Annons

Gulstick och kraftiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Har gått över till att fotografera i AdobeRGB (jpg) och upptäckt en konstig sak. När jag importerar bilderna i Elements 7 så ser de bra ut i sorteraren men när jag väljer att öppna editorn för att fixa till en bild så öppnas bilden med en klar gulton och "maffigare" färger utan att jag egentligen har gjort något.

Inte skall väl Elements göra något med bilderna bara genom att man öppnar dem i editorn? Någon annan som känner igen sig i problemet?

Jag minns inte att jag hade detta problem när jag bara körde med sRGB

Har du kollat hur du har PS Elements inställt när det gäller färghanteringen? Kan vara där som du har orsaken.

Elements har en förenklad inställning jämfört med PS CS. Här har du 4 alternativ att välja mellan. Ingen färghantering, Alltid optimera för skärm, Alltid optimera för utskrift samt möjlighet att välja.

Skift + CTRL + k så öppnas den ruta det handlar om.

Har du kollat hur du har PS Elements inställt när det gäller färghanteringen? Kan vara där som du har orsaken.

Elements har en förenklad inställning jämfört med PS CS. Här har du 4 alternativ att välja mellan. Ingen färghantering, Alltid optimera för skärm, Alltid optimera för utskrift samt möjlighet att välja.

Skift + CTRL + k så öppnas den ruta det handlar om.
Visst verkar det ha med detta att göra. Vilken inställning är att föredra?

Som jag tolkar informationen i rutan så beror det på hur man har tänkt använda bilderna. Tycker att det är minst sagt trubbigt valverktyg som man har valt att förse Elements med.

Men jag misstänker att följande gäller:

1: Ingen konvertering görs oavsett hur bilden lagrats i kameran.

2. Om man har en bild som lagrats i Adobe RGB i kameran och skall använda den för sedan spara den i sRGB så skall man välja alternativet för visning på skärm. Är bilden tagen i sRGB sker ingen konvertering.

3. Ämnar man skriva ut den så är det alternativet för utskrift som gäller. Bilden konverteras till Adobe RGB om den är tagen i sRGB annars ingen konvertering.

4. Här tolkar jag det som att man ges chansen att välja när man öppnar bilden om ingen färgrymd finns lagrad.

Men jag är själv osäker på det hela då jag visserligen har Elements 7 men gör redigeringsarbetet i Photoshop CS4. Där kan jag redigera bilden och sedan välja färgprofil när det passar mig bäst i processen.

Att bilderna skiftar färg som en kameleont när man byter mellan modulerna i Elements är ju inte acceptabelt. För vad är rätt och vad är fel. Kan något gå snett brukar det ju göra det. Hoppas att du kommer till rätta med eländet.

Tack för att du förklarar Gunnar.
Ja, det är fan inte lätt att veta vad man skall göra

Mina bilder kan hamna både i tryck och på webben, det vet jag oftast inte i förtid. Jag gick för ett tag över till den största färgrymden (AdobeRGB) men får lite strul i Elements nu.

Man kanske skulle ha inställning nr 3 som default d.v.s. att fotografera i AdobeRGB och utgå från att bilden skall skrivas ut. På så sätt görs ingen färgprofil-konvertering men eftersom AdobeRGB är en större färgrymd så har man väl alltid chansen att konvertera senare till sRGB?

Man kanske skulle ha inställning nr 3 som default d.v.s. att fotografera i AdobeRGB och utgå från att bilden skall skrivas ut. På så sätt görs ingen färgprofil-konvertering men eftersom AdobeRGB är en större färgrymd så har man väl alltid chansen att konvertera senare till sRGB?

Det var ett tag sedan jag använde elements nu men jag dubbelkollade i min gamla Scott Kelby bok för Elemets 5, det är alternativet "Optimera för ustskrift" du ska använda. Med det alternativet hanteras exempelvis dina konverterade raw filer med aRGB, gör du ingen ytterligare konvertering sparar du dem sedan som tiff eller jpeg med aRGB profil. Du kan senare om du vill spara för webb öppna din aRGB tiff och via "bild->konvertera profil" ändra till sRGB och sedan spara om bilden med den profilen.

Jag minns inte hur spara för web fungerar i PSE, men det säkraste är ju att först konvertera till sRGB och sednan spara för web (mins inte om spara för web automatiskt konverterar till sRGB).

Med alernativet "Optimera för ustskrift" så ser du efter råkonvertering och när bilden ligger inne PSE mot slutet i fösnterlisten exempelvis (RGB/8), detta indikerar i detta fall att bilden är i aRGB.

Öppnar du med samma inställning en bild som är sparad med sRGB så ser du i fänsterlisten (RGB/8*) som då indikerar att det är något annat än aRGB som via inställningen är default.

/Erik

Det var ett tag sedan jag använde elements nu men jag dubbelkollade i min gamla Scott Kelby bok för Elemets 5, det är alternativet "Optimera för ustskrift" du ska använda. Med det alternativet hanteras exempelvis dina konverterade raw filer med aRGB, gör du ingen ytterligare konvertering sparar du dem sedan som tiff eller jpeg med aRGB profil. Du kan senare om du vill spara för webb öppna din aRGB tiff och via "bild->konvertera profil" ändra till sRGB och sedan spara om bilden med den profilen.

Jag minns inte hur spara för web fungerar i PSE, men det säkraste är ju att först konvertera till sRGB och sednan spara för web (mins inte om spara för web automatiskt konverterar till sRGB).

Med alernativet "Optimera för ustskrift" så ser du efter råkonvertering och när bilden ligger inne PSE mot slutet i fösnterlisten exempelvis (RGB/8), detta indikerar i detta fall att bilden är i aRGB.

Öppnar du med samma inställning en bild som är sparad med sRGB så ser du i fänsterlisten (RGB/8*) som då indikerar att det är något annat än aRGB som via inställningen är default.

/Erik
Tack så mycket Erik
Ja, det lutar mot att jag kör så här nu...

ANNONS
Götaplatsens Foto