka filmtyper har han använt din far?
 
Senast ändrad:

sjohan

Aktiv medlem
Tack så mycket lennart! Mycket bättre än den "scanner" som jag har testat.. Kanske får bli en sån iställt.
/Johan
 

aake

Aktiv medlem
På min sida har jag lagt in gamla bilder från ett par resor i Afganistan för drygt 40 år sedan. Dessa skannade från klistrade dia med en Epson 4990 och blev inte alltför tokiga utan att bilderna demonterades.
Åke Öhman
 

molusk

Aktiv medlem
blev inte alltför tokiga utan att bilderna demonterades.
Om du hade återställt färgerna hade de blivit ännu bättre :)
Om man orkar är det bättre att förvara diorna i glaslösa ramar. Då är det ingen risk för mögel. Vid skanning slipper man ju dessutom 4 ytor som dammsamlare. Använder man digital ICE fungerar det bäst med glaslöst.
//Bosse
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På min sida har jag lagt in gamla bilder från ett par resor i Afganistan för drygt 40 år sedan. Dessa skannade från klistrade dia med en Epson 4990 och blev inte alltför tokiga utan att bilderna demonterades.
Åke Öhman
Verkligt kul Åke! Jag var själv i Afghanistan 1973 och 1978. Sista gången mitt under Saur-revolutionen med rätt våldsamma strider direkt inne i Kabul. Känner igen många av dina bildmotiv bl.a. mycket i Herat (borgen Bala Hissar m.m.), tribal areas vid gränsen och det gamla bevakningstornet/fortet. Bilderna från Herat, en av världens märkligaste städer med den fantastiska fredagsmosken Majid-i-Jami. Enligt muslimsk tideräkning fortfarande 1300-tal på 70-talet tror jag och det kändes som att ha klivit in i en tidsmaskin, speciellt vid skymmningen då alla kolgrillar och fotogenlampor tändes. En ganska stor stad till som fortfarande till 90-95% vid denna tid var byggd i soltorkad lera. Mycket märkligt. Tyvärr är säkert mycket av det gamla sönderskjutet nu. Ryssarna pangade på Herat hårt.

Håller annars med Bosse. Har själv en Epson 4490 och han har rätt i att det blir ännu bättre med glaslöst och färgåterställning. Ser om jag tittar noga på dina bilder även Newtonringseffekter på några himmelytor. En del bilder skulle säkert vinna lite på att även slå på kornreduceringen som motverkar kornigheterna i bilderna. Kornet är oftast inget större problem om man inte pixelpeepar. Det syns inte på exv. en A4 i utskrift på normalt betraktningsavstånd. Använder själv digital ICE främst på de bilder med mycket himmel. Det är där det mest kommer till sin rätt och kan rättfärdiga den längre inskanningstiden.

Sorgligt med Afghanistan som var österns mest spännande land att turista i med ett underbart folk med stor integritet. I dag vågar få resa i landet och speciellt inte i områdena kring Kandahar men då var Afghanistan ett av de säkraste länderna i området att resa i. En dröm att resa i vid denna tid jämförelse med både, Turkiet, Iran och Pakistan som var mycket aggressivare och stökigare. Dina bilder från Irans arkitektoniska underverk Isfahan var fina. Islamsk arkitektur när den kanske är som vackrast med all fantastisk mosaik. Har alltid velat dit men har aldrig blivit så.

Herat och Afghanistan är ett ställe jag tyvärr aldrig kommer att resa tillbaka till för den besvikelsen tänker jag bespara mig själv. Jag vet att jag skulle bli beklämd. Vi får bevara det i våra minnen och visa våra bilder för den som eventuellt är intresserad. Tycker synd om dagens unga som inte längre kan ta sina ryggsäckar och ge sig ut på the great asean trunk road österut mot Indien och uppleva Asien i sakta mak med tåg (på den tiden var det ånglok som gick mellan Haydar Pasa i Istanbuls östra delar till Teheran, båt (exv över sjön Van i Turkiet), buss och lastbil. Kashmir som är en annan pärla kan man heller inte resa till idag.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du hade återställt färgerna hade de blivit ännu bättre :)
Om man orkar är det bättre att förvara diorna i glaslösa ramar. Då är det ingen risk för mögel. Vid skanning slipper man ju dessutom 4 ytor som dammsamlare. Använder man digital ICE fungerar det bäst med glaslöst.
//Bosse
Bo, jag tänker på vad som skulle ha hänt med mina dia om jag inte haft dem i Agfa- eller Gepe-ramar. Om hinnorna som lagt sig på glasen istället lagt sig på filmen. Är det inte stor risk då att man repar dessa när man försöker göra rent dem? Jag har en del fabriksmonterade dia från Agfa också men just dessa tycker jag ändå klarat sig hyffsat. Så frågan kanske är mer hypotetisk för min del.
 

molusk

Aktiv medlem
Bo, jag tänker på vad som skulle ha hänt med mina dia om jag inte haft dem i Agfa- eller Gepe-ramar.
För min del har jag både glasmonterade och glaslösa från 1959-60. De glaslösa har klarat sig väl så bra som de glasmonterade. De första glasmonterade var två glas med guldmask som diat monterats i och sedan är glasen tejpade med röd tape runt om. Dessa ramar har jag särat på genom att skära med en kniv mellan glasen så att glasen kunnat vikas isär. Något problem med att ta bort beläggningar på filmen har jag inte haft. Fortfarande har jag en massa monterade dia som sitter i Geperamar från senare datum och dessa tänker jag så småningom sätta i glaslösa ramar.
//Bosse.
 

molusk

Aktiv medlem
Jag tog fram min fars dialåda från 1962 och fann att jag fuskat med at sätta vissa av dem i glaslös ram. Som exempel på resultatet vid skanning med glas visar jag här en delförstoring av en originalbild på 5300 x 3500 där det syns tydliga droppar.
//bosse
 

Bilagor

ANNONS