Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med Minolta 7000

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Har en gammal Minolta 7000 som har ett märkligt fel. På i princip varje film jag tar så är det 2-3 st bilder som är helt svarta eller så pass underexponerade att de är helt oanvändbara. Det händer vid alla typer av foto och de verkar vara helt slumpmässigt spridda över filmen. Har testat med nya batterier utan resultat. Det händer med flera objektiv och kameran låter helt normalt, så jag tror att det kan ha något med elektroniken i ljusmätningen att göra??

Är det någon som har sett liknande problem eller vet vad man ska göra för att lösa det?

Tackar!

Staffan

Vet inte någon lösning men har samma problem med en Minolta 5000AF. I den pajade iof nåt i systemet först vilket gör att tillbakaspolningen också är ur funktion så jag tippar på att det i mitt fall är så att kameran "gjort sitt" och helt enkelt är utsliten. Har heller aldrig hört någon med problemet innan ditt inlägg, trodde ju att jag var ensam om det..

Ett intermittent fel alltså. Sånt kan bero på glappkontakt. Har du kollat kontakterna mellan objektiv och kamera? Glapp där kanske kan ge problem av typen du beskriver.
Gör ren kontakterna.

En Minolta 5000AF som jag långtidslånade hade exakt samma fel....Jag vet inbte vad man ska göra åt det, men det är förmodligen inte värt att reparera.

lukin[SvartVitt] skrev:
men det är förmodligen inte värt att reparera.

Definitivt inte. Ett nytt system går nog på drygt 3000:-, två begagnade Minolta 5000AF har gått för ca 600:- st. med objektiv på Tradera sista veckorna. Intressant att felet har funnits på fler av den modellen. De är ju inte nya direkt så jag undrar om det inte kan vara ett tecken på att de gjort sitt eller så kanske det är något annat iaf.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto